Ontmoetingen...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Ontmoetingen...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen......

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

06 Juni 2010 | Thailand, Tak



Je hebt wel eens zo’n week dat je ineens veel nieuwe mensen ontmoet, of dat de ontmoetingen met mensen,die je al langer kent bijzonder worden.
Zo’n week was het deze week.
Deels hebben ze te maken met het werk en deels niet.
De afgelopen tijd stond het Tak in het teken van een soort “onderwijsmarkt”. Gemeentelijke scholen uit de 17 noordelijke provincies konden aan belangstellenden laten zien waarom hun school zo bijzonder is, en waar zij speciale aandacht aan besteden. Aangezien dit altijd buiten wordt georganiseerd, worden de wegen al enige dagen deels afgesloten,en ten slotte geheel.
Bij zo’n markt wordt de “gewone “ markt natuurlijk ook niet vergeten.
Zo was een heel groot deel langs de rivier afgesloten en voorzien van allerlei kramen.
Donderdagmorgen werd het geheel geopend, door een Bobo van het onderwijs. Alles zou bij elkaar 3 dagen duren. In de avond werden optredens verzorgd en extra stalletjes neergezet. Zo ook ontstond er een groot straatrestaurant. Tientallen tafeltjes en nog meer stoelen werden goed bezet. Donderdagvond was het ook prachtig weer, dus veel mensen. Hartstikke gezellig.
Als rond slenterend kom je altijd wel mensen tegen. Zo een aantal kinderen die ik vorig jaar les heb gegeven en nu in het vervolgonderwijs zitten. Leuk te horen hoe de eerste ervaringen zijn.
Terwijl ik naar een optreden stond te kijken wed ik aangesproken door een jongen, die vroeg of ik Engels sprak. Hij stelde zich voor als James (uit Amerika), was sinds 3 weken in Tak en gaf Engels op een van de middelbare scholen. Hij gaf ook les aan een aantal kinderen, die ik vorig jaar les heb gegeven. Er ontstond een leuk gesprek: zo vertelde hij dat hij afgestudeerd in medische wetenschap, in ieder geval voor een jaar les wilde gaan geven in Thailand. Via een bepaalde organisatie was hij hier terecht gekomen. Geen ervaring in het onderwijs, maar als native speaker maakt dat vaak niets uit!!!!!
Hij moet uiteraard nog wel wennen: geeft les aan 13, 15 en 17 jarigen in klassen van rond de 50 studenten. En aangezien hij elke groep maar een keer in de week ziet, ziet hij wel vele honderden studenten…….(iets voor schoolorganisatie???)
Uiteraard ook gesproken over het leven hier, de taal en de cultuur.
Even later op de avond ontmoette ik Karen, Zij komt uit Zuid Afrika, en geeft les op dezelfde school als James. Zij was al langer in Thailand, had ook 2 maanden intensief de taal geleerd. Zij vertelde dat zij architectuur had gestudeerd en na eerst nog een paar maanden in Lamphang les gegeven te hebben , sinds het nieuwe schooljaar in Tak is neergestreken. (ook geen onderwijs ervaring)
Ook met haar over een aantal zaken gesproken. En zij vertelde dat zij graag fietst, dus haar ook direct uitgenodigd om, als zij tijd heeft eens met de groep mee te fietsen. Daar had zij wel oren naar!
Daarna met de groep nog over de markt gelopen, veel gelachen. Je hebt zo van die momenten,dat je veel snapt wat er verteld wordt……
Vrijdagmorgen tijdens de traditionele opening van de dag, komt een van mijn collega’s naar mij toe en vertelt mij dat er die ochtend geen les gegeven wordt, omdat we met alle kinderen naar de scholenmarkt gaan. En of ik voor groep 2 kan zorgdragen. Natuurlijk, toch!
Nu zijn die vrije momenten altijd weer anders dan het lesgeven. En hoeveel andere scholen zullen er zijn. Wat is er precies interessant voor die kinderen. Ik zou het wel zien. En de ervaring heeft al geleerd, dat er op gegeven moment toch wel groepen door elkaar mengen. Keurig als groep over de hangbrug. Af en toe schommelde die wel wat, maar geen probleem verder. En het is niet ver lopen vanuit de school. Gelukkig waren er nog niet veel andere scholen, maar het was wel warm. Geen paniek, want er was al volop drinken te koop. En daar werd dan ook gebruik van gemaakt.
We liepen zo langs een aantal stands, ik moet zeggen de kinderen gedroegen zich prima, en zoals ik al verwachtte liep ik op gegeven moment met kinderen uit groep 1, 2 en 3, sommigen aan de hand en gezellig tegen mij aankeuvelen. Niet dat ik alles begrijp, maar dat maakt het plezier er niet minder om.
Op gegeven moment konden ze ergens tekenen, wat ze dan ook graag deden.
En aangezien er niet veel buitenlandse leerkrachten( slechts 1) aanwezig waren wilden een aantal studenten van diverse scholen wel een praatje met mij maken. Op een gegeven moment kwamen er een paar jongens met een enquêteformulier over wat ik van dit alles vond……..echter in het Thai…….zij lazen voor en toen begreep ik er al iets meer van. En wat ik niet begreep, sloeg ik maar over……
Een heel gezellige ochtend al stel ik wel vragen bij het nut hiervan voor de jongste kinderen. Maar ik weet inmiddels dat je je daar niet druk om moet maken…….
Toen ik die middag naar huis fietste , weer over de hangbrug, want dat is het kortst, werd deze ook druk bevolkt door studenten. Velen durven dan nog wel “hello” te zeggen, tot ik een groep van 10 passeerde , die wel iets meer wilden weten. Dus daar even de tijd voor genomen. Zij kwamen uit Phichit en waren er om mee te doen aan een “wedstrijd” over Engels. Die avond kwam ik hen weer tegen en toen vertelden ze mij dat zij gewonnen hadden en vol trots toonden zij mij hun medaille.
Alles wordt buiten gehouden en dat heeft een nadeel: als het gaat regenen, dan komen er weinig mensen en is er weinig sfeer. Dat was dus helaas vrijdagavond het geval. Je zag tegen het eind van de middag de lucht “een beetje zwart” worden. En dan is het niet verwonderlijk dat er ook water uit komt. Wel heel jammer, en wat een verschil met donderdagavond.
Zaterdag tijdens het middageten, ik eet dan graag een noodlesoep, komt er een jongen bij mij aan tafel zitten. Hij zegt:” ik heb je gisteren nog zien hardlopen.”
Nou ja, jullie begrijpen dat er dan een gesprek is. Hij vertelde dat hij eigenaar van een restaurant is, dicht bij de rivier. Hij heeft er een groot scherm, is gek van voetbal kijken en nodigde mij uit om eens te komen kijken de komende weken, want ook hier weet men dat de WK eerdaags begint.( alles blijft verder wel bij hetzelfde……) Nou dat moest ik dus maar eens doen, eerst even kijken wanneer Nederland precies speelt, dat vertalen naar de Thaise tijd en plaats nemen.

Veel plezier met de verkiezingen woensdag aanstaande! Deze zullen wel oranje gekleurd zijn!!!!

De Boeddhistische wijsheid:
Ook koude en warmte
mogen je niet uit je venwicht brengen.

Wim

Foto’s: Oke, deze week België……






















  • 06 Juni 2010 - 06:24

    Plony:

    Hoi Wim,
    Leuk en waardevol, van die onverwachte ontmoetingen. Misschien kun je de plaatselijke vereniging voor docenten Engels oprichten! In ieder geval wel leuk als je eens ervaringen kunt uitwisselen. Hier neemt inderdaad de verkiezings- maar ook de voetbalkoorts toe. Nu is Arjan Robben geblesseerd, HELP! Later op de dag volgt een uitgebreide mail.
    Liefs, Plony

  • 06 Juni 2010 - 13:37

    Ben:

    leuk om ervaringen en zelfs plezier op de fiets te kunnen delen met andere buitenlandse teachers; de laatste poulewedstrijd van Nederland is wel midden in de nacht voor jou, Wim

    groetjes, Ben

  • 06 Juni 2010 - 19:36

    Jeannette:

    Hoi Wim,
    Mooi uitzicht hè vanuit ons nieuwe balkonnetje,
    dikke kus,
    Jeannette

  • 07 Juni 2010 - 14:17

    Klazien:

    Hoi Wim,
    Wat een leuke week heb je achter de rug. Lijkt me fijn om zo maar verschillende mense te ontmoeten die ook les geven.
    Ik zit moemnteel zonder computer (weer). En ben nu bij Peter om even mijn mails te beantwoorden.
    a.s Woensdag vertrek ik naar Terschelling voor het Oerol!
    Morgenochtend eerst Leif naar Schiphol brengen. Hij vertrekt om 10.27 naar Oslo en komt 16 augustus weer naar Amsterdam. Van 2-8 aurgustus ga ik hem opzoeken in Oslo.
    Dus leuke dingen in het vooruitzicht.
    Jij weer een fijne week. En tot de volgende mail maar weer.
    Liefs, Klazien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 193172

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: