Naa fon - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Naa fon - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Naa fon

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

14 Juni 2010 | Thailand, Tak



Ik heb in diverse gesprekken wel eens aangegeven dat het regenseizoen mij eigenlijk wel mee gevallen is. De 2 jaar dat ik dat seizoen mocht meemaken, is er wel regen gevallen, maar niet in die mate als ik verwacht had.
Afgelopen week is daar een kleine verandering in gekomen.
Vanaf maandag elke dag wel regen en ik moet zeggen, maandag, dinsdag en woensdag had ik veel geluk. Ik was net een paar minuten thuis van het werk of het begon te regenen. Regen opzich, ach dat gaat nog wel, maar soms zijn het echte hoosbuien en die gaan altijd gepaard met onweer. En dat laatste vind ik nu weer niet prettig. Het is niet anders.
Vrijdag werd een echte topper; rond 15.30 uur dacht ik een rondje te gaan lopen. De zon was al verdwenen, dus het zag er goed uit. Ik was echter nog geen kilometer onderweg of het begon te spetteren. Nog geen km. verder was dat overgegaan in storten, en weer een km. verder begon het te onweren.Tijd om een schuilplaats te zoeken. Die was snel gevonden. Daar ruim een half uur gestaan. De straten overstroomden, het verkeer kroop vooruit, sommige dapperen op de brommer reden verder, drijfnat. Sommigen keken wat meewarig naar die farang, die daar maar stond te staan. Ik was ook drijfnat, maar kreeg het niet koud. De temperatuur zakt niet in….En aan alles komt een eind ,dus ook aan de ergste bui. Rustig naar huis gelopen. Een paar straten stonden nog onder water. Toen ik later naar de markt ging, bleek die ook overstroomd te zijn geweest. Als ik ooit zo’n bui krijg als ik op het fietsie naar school ga, dan moet de poncho wel van zeer goede huize komen om mij droog te houden. Daar ga ik niet van uit. Waar ik wel van uit ga, is dat ik deze ervaring ga beleven.
En die dag bleef het nog lang onrustig. Regelmatig buien, onweer. En als nadeel, als het ophoudt met regenen, komen er uit het niets honderden kleine rot vliegjes op het licht af. Dus licht uit……en aangezien zij ook niet het eeuwig leven hebben…….liggen ze op gegeven moment met velen op de grond in het huis..
Een ander nadeel is dat met dit soort weer de avondmarkt bij de rivier er eigenlijk niet is. Mensen blijven thuis, er wordt dus niets verkocht. En dat betekent weer geen inkomsten. Ik heb inmiddels wel begrepen dat dat de andere tijden ruimschoots goed gemaakt wordt.
Donderdag was er op school “wai kroe”. Een ceremonie waarbij de kinderen respect tonen voor de leerkrachten en bedanken voor de lessen die zij van hen krijgen. Dat gebeurt elk jaar in het begin van het schooljaar en is altijd op een donderdag.. Alle kinderen en leerkrachten zijn dan aanwezig en uit elke groep wordt er door de kinderen bloemen aangeboden waarbij zij al knielend de leerkrachten langs gaan en een buiging naar de grond ( een krab) maken. Dit is de meest respectvolle manier om hun respect voor de leerkracht te tonen. De kinderen hopen hiermee veel geluk te hebben in het komende schooljaar. Twee kinderen uit groep 6 gaan nog voor in een soort gebed. Mooi om te horen…. Een van de leerkrachten spreekt de kinderen nog toe en tot slot waren er dit jaar 2 kinderen uit de kleutergroep, die nog een lied zongen. Echt prachtig hoe zij zo bij elkaar stonden.
Tja en ook hier kunnen we er niet omheen…..het WK is begonnen. Gelukkig in een andere mate dan in Nederland….er wordt hier gewoon veel gekeken. Veel mensen, die ik sprak geven “oranje” een goede kans ( de laatste 3 wedstrijden hebben ze zo gemakkelijk gewonnen, ach een oefenpotje, zeg ik dan) En voor veel wedstrijden zijn de aanvangstijden ook niet verkeerd. Dus maandag zal ik om 18.30 uur een blik gaan werpen……..

De Boeddhistische wijsheid:

Heeft het water jou nodig
om naar de zee te stromen?

Wim

Bij de foto’s: “gewoon” weer Thailand. Afgelopen donderdag.


  • 14 Juni 2010 - 14:49

    Plony:

    Hoi Wim,
    Misschien moet je een waterfiets hebben om naar school te gaan in de regentijd.
    Wat een prachtige foto's van die, soms ernstige, soms vrolijke kinderkoppies!
    Liefs, Plony

  • 14 Juni 2010 - 18:47

    Ben:

    Hoi Wim,

    een bidon heb je dus niet nodig om te lopen, is een setje zwemvliezen handig om je rondje af te kunnen maken?

    oranje heeft de eerste puntjes in de pocket, dus op schema, voor een land met ambitie, niks meer en niks minder

    groetjes,
    Ben


  • 14 Juni 2010 - 22:43

    Ans:

    wil nog even de uitslag van de prijsvraag van de foto's. heb ik wat gewonnen? heb ook nederland op de radio gevolgd, en gelukkig beter dan engeland. De nederlandse vlag hangt in mijn kantoor. de rest is allemaal engeland.

    ben in Bradford op dit moment, ga vrijdag paul helpen met pakken voor zijn verhuis en dan zaterdag met christine naar de uni voor een 'open dag' mail eerdaags weer langer. zal naar een poncho uitkijken voor je, want het lake district kan er ook wat van.
    veel liefs ans en co xx

  • 15 Juni 2010 - 08:42

    Jeannette:

    Hoi Wim,
    het is heir pet met het weer alhoewel de temperatuur niet echt slecht is, maar zomer..
    Nog even en Italië laat eht zonnetje over ons chijnen.
    Luigina was heel blij dat we weer komen!
    groetjes,
    Jeannette

  • 19 Juni 2010 - 16:26

    Sylvia:

    Beste Wim,
    Ben net terug van 6 zalige rustige warme en koele weken in Sardinië.
    Vandaar dat ik je nu pas weer kan terug krabbelen.
    het was erg leuk ons telefoongesprek vlak voor dat ik weg ging, en jij daarna.
    Veel plezier verder, en hou het KOEL !
    NL-JPN; 1 - 0.

    Liefs, kus, X van Syl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 193170

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: