Pattaya marathon - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Pattaya marathon - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Pattaya marathon

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

19 Juli 2010 | Thailand, Tak



Kasem had me verteld dat er rechtstreeks een bus van Tak naar Pataya gaat. Dat moest ik even uitzoeken. En jawel vertrek 09.00 en 19.15 uur. Toen ik vroeg hoelang die er over zou doen, vertelde men mij dat het ongeveer 10 uur zou duren. Dus besloot ik de avond/nacht bus te nemen. Aankomst zo rond 05.00 uur. Stukkie wandelen en om 6 uur in het hotel, dat ik al geboekt had. Het hotel had ik deze keer zo geboekt dat het dicht bij de start en finish zou zijn. Ik had op de website gekeken, maar die was er ineens niet meer. Wel werd je doodgeschakeld naar een algemene website van Pattaya, met een info nummer. Daar naar gebeld of de wedstrijd nog wel doorging. Dat was wel zo. Dus maar van de ervaringen van 2 jaar geleden uit gegaan. Toen was inschrijven, start en finish allemaal op dezelfde plaats dicht bij het strand.
Vrijdagmiddag voor ik wegging toch maar eens gekeken of er wat meer te vinden was, en wat bleek, er was een geheel vernieuwde website.
En er bleek nog meer: start en finish waren verplaats naar het stadhuis, de inschrijving naar een grote shopping mall en het parcours bestond nu uit 4 ronden. Daar zat ik dan dicht bij de start/finish……
Na het bekijken van een plattegrond bleek dat het allemaal nog wel mee viel. Toen ik mijn startnummer ging ophalen, was dat een kleine 20 minuten wandelen, en naar de start bleek het nog maar 15 minuten te zijn.
Goed, zaterdagmorgen om 04.00 uur arriveerde de bus al in Pattaya. Dat was wel erg vroeg. En donker. Dus achter op de brommer maar naar het hotel. Toen ik aangaf dat ik een kamer had geboekt, zei de receptioniste: “ nu is het nog vrijdag (4 uur) en over 2 uur is het zaterdag, dan kunt u inchecken. Of u moet een nacht extra betalen” dat was me een beetje te gek voor die 2 uur. Dan maar wachten. Er bleek koffie te zijn en met wat lezen kom je de tijd wel door. Toen ik daar zo zat dacht ik nog: “tjee morgen om deze tijd sta ik bij de start.” Om 6 uur de kamer in en geprobeerd wat te slapen. Dat lukte niet echt. Rond half 11 mijn startnummer opgehaald en kreeg daar te horen dat er rond 17.00 uur nog een pastaparty was. Die pasta bleek in dit geval te bestaan uit phat thai. Ook heel lekker. De ander lekkernijen waren inmiddels op, toen ik daar kwam.
Wel werd mij daar duidelijk waarom alle veranderingen. Volgend jaar mogen ze hier de marathon voor de “Asian games” organiseren, en dit jaar werd een proefdraai jaar.
Op tijd gaan slapen want om 3 uur zou de wekker afgaan. En dat deed ie ook !
Half 5; starten maar. Na een aanloop van ongeveer 6 km., kwamen we op de ronde die we 4 keer moesten afleggen. En zo kwam ik 3 keer langs het “atletenhotel”. ( ik had er meer lopers gezien). Altijd lastige momenten……De 4e ronde was iets langer om de volle afstand te krijgen, en sloegen we voor het hotel rechts af.
Vanaf het begin ging het al niet gemakkelijk. Gelukkig ging het de 2e en 3e ronde beter, maar de 4e was echt harken en zwalken. ( een uitdrukking die we vroeger gebruiken als het niet zo goed meer gaat).
Na 3.37 uur was ik er weer en wat mij nog het meest verbaasde, was dat ik bij de finish een 3e plaats in mijn leeftijdscategorie bleek te hebben. Dat had ik nooit verwacht……..
Toch wel teleurgesteld over de manier van lopen, zeker omdat het de laatste weken heel goed ging, ook de langere duurlopen, maar het is niet anders.
De prijsuitreiking verliep vlotjes. Er was door nummer 4 uit mijn categorie gevraagd of ik een kopie van mijn paspoort bij me had. Nee, mijn paspoort ligt in het hotel. Ik navraag gedaan en men zei dat het geen probleem was. Op naar de prijsuitreiking. Op het podium, mooie beker en enveloppe. Maar die was …….leeg.
We moesten met ons groepje van 5, elke categorie kende 5 winnaars met prijzengeld, naar een ander ruimte, waar het natuurlijk aardig druk was, om daar ons geld te halen. Aan de beurt…. Nee, zonder paspoort geen geld. Ga het maar halen, wij wachten hier zeker op je….
Dus dat maar gedaan, want om 5000 bath te laten liggen is ook een beetje zonde, toch. De prijs is 6000 bath, maar er gaat 15% belasting af…..
En om 11.20 uur zat ik weer in de bus. Deze keer eerst naar Bangkok en daar vandaan naar Tak. Eigenlijk verliep dat zeer soepel. Kwam ook door een prachtige aansluiting in Bangkok. Om 20.00 uur was ik weer in Tak.
Het lopen was zwaar, maar het reizen, dat hoef ik niet uit te leggen was eigenlijk net zo, of zo niet , nog zwaarder.


De Boeddhistische wijsheid:

Ons verleden heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn:
wat we nu zijn, maakt ons
tot wat we in de toekomst zullen zijn.


Wim



  • 19 Juli 2010 - 07:38

    Ans:

    goed gedaan zeg, en nog wel zoveel geld gewonnen, kun je weer een lange tijd van op de markt eten. morgen paul's zijn diploma uitreiking, sturen foto's van het weekend.

    ans xx

  • 19 Juli 2010 - 09:32

    Bert En Lenie:

    Hallo Wim

    Erg leuk om al jou belevenissen te lezen. Hier in Winschoten zit de RUN er weer aan te komen. Wordt dit jaar dus ook niet voor jou maar wie weet komt het er nog een keer weer van.
    We blijven je volgen.

    Bert en Lenie

  • 19 Juli 2010 - 16:29

    Sylvia:

    Hai Wim,
    Leuk verhaal, en zware tocht te bus en te voet en te bus!
    maar jij bofte wel dat je al om 6.00 uur in mocht chêcken voor je hotelkamer, want hier in Europa is het overal pas na 13.oo uur dat je op de kamer mag.

    met liefs,
    groetjes van mij.

  • 19 Juli 2010 - 17:13

    Karin:

    Hoi Wim,

    Gefeliciteerd hoor, met je prijs! Prima tijd toch, na zo'n gebroken nacht?

    Ben maakt alleen maar gebroken nachten momenteel. Die gaat van terras, te weinig naar z'n tent, en dan weer naar de start van de Nijmeegse 4 daagse....

  • 26 Juli 2010 - 11:02

    Bettie:

    Hoi Wim.
    Knap gedaan, die marathon.Wat een gedoe om je geld te krijgen!
    Een beetje lastig om de marathon met je paspoort op zak te lopen denk ik.
    Wij hebben nu vakantie en zitten in het huisje in Putten.
    Ton en Plony zijn zo lief om voor Tommie en Nicky te zorgen.Vandaag regent het, maar hopelijk wordt het beter.Daar is vast wel een mooi Thais gezegde van jou voor!?
    Tot de volgende keer en de groetjes van Gust en Bettie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 193183

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: