Loop........fiets.........loop.......... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Loop........fiets.........loop.......... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Loop........fiets.........loop..........

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

21 Februari 2010 | Thailand, Tak



En dan ineens is er een normale week.
Gewoon elke dag naar het werk en uiteraard ook weer naar huis.
Maandag na afloop van de les aan groep 6 op de “Mai Ngaam” school vroegen de kinderen of ik woensdag ook naar hun school kwam. Er was dan een “andere” dag. Later begreep ik dat het om een soort “scoutdag’ ging. In de ochtend zouden zij in groepen een speurtocht houden en vervolgens in de middag een programma hebben met optredens en spelletjes.
Ik zei hen dat ik in de ochtend op de andere school les geef, maar dat ik na de lunch zou komen.
En dat dus ook gedaan. Voor dat iedereen gegeten had en de voorbereidingen voor de middag had getroffen waren we al weer even verder. Want sommige groepen hadden veel tijd nodig om weer terug op school te komen.
Alle groepen kwamen aan de beurt om aan de anderen te laten zien wat zij ingestudeerd hadden. Voor alles wordt de tijd genomen, en als de spelletjes uitlopen,is er niemand, die dat erg vindt. Dan gaan we gewoon later naar huis. In dit geval dus na 5 uur. De kinderen genoten van de verschillende optredens en ook zeker van de spelletjes o.a.: tijdens muziek werden er 3 flacons talkpoeder doorgegeven, als de muziek stopt moet degene, die het dan heeft zijn/haar gezicht daarmee insmeren en mag ook nog een ander uitkiezen om hetzelfde te doen, lange boon eten, blinde mannetje. Tussendoor werd er door de leerkrachten gezongen en daar deden de kinderen dan ook aan mee.
Al met al een zeer geslaagde dag en voor mij middag. Het was leuk om aanwezig te zijn en de kinderen ook eens met ander dingen bezig te zien.
Deze week tijdens de lunch een gesprek met de directrice van de Pamamuang school. Het ging over hoe de kinderen met hun spullen, boeken,schriften, pennen enz. omgaan. Het was mij allang opgevallen dat veel kinderen daar weinig aandacht aan besteden. Veel boeken zien er niet uit, net als werkschriften of gewone schriften. Met de kleinere spullen is het al niet veel beter gesteld. Hoe gemakkelijk spullen vergeten worden, stuk gemaakt worden. Er is denk ik weinig besef wat dit allemaal kost. Zij vertelde mij dat het eigenlijk wel een landelijk probleem is. Voor een deel is dit toe te schrijven dat alle kinderen elke dag al hun boeken en schriften mee naar huis nemen en de volgende dag weer mee terug naar school. Dat komt de levensduur van veel zaken niet ten goede, ook omdat er thuis weing ruimte is om de spullen netjes op te ruimen.
Aan de andere kant is er ook de gemakzuchtige houding. Er zijn wel mogelijkheden om een paar zaken te veranderen, maar om die houding te veranderen, kost veel,heel veel tijd. Ook omdat je dit terug ziet in de gehele samenleving.
Al met al wel een goed gesprek,
Vanaf zondag gaat er een grote groep van Tak naar Chiang Mai fietsen. De groep groot 40 man/vrouw, sluit aan bij een groep, die vanuit de richting Bangkok komt. In totaal gaat het dan om ruim 60 fietsers. En dan is het traditie dat je je vrienden op gaat halen. Dus ook zo zaterdag, toen de eerste groep naar Tak kwam. Met een 10 tal mensen richting Ban Wang Chao. Dat is 20 km. van Tak. Daar aansluiten bij de groep en gezamenlijk naar Tak. Daar werd gegeten en vonden de bezoekers een plaats voor de nacht. En dan zondag met elkaar op stap naar CM. Ik ga niet mee, omdat de tocht 3 dagen in beslag neemt en en ook nog gewerkt moet worden.

Zaterdagmorgen eerst gelopen. Dat nam ongeveer 3,5 uur in beslag. Ik had geluk met het weer, zeker 2,5 uur. De zon kwam niet door en aangezien ik voor half 7 op stap was viel de warmte nog mee. Maar toen de zon er eenmaal was, rent de temperatuur net zo hard als ik, omhoog. En hoe hard dat is………. Ach dat laatste uur valt dan ook wel mee. Rond 10.00 uur weer thuis. Eten, even rusten, want om 14.00 uur op de fiets. Dat ging gelukkig niet zo erg hard, en als je dan ook nog op de andere groep moet wachten, is de terugweg ook goed te doen. Toch bij elkaar 40 km. gefietst.
Zondag morgen maakte ik de 2e loop. Nu korter, maar dat is tijdens een echte loop,fiets,loop ook zo, toch! Nu na ander half uur weer terug. Redelijk op tijd weg, om zo de warmte voor te blijven. Dat is allemaal prima gelukt. En het ging me ook goed af.
Zo mijn eerste, wel is waar officieuze, loop, fiets, loop achter de rug. Het nam wat meer tijd in beslag maar de afstanden, zeker de loop zijn dan ook langer dan wat ik er van weet.


De Boeddhistische wijsheid van deze week:

Stel niets uit,want elk moment is weer anders.
Dezelfde gelegenheid zal zich niet meer voordoen.

Wim

Bij de foto’s: een overzicht van de middag op de “Mai Gnaam” school.








  • 21 Februari 2010 - 09:56

    Plony:

    Hoi Wim,
    Goed bezig geweest zeg! Volgende keer een duik in de rivier erbij, dan kun je mee gaan doen aan de Ironman!
    Een fijne (sportieve) week gewenst. Liefs,
    Plony

  • 21 Februari 2010 - 10:07

    Jeannette:

    Hoi Wim,
    Dat ziet er heel gezellig uit!!
    En het sporten gaat goed zo te zien,beter geloof ik dan onze olympische prestaties, al mogen we niet klagen en zeker niet nu Erben reporter is, maakt het zelfs voor de neit zo sportieve onder ons leuker om te volgen.
    In Brussel waren er opnames voor een film, gezien de witte balonnen vermoeden wij over Dutroux.
    Gister zijn we naar de film Sherlock Holmes geweest, erg goed en spannend!
    dikke kus,
    Jeannette

  • 21 Februari 2010 - 13:26

    Klazien:

    Hoi Wim,
    ou je bent weer lekker aan het sporten. Goed zo!
    Zo te lezen had je een fijne week. Leuke foto's van de kinderen.
    Ik heb vanmorgen weer eens 50 minuten gelopen, niks vergeleken met wat jij loopt. Maar toch, voor mij een overwinning dat ik tegenwoordig weer een uur kan lopen zonder problemen. Wie weet..... ooit weer eens een lange afstand?
    Ik wens je een fijne week toe.
    liefs, Klazien.

  • 21 Februari 2010 - 17:44

    Ben:

    Hoi Wim,

    Je bent weer knap op dreef de laatste weken; als ik dan de temperatuur zie, ben ik aan de ene kant wat jaloers, maar het is wel errug warm hoor! Ga lekker door zo, groetjes,
    Ben

  • 21 Februari 2010 - 17:49

    Ben:

    btw, grappig dat ik hier moet lezen, in de reactie van Jeannette, dat Erben Wennemars als verslaggever werkt tijdens de OS! Ik kijk bijna nooit tv en zie er bijna niks van, wat mede wordt veroorzaakt door de uitzendtijden, vaak na middernacht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 193167

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: