Gerard en Ans op bezoek...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Gerard en Ans op bezoek...... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Gerard en Ans op bezoek......

Door: wim epskamp

02 November 2008 | Thailand, Tak

Zondag was er weer een wielerwedstrijd in Tak. Wat ik wel apart vond was de wedstrijd tussen families. Elke ploeg bestond uit 2 familieleden, vader en zoon/dochter. Ja, ik heb geen moeders mee zien fietsen. Zij moeisten een parcours van 10 km. afleggen en dan ook gezamenlijk over de finish komen.
Mooi om te zien hoe er om de plaatsen 2 en 3 werden gestreden.
Daarna gingen de anderen in leeftijdsgroepen van start. De groepen hebben dezelfde indeling als bij het hardlopen (bijv 30-34). Aangezien elke groep niet erg groot was, was het wel vreemd om elke keer een klein groepje te zien vetrekken. Tussen elke groep zat 5 minuten verschil.
De afstand, die afgelegd moest worden, was 63 km. Hoe deze wedstrijd afgelopen is weet ik niet, omdat het op gegeven moment zo hard begon te regenen, dat ik naar huis ben gegaan. En het is blijven regenen, dus …lekker thuis gebleven.

Woensdagmiddag arriveerden Gerard en Ans in Tak.
Het was voor mij heerlijk om hen na zo’n lange tijd weer te zien, en nog wel op de verjaardag van Ans. Wij hebben natuurlijk voor haar gezongen!
Daarna leek het wel of ik jarig was……want zij hadden weer veel voor mij mee genomen. Boeken,(bedankt Jeannette), hardloopschoenen (bedankt Ron), muziek en foto’s (bedankt Ton), stroopwafels, pepernoten, bidonhouder (bedankt Gerard, Ans). En een aantal spullen om aan de kinderen uit te delen. Helaas GEEN drop, want dat hadden zij in de dagen hiervoor al zelf opgegeten!!
Uiteraard zijn we naar mijn huis gegaan. En daar werden wij hartelijk verwelkomt door een aantal buren. Na een paar gezellige gesprekken, een paar foto’s op
naar de markt om iets te gaan eten en drinken. En dat alles smaakte weer prima!
Voor donderdag hadden zij met de gids en chauffeur afgesproken om naar Sukothai te gaan. Gerard had net als bij de vorige reis een “eigen auto” geregeld. Dat is comfortabel reizen!
Na een goed ontbijt in het hotel op naar Sukothai.
Daar op de fiets door het historische park gereden, en alle tijd genomen om van alle historische bouwwerken te genieten. En dat levert dan ook mooie plaatjes op.
Alleen jammer van die ene lekke band! Het plezier was er niet minder om.
Na een verlate lunch terug naar Tak. Die rit duurt ongeveer 1 uur, op deze manier. Voor de avond afgesproken, weer naar de markt te gaan om daar te eten. Eerst nog even langs de rivier gewandeld, en een stuk over de hangbrug, om Tak vanaf een andere kant te bekijken.
Dit alles met veel verhalen, over allerlei zaken, waarbij het plezier de boventoon voert.
Vrijdag eerst een bezoek gebracht aan het SEC. We werden heel hartelijk ontvangen door de directrice en de andere collega's. Na wat gesprekken, koffie en fruit, een kijkje genomen waar ik zoal gezeten heb en naar de nieuwe werkplek.Natuurlijk neemt dit meer tijd in beslag dan gepland, maar daar we die dag nog naar de Phumipondam zouden gaan, niet ver weg van Tak, was dat niet erg.
Onderweg naar die dam begon het te regenen, en die regen zou niet ophouden voor zaterdagavond laat.
De dam ligt in de Pingrivier, op een prachtige plek, maar doordat het regende was het uitzicht een stuk minder. Dat was jammer, maar helaas.
Ondanks het minder goede weer toch besloten op de markt te gaan eten. Het was erg rustig, maar gelukkig waren een aantal eetgelegenheden wel open. Toen het wat minder regende snel naar een ander plek om daar de koffie te testen. Die smaakte goed, en Gerard en ik konden ook nog een spelletje 4 op een rij spelen.
Zaterdag bij het hotel afgesproken, waar ik elke ochtend met Gerard en Ans het ontbijt nuttigde.
Daar kregen we bezoek van vrienden van me. Zij vroegen wat we die dag zouden gaan doen. We vertelden dat we naar Mae Sot zouden gaan, en vroegen of ze misschien zin hadden om mee te gaan. Dat vonden ze heel leuk. Dus de groep was vergroot naar 5 personen.
We moesten eerst op de markt wat bananen kopen want we zouden het Gibbon opvangcentrum bezoeken. En die apen lusten wel een banaantje!
Dat bleek ook wel, in korte tijd waren we door onze voorraad heen.
Daarna naar de Pha Charoen waterval.
Een prachtige waterval, maar vanwege de gladheid gaf onze gids aan, niet langs de waterval omhoog te gaan lopen. Dat deden we dus ook niet. In plaats daarvan iets gaan eten. En het leuke is als je met Thai op stap bent dat zij wel het een en ander bestellen. Zo verschijnen er verschillende gerechten op tafel, die je dan met elkaar deelt. Gezellig en lekker!
Lang en Bpiak, mijn vrienden, hebben ook een huis in Mae Sot. Daar moesten we ook even langs,want dat wilden ze wel aan ons laten zien. Een heel mooi huis, in het geheel uit hout opgebouwd. In Mae Sot zijn zeer veel kleine straten. Om daar wijs uit te worden.... En nu er veel straten ook nog overstroomd waren, was dat nog eens extra lastig.
Veel huizen onder water.Mensen, die zich een weg baanden door het water, met een houding van, tja, dit hoort erbij, dit gebeurd elk jaar, dus dit jaar ook!
Weer terug in Tak, na de markt in Mae Sot nog bezocht te hebben, bleek wel dat het in Tak ook flink geregend had.
Voor het avondeten werden we door Lang en Bliak uitgenodigd. Tja, wederom heerlijk gegeten.En ook heel gezellig!
Zondag was het droog, en hadden we een bezoek aan Kamphaeng Phet gepland. Toen bleek dat dat de geboorteplaats van Bpiak is, hebben we hen ook voor deze dag uitgenodigd.
Na een bezoek aan het museum daar, bleek dat kortbij nog een ander museum was, wat de gebruiken van de bevolking liet zien.
Daar waren veel kinderen aanwezig, met hun ouders, want later bleek dat zij dansen oefenden voor het komende Lai Khratong festival. Daar zijn we rustig blijven kijken, en genoten van wat ook al jonge kinderen aan traditionele dans kunnen.
Op de terugweg langs een hot sping.
Even warme voeten gehaald. Was in een prachtig park. Heerlijk om daar tot rust te komen.
En nu net weer terug, dus dit is vers van de pers.
Ik wens jullie een rustige week.

Wim

• 02 November 2008 - 10:32

Karin:

Wat leuk! geniet met z'n 3en! Heerlijk voor jullie!!!!!

• 02 November 2008 - 11:46

Lia:

Lieve Wim, Ans en Gerard,
    Ja, ik miste jouw verslag al vanmorgen. Maar gelukkig is het toch nog geplaatst. Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben met elkaar.Geniet deze dagen extra en tot de volgende keer.
    Liefs Lia

• 02 November 2008 - 14:21

Plony:

Hoi Wim,
    Zo te lezen wordt de tijd goed benut met toeristische trips, lekker bijpraten en vooral.....eten! Nog veel plezier met elkaar,liefs,
    Plony

• 02 November 2008 - 15:05

goed verslag van wim, helemaal waar!
    ans en gerard.

• 02 November 2008 - 16:14

Saskia:

Veel plezier nog met elkaar!

• 03 November 2008 - 17:43

Jeannette:

Hoi Wim,

Zo lijken die twee nog echt kleintjes voor zo'n groot beeld!
    Inmiddels slapen ze in het vliegtuig en weet ik dat ze goed vertrokken zijn vanuit Bangkok en zet ik een goed ontbijtje voor ze klaar!
    Zal wel weer even wennen zijn na al die kuffels!

dikke kus, Jeannette

• 04 November 2008 - 14:54

Sylvia:

Hai Wim,
    Ja, erg leuk en gezellig moeten die dagen met je broer en zus zijn geweest....en vooral lekker en veel mee kunnen eten met hun, zeker? Daar houden ze allebei erg veel van, zo te zien...hahaaa...(grapje). Hoe doe jij dat toch, om zo slank te blijven, je leven lang al, denk ik?
    Komt dat nu, sinds je daar bent, door al die uitnodigingen om bij hun te komen eten,bij de Thai, zodat je zelf bijna niet hoeft te koken? Of is het echt alleen maar door veel te trainen en wedstrijden te lopen?
    met liefs, van mij...x x x