Maandag tot zondag - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Maandag tot zondag - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Maandag tot zondag

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

09 November 2008 | Thailand, Tak

Moest ik vorige week goed opletten wat ik schreef, deze keer kan ik er gelukkig weer een zootje van maken. Er is geen controle!
Maandagmorgen vertrokken Gerard en Ans weer naar Bangkok. Eerst nog een bezoek aan de school van Lung, waar zij adjunct directrice is.
Gezellig koffie gedronken, wat gekletst en dan is het echt voorbij!
Het was weer wennen, om alleen te zijn. Maar zoals de Dijk in een van hun songs ook dat wennen went.
In de afgelopen maand veel bezoek gehad, en dat was gezellige en een leuke tijd.

De afgelopen week zijn de scholen weer begonnen. Deze periode loopt nu tot half maart. In deze tijd is er heel af en toe een dagje vrij maar een vakantie met oud/nieuw, die hebben ze hier niet. Alleen 31 december en 1 januari zijn vrij. Dus best wel een lange periode!
De kinderen zagen voor het eerst hun “nieuwe klas”. En voor zover ze dat konden vertellen, zijn ze er heel blij mee. Ook kinderen van de school, waar deze klas deel vanuit maakt, waren erg onder de indruk van de mooie tekening.
Dus die investering komt er helemaal uit!

Bij mij in de straat woont iemand, die Engels geeft aan Thaise kinderen. Dat gebeurd in de avonduren. Woensdag stond ik de planten water te geven, toen ik in gesprek raakte met een paar mensen, die op hun kinderen stonden te wachten. Een van hen vroeg mij of ik Engelse conversatie wilde geven. De meeste Engelse lessen bestaan hier namelijk uit het leren van grammatica, het schrijven van woorden en het lezen van Engels. Maar er wordt weinig gesproken. Ik kon me die vraag wel voorstellen, maar heb de boot toch nog even afgehouden. Eerst maar eens zien wanneer ik er eventueel tijd voor heb.

De volgende dag kwam een van die mensen vragen of ik interesse in verzorgingproducten had. Zij zou dan met haar man langs komen als een soort “Tupperware” maar dan anders. Ik dacht : “laat maar komen”.
Dat leverde weer een interessant gesprek op, waarin haar man vertelde dat hij in veel verschillende landen had gewerkt. Dit omdat dat werk meer geld opleverde dan het werken in Thailand. Hij werd dan uitgezonden voor een aantal maanden, en na die tijd was hij ongeveer 2 maanden thuis om daarna weer naar een ander project te gaan.
En….. dan laat je die mensen niet voor niets komen, …………………………

Zaterdag is het Loi Krathong festival begonnen. Dit festival zal 5 dagen duren.
Tijdens deze dagen worden er veel Krathongs te water gelaten. Met de festival willen de mensen respect tonen aan de godin van het water, en door een Krathong te water te laten, geloven zij dat het hen geluk zal brengen.
Een Krathong is gemaakt van bananenbladeren, en wordt versierd met een kaars en bloem(en). Er zijn mensen, die dat zelf maken, maar ze zijn ook volop te koop. En dat zal ik doen!
Zaterdagavond wordt er een optocht gehouden, waarbij de Krathongs getoond worden, die ook aan de wedstrijd meedoen.
Elke gemeenschap is wel vertegenwoordigd in meestal prachtige klederdracht.
Er komen elk jaar veel mensen naar Tak,omdat dit festival in Tak als een van de mooiste in Thailand wordt gezien.
De sfeer is gezellig en ontspannen. Er is veel politie op de been maar volgens mij hebben die niet meer te doen dan het verkeer te regelen, iedereen is in een goede stemming, en staat geduldig te wachten. De optocht duurde ongeveer 2 uur, en was ook dit jaar weer prachtig.

Vandaag trouwde de dochter van een van de buren. Ik had ook een uitnodiging gekregen om naar die ceremonie te komen. Samen met andere buren ben ik daar vanmorgen geweest. De ceremonie begint al vroeg en wordt direct gevolgd, ja……door eten. In een redelijk korte tijd verschijnt er veel eten op tafel. Na het eten, het is onmogelijk om alles op te eten, wordt er door mensen wat over is, mee naar huis genomen. En ze hebben gelijk, want weggooien is zonde. Het is prima voedsel, en later op de dag nog goed te eten.
Vanavond naar optredens tijdens het Loi Krathong kijken en luisteren, en dat wordt ongetwijfeld genieten.

Ik hoop dat jullie de komende week ook genieten.

Wim







  • 09 November 2008 - 07:55

    Lia:

    Hoi Wim
    Geweldig die optocht. Ziet er schitterend uit. Die eerste boot, was toch niet jouw boot he?
    Grappig dat bruidspaar dat door twee rondjes op hun hoofd met elkaar verbonden zijn.
    Ik hoop voor hen dat deze rondjes ook weer ontkoppeld zijn.
    Voor de komende week....eet ze en succes bij het werk.Liefs uit Teteringen.

  • 09 November 2008 - 10:47

    Plony:

    Hi Wim,
    Wat een prachtige foto's zeg! Volgens Ton wilde je nooit naar het Aalsmeerse bloemencorso gaan kijken, maar dit soort optochten in het buitenland trekken je wel zo te zien, misschien omdat er altijd wel wat te eten omheen is!
    Het is een volk dat ceremonies heel uitgebreid viert zo te lezen, en......altijd lekker eten erbij, dat is een kolfje naar je hand.
    Sterkte met de stilte, want went het wennen echt wel?
    Liefs,
    Ton en Plony

  • 10 November 2008 - 18:54

    Agatha:

    Hoi Wim,
    Veel plezier gehad met broer en zus.Wat ik zo gelezen heb wel.En wat mooie foto's zeg en dan die trouwerij.Leuk hoor die verschillende rituele van feesten iedereen trouwd weer verschillend. Mail je van de week wel even hoor.

    groetjes en liefs van Agatha en Rob

  • 11 November 2008 - 20:29

    Jeannette:

    Hoi Wim,

    Het ziet er weer prachtig uit, en ik kan het mij nog goed herinneren dit feest. Bij ons zijn de eerste Sinterklaas aankopen weer gedaan, ook heel leuk. En straks het kerstboompje in Brussel optuigen, zo verdrijft iedereen op eigen wijze de donkerte!
    Maar dat het mogelijk is om zoveel eten te koken dat er over blijft terwijl jij er bent, petje af hoor, dat is mij nooit gelukt! ;-)
    Nog even en gerard en ik zijn in the Big Apple!

    groetjes, Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 193247

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: