Wie doet wat....... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Wie doet wat....... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Wie doet wat.......

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

28 Februari 2010 | Thailand, Tak

Wie doet wat…………….

Als je een aantal maanden op school mee draait, zie je veel.
Over de inhoud van de lessen natuurlijk niet zo veel want ik ben zelf ook bezig. Nee, meer over de structuur. Het was al opgevallen, dat als er een leerkracht niet is (vergadering of zo), dat er dan echt geen invaller uit de invalpool aankomt fietsen of brommeren. Nee, dan past de leerkracht van een andere groep wel op, of de kinderen werken zelfstandig aan een opdracht.
Maar ook zie ik leerkrachten in andere ruimten zitten of een bespreking hebben met de directrice. Ook dan is er niemand,die op de kinderen let, en zij dus zelfstandig aan het werk zijn. Er is er eigenlijk maar een, die altijd wel in zijn klas is…..juist.
Deze week had ik 2 keer het gevoel dat ik de enige was, die les aan het geven was. Nou ja…… Eerst op de “Mai Ngaam” school en later op de Pamamuangschool, waren er drukke vergaderingen onder schooltijd. Je hebt het nog niet zo door, totdat je van klas wisselt en ziet dat er geen leerkracht in de klassen is. Of zoals op de Pamamuang school; daar ga ik nog wel eens water halen, want dat is belangrijk, veel drinken. Water haal ik dan uit de vergaderruimte. En wat bleek afgelopen vrijdagmorgen, alle leerkrachten zaten druk te vergaderen. Dus zelf de kinderen voor de volgende les gehaald, en dan zie je dat alle groepen rustig aan het werk zijn.
Donderdag was er een test voor groep 3. Zij kwamen niet naar les. En aangezien de leerkracht van groep 5 naar een vergadering was, vroeg de directrice mij of ik groep 5 les kon geven i.p.v. groep 3. Natuurlijk, geen probleem! Moet kunnen, toch!
En alle lessen waren leuk en gezellig. Dan ga je elke dag met een goed gevoel naar huis. En dat is ook leuk, leuk.
Afgelopen week was er een monnik overleden van een Wat dicht bij de school.
Vrijdagmiddag was een ceremonie en daar gingen groep 1,4,5,6 naar toe, met hun leerkrachten. Ik was uitgenodigd om ook mee te gaan.
Er waren veel extra plaatsen in tenten neergezet en in het Wat was het zeer druk. Voor de oudste kinderen was er en taak om drinken rond te brengen en de glazen weer op te halen.
Er waren zeer veel monniken uit andere Wats gekomen. En een onderdeel van de ceremonie was dat aanwezigen een soort sjerp op een tafel neerlegden, in groepen van 10, die dan door 10 monniken weer weggehaald werden. Ook ik werd gevraagd daar aan mee te doen, waarschijnlijk omdat de kleur van de sjerp oranje was.;))
Het was zeker bijzonder om dit mee te maken, en ook om te zien dat zeker kinderen uit de hoogste groepen al precies weten wat er allemaal gaat gebeuren, en zij mij op die manier ook konden vertellen of laten zien wat ik moest doen.
Na afloop ruimden de kinderen alles op en als er zoveel stoelen staan, is het in een mum van tijd gebeurd als je even een 30 tal kinderen inzet.

De Boeddhistische wijsheid van deze week:
Het Boeddhisme is geen religie
van goddelijke willekeur
maar een leer van menselijke verantwoordelijkheid.

Wim

Geen nieuwe foto’s.







  • 28 Februari 2010 - 06:46

    Lia:

    Hoi Wim
    Goed te lezen, dat er in ieder geval nog iemand werkt.
    Nog even volhouden en dan kun je afreizen naar Nederland.
    Opniuew bedankt voor "jouw" wijheid!!!
    Een mooie week,
    liefs Lia

  • 28 Februari 2010 - 17:35

    Ben:

    Hoi Wim,

    dat je de enige bent die hardloopt, daar ben je wel aan gewend, maar nu wordt het weer wat gekker op scholen met zoveel klassen, als enige te doen waar leraren in hoofdzaak voor zijn aangenomen; ben jij in de positie dit onderwerp aan te kaarten?
    Of is het wijzer dit tijdens het lopen van je af te zetten?
    Groetjes, Ben

  • 28 Februari 2010 - 17:45

    Klazien:

    Tja, met zulke zelfstandige kinderen hoeft de 'meester'ook niks te doen!
    Je hebt weer een interessante week achter de rug.
    Nog even en dan........ zal wel een raar gevoel zijn denk ik.
    liefs, Klazien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 193168

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: