De nieuwe...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu De nieuwe...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

De nieuwe......

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

17 Januari 2010 | Thailand, Tak



Ze is er. Nee, nog geen nieuwe haring,die komt veel later (wanneer?..geen idee).
Nadat de oude directeur eind september met pensioen is gegaan, heeft de Pamamuang school het enige maanden zonder directeur m/v moeten stellen. Een van de groepsleerkrachten heeft de afgelopen maanden een dubbele taak gehad.
Maar met ingang van afgelopen vrijdag is er een nieuwe directrice. Wat ik weet komt zij van een andere school hier in de buurt en heeft zij haar eigen jeugd op de Pamamuang school door gebracht. Dus eigenlijk iets van de cirkel rond gemaakt. Weer terug van weggeweest, of hoe je het ook wil omschrijven.
En ja, hier ook een vrouw. Net als in Nederland, en ik vrees in veel landen, zijn er maar weinig mannen, die voor het onderwijs kiezen. Veel mannen, die met pensioen gaan worden dan ook vervangen door vrouwen, op zich niets mis mee, maar ik vind dat kinderen ook met meesters te maken moeten krijgen.
Zoals het zo mooi heet:”onderwijs moet een afspiegeling van de maatschappij zijn”!!!
Een andere positieve ontwikkeling in mijn ogen… sinds 2 weken zijn er op deze toch kleine school, nu ongeveer 100 kinderen, 2 nieuwe leerkrachten aangenomen.
En het zal jullie niet verbazen dat dat ook vrouwen zijn. Waarvan akte!
Een van hen geeft de algemeen vormende vakken: biologie, natuurkunde enz, dit alles onder de verzamelnaam, “wit ta yaat saat”, dan is het wel duidelijk voor iedereen, toch!
De ander werkt als “remedial teacher”, om het maar niet te moeilijk te maken…. dit maar in het Engels. Zij werkt met kleine groepjes en geeft die kinderen , die dat nodig hebben extra aandacht en uitleg over de te behandelen leerstof.
In een zeer korte tijd dus 3 nieuwe collega’s. En ik weet zeker dat zij niet zoveel moeite hebben moeten doen voor een visum of werkvergunning. En zo hoort het ook !
En ik……ach ik geef Engels, daar is ook wel een Thai woord voor, maar dat zal ik jullie besparen.
En nu het woord toch geschreven is, een korte verduidelijking; visum!!!!!
Ik heb een visum voor een jaar, maar die moet na 3 maanden verlengd worden. Dat hoeft dan niet in Laos of welk ander land dan ook, maar dat kan in Mae Sot, een plaats op 80 km. van Tak. De vaste lezers voelen nu misschien wel aan wat er gaat komen…..
Ik dacht, ik ga ruim op tijd om eventuele verrassingen voor te zijn en de tijd te hebben het een en ander in orde te maken. Zo afgelopen dinsdag op stap, en wat bleek………ik had een leraarlicentie nodig. Die had ik dus niet. Gelukkig wilde men wel de school bellen om het een en ander uit te leggen. Onverrichter zake terug naar Tak. Nu is het wachten tot de school dit document in orde heeft. We hebben nog een week….en ik zal dus nog zeker een keer die richting op “mogen”.
En, het houdt niet op, ook deze week waren er weer 2 pakketjes.
Werden ze voorheen, als ik niet thuis was,nog op het SEC afgeleverd, deze keer was het de postbode waarschijnlijk duidelijk, dat ik van werkplek ben veranderd, en werd het op school afgeleverd. Ook goed, en makkelijk, als ik niet thuis ben.
Ook deze gulle gevers weer hartelijk bedankt voor alle lekkers. Ik zal hier ook van genieten.
Gisteren was het “wan kroe”. Dat is altijd op 16 januari. Aangezien dat nu op zaterdag viel, heb ik er verder weinig van gemerkt. Dus kan ik nog geen goed beeld geven van deze traditie.
Jammer, maar helaas.

De Boeddhistische wijsheid van deze week:

Het is moeilijk met een haar die honderdvoudig
gespleten is, een andere haar die honderdvoudig
gespleten is te doorboren.

Wim

Deze week geen nieuwe foto’s.





  • 17 Januari 2010 - 10:38

    Ans:

    die visum, het is toch elke keer wat, veranderen de regels? wat betreft het weer in engeland de 'cumbria sunshine' (regen) is weer terug gekeerd, sneeuw weer vertrokken.

    veel geluk met je visum deze week.

    veel liefs

    Ans

  • 17 Januari 2010 - 11:23

    Plony:

    Hoi Wim,
    Je haar zal niet alleen splijten van al die visum- bureaucratie, maar vooral grijs worden! Veel succes ermee verder, liefs,
    Plony

  • 17 Januari 2010 - 12:28

    Jeannette:

    Ja, bekend gegeven Wim dat er veel vrouwen in het onderwijs zijn, maar het verschil met Nederland is, dat hier de leiding meestal in handen is van mannen zoals ook in de zorg, dus toch een tandje anders.
    Mannen geven blijkbaar algemeniserend niet zo om maatschappelijk verantwoord werk, maar zijn meer bezig met geld verdienen?
    De zon begint hier ook weer te schijnen net als bij Ans en gisteravond was het nog een mooie sneeuwdeken, mooi gezicht.
    De medicijnen beginnen aadig te werken, maar ik moet nog erg voorzichtig doen.
    Succes met het visum!!Ik herinner me nog het gedoe met het visum voor Mario. Je moet eerst ingeschreven staan op school voor een visum, maar de school kan je pas inschrijven als je een visum hebt.
    Nederlandse logica is dus geen haar anders blijkbaar gespleten of niet!
    groeten, Jeannette

  • 18 Januari 2010 - 20:13

    Ben:

    Hoi Wim,

    Om moe van te worden, weer een hindernis die voor je wordt bedacht; neem een haar van boeddha mee, of anders een tand, dan gaan opeens alle deuren open en wordt er een tempel of een pagode voor je gebouwd; hou je haaks, ook dit komt weer goed;

    wij zijn net terug in het koude NL en de eerste werkdag zit er op; geen probleem om weer grijze muis te zijn maar denk veel terug aan de fijne tijd in Thailand en Myanmar

    Moet nu weer op zoek naar mijn winterbanden, want in korte broek en hempie gaat t niet worden

    groetjes, ook van Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 193174

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: