Loi Krathong 8 tot 12 november - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Loi Krathong 8 tot 12 november - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Loi Krathong 8 tot 12 november

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

16 November 2008 | Thailand, Tak

Afgelopen week schreef ik al over de opening van dit festival. Vanaf zondag tot en met woensdag waren er allerlei activiteiten. Natuurlijk alles langs de rivier de Ping want daar worden alle Krathong te water gelaten.
Elke avond waren er optreden op een groot vlonder dat in de rivier ligt. Zo kunnen veel mensen genieten van de muziek en de dansen. En er kwamen veel mensen! Zeker zondag maar vooral op woensdag, Loi Krathong dag was het ontzettend druk langs de rivier. Buiten deze optredens was er ook een langgerekte markt, En uiteraard veel stalletjes met eten en drinken. Voor de kinderen waren er speelgelegenheden.
De optredens op het grote vlonder waren werkelijk schitterend. Mooie muziek en dans, van heel rustig tot zeer uitgelaten.
De optredens worden verzorgd door mensen uit verschillende kleine buurtgemeenschappen. Het zijn dus pure amateurs, maar wat zij laten zien………
Elk optreden duurt 30 minuten. In die tijd laten anderen zoveel mogelijk kleine krathongs te water. In dit geval zijn het cocosnootschelpen met een kaars. Die moeten brandend te water gelaten worden door die groep mensen. Zo ontstaat een lang lint van brandende kaarsjes, een prachtig gezicht! En als zij er in slagen alle krathons ( enige honderden) voor het einde van de show te water te laten, wordt hun prestatie beloond met een vuurwerk! Ik heb dus heel wat vuurwerk gezien!..... letterlijk en figuurlijk!

En de sfeer op de tribune was prima. Trouwens alle dagen, ik ben elke dag wel even, of even langer geweest, viel mij op dat het er allemaal heel gezellig en ontspannen aan toe ging. Nu ook veel politie op de been, maar net als zaterdag hadden zij het het drukst met het regelen van het verkeer.
Wat ook heel prettig was; het was niet zo warm. In de ochtend en avond is het zelfs wat vris, frisch, fries, (ik weet al niet meer hoe ik dit woord moet schrijven). Voor mij prima, voor veel Thai is het dan kouwt, kaut,kauwd ?!

Woensdag ook mijn Krathong te water gelaten, en nu maar hopen dat het inderdaad geluk gaat brengen.
En anders……ach, ik heb van deze dagen bijzonder genoten, en dat is al geluk hebben, toch!
En het opruimen……binnen een dag was alles weer weg en trof de omgeving langs de rivier weer het aanblik van de “gewone” dagen.

Komende vrijdag reis ik naar Bangkok. Ik loop zondagmorgen,start 3.30 uur(!), de marathon van Bangkok. Hoewel ik hoop nog een hele dag voor mij te hebben, zal ik niet op tijd thuis zijn om mijn verslag te schrijven. Een reis Bangkok-Tak neemt gemiddeld 7,5 uur in beslag, dus…. zullen de vaste lezers moeten wachten tot maandag. Denk ik.

Is de Sint al in het land?
Ieder een gezellige week, en tot….

Wim




  • 16 November 2008 - 06:39

    Lia:

    Lieve Wim.
    Geweldig dat dit soort festivals zonder problemen verloopt. Op de foto van de Nederlandse groep, zie ik de vlag die wij eigenlijk nodig hadden om onze act nog beter op te kunnen voeren voor Steve, bij hun 25 jarige huwelijk.
    Je schrijft dit keer niet over eten....maar ik neem aan dat dit ook weer veel en lekker was.
    Heel veel succes in Bangkok en ik wacht het volgende verhaal af.
    Liefs Lia en de anderen.

  • 16 November 2008 - 08:30

    Plony:

    Wat een mooi gezicht al die lichtjes op het water en de brug zo leuk verlicht. Ik heb je nog gezocht in de Nederlandse groep, waar was je?
    Heb je lekker gelopen in Bangkok? Nog een prijsje gewonnen om je huis mee te verfraaien, net als vorig jaar.
    Wij gaan zo naar Nijmegen om de 7 heuvelen te bedwingen, onze prijs zal bestaan uit een prachtige omgeving!
    Liefs, Ton en Plony

  • 16 November 2008 - 11:02

    Ans:

    wat leuk dat gerard en ik wat van de voorbereiding mee hebben kunnen maken en ik moet zeggen de loi kathrong brand nog steeds in mijn hartje( ha ha)
    ik moet zeggen dat ik het lekkere eten mis en steve heeft geprobeerd om thai eten voor te zetten, maar ik moet zeggen het is niet het zelfde as op de markt en natuurlijk duurder.
    zie dat de koning het nederlands optreden ook niet echt waardeerde, dacht zeker wat hebben die lui met the de andere helft van onze vlag gedaan.
    veel success volgende week, ik ga ervan uit dat het een geld prijsje word en ik zal je van de week nog wel even een uitgebreide mail sturen, de studie moet vandaag voor gaan helaas.

    heel veel liefs and a hug
    Ans xxx

  • 19 November 2008 - 14:40

    Silene:

    Hoi wim,

    Wat een leuk verhaal weer. De sint is zeker weer in het land. Sinds afgelopen zaterdag. Hij is bij ons aangekomen in Almere. Wat een drukte op school in deze tijd, maar zeer gezellig. De kinderen zijn gezellig tegen elkaar en het loopt gewoon lekker. Nog een paar weekjes en dan studeer ik toch echt af.

    Fijn dat jij het ook nog zo naar je zin hebt daar.

    Groetjes,

    Silene en Piet natuurlijk

  • 23 November 2008 - 16:01

    Sylvia:

    Hai Wim,
    Heb net vandaag je vaste wekelijkse verhaal gelezen, dus het kwam goed uit dat jij er vandaag nog geen nieuw verslag op had gezet.
    Heb je het gehaald, de marathon in Bangkok?
    Of heb je gewoon de hoofdprijs binnen?
    Mooie foto's had je er weer bij, al zijn ze niet zo scherp, maar ja.
    Weet je dat mijn neefje met vriendin en baby nu naar de zomer in Nieuw-Zeeland zijn, voor 1 jaar lang? Terwijl wij hier dus in winterse kou en witte sneeuw thuis zitten, sinds vandaag begonnen.Het is hier nog 1 graad buiten. Terwijl jij het over "fris en kouder" hebt.
    Liefs...tot gauw weer.
    Kus van mij. x Syl.

  • 23 November 2008 - 16:51

    Jeannette:

    Hoi lieve Wim,

    Wij kunnen wel wat van die brandende kokosnotenlichtjes gebruiken hier, met de sneeuw in ons land. Ik was bijna vergeten hoe dat er uitzag!
    We waren destijds in Bangkok bij dit feest, moooi hoor!
    Gister René's 50ste en Santhe's 15 verjaardag gevierd, dat was heel gezellig!

    Nog vier nachtjes en we gaan naar de Big Apple!!!

    groetjes, Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 193249

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: