Een jaar in Thailand - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Een jaar in Thailand - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Een jaar in Thailand

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

31 Augustus 2008 | Thailand, Tak

Afgelopen donderdag, precies een jaar geleden, vertrok ik uit Nederland .
Gelukkig hoef ik niet terug te blikken op dit jaar, want jullie weten alles al ( nou ja, bijna alles!)
Dus gewoon een verslag van de afgelopen, laatste van het eerste jaar week.
Een aantal keren had Nooy, een van de buren, gevraagd of ik het leuk zou vinden haar ouders te bezoeken. Natuurlijk leek mij dat gezellig.
Afgelopen zondag is het er dan van gekomen om met nog 3 vrienden van haar naar Sukhothai te gaan. Een van hen heeft een auto, en dat is altijd makkelijker reizen dan een aantal keren overstappen. Dat haar ouders in Thoen Salami wonen werd mij pas op de weg er naar toe duidelijk.
Als de mensen hier op reis gaan geven zij altijd de provincie aan waar zij naar toe gaan. En aangezien de hoofdstad van elke provincie dezelfde naam heeft, wel makkelijk met leren, ging ik er dus vanuit dat we naar die plaats gingen!
Gelukkig heb je hier geen last van files, en na ongeveer anderhalf uur kwamen we bij hen aan. Aangezien er veel familie direct naast of in de buurt woont, kwamen zij ook even langs. En nog bij wijze van spreken voor je elkaar begroet hebt, staat er al veel eten op tafel. En dat is altijd genieten, toch!
Het was heel gezellig, en een uitnodiging om nog eens terug te komen.
Voor wij weer naar huis gingen, worden er nog een aantal Wats bezocht.
En er waren heel erg mooie bij. Kortom een gezellige dag!

Maandag was het weer feest. De adjunct directrice van een technische school, die vlak naast het SEC staat, was jarig. En zij heeft al jaren de traditie om dan de kinderen van het SEC op ijs te trakteren. Dat doet zij ook als haar tweeling jarig is. Ik had haar al een aantal keren eerder ontmoet, en gezellig met haar en haar man zitten praten. Zo ook deze middag. Zij nodigden mij uit om ‘s avonds uit eten te gaan. Dan zou ik ook hun 2 zonen kunnen ontmoeten. Zij studeren in Bangkok, maar waren nu naar huis gekomen. Een van hen spreekt ook goed Engels, dus zou ik ook met hem kunnen praten. En beiden spelen basketball op hoog niveau. Ook altijd leuk om over te praten.
En tja, uit eten is altijd gezellig, dus dat was snel geregeld. Ook dit werd weer een gezellig eten en gesprek. We hebben op z’n Thai zeg maar gesteengrild, maar dan zonder steen. Het is een buffet, dus veel voedsel!!

Dinsdagmorgen kom ik bij de Pamamuangschool. Zijn er ongeveer 150 kinderen, uit de hoogste groepen van 3 scholen aanwezig. Zij zaten te luisteren naar iemand, die hen veel vertelde over het fietsen in het verkeer. Zij hadden allemaal een mooi oranje shirt gekregen, en een tas met informatie. Na deze “theorie” moesten zij allemaal, een op het terrrein van deze school uitgezette route, fietsen. En dat waren oranje fietsen!!
De kinderen genoten er allemaal van! Maar of ze veel zullen gaan fietsen?? Ik denk dat de meesten thuis wel een “motor” hebben , maar geen fiets.

Tijdens dit “examen” waren ook kinderen van een school aanwezig, die ik woensdag bezocht. Zij vertelden dat zij dinsdag een leuke dag hadden gehad.
Ik had deze school al eens eerder bezocht, dus mocht ik in groep 5( dat is hier de een na hoogste groep) weer een Engelse les geven.
Dat was weer genieten, en er moest ook weer “bingo” gespeeld worden.
Na de lunch, ook in groep 1 en 2 nog wat Engelse woorden “geleerd” .
Ook dat was heel leuk!
Voor ik terug ging naar het SEC, nodigde een van de leerkrachten mij uit om vrijdag weer terug te komen, want dan vierde zij de verjaardag van een van haar kinderen, en zou zij de kinderen van de school op ijs trakteren.
Dat leek mij wel wat, dus vrijdag terug, eerst een les Engels, en toen de lunch( hier alle keren uitstekend verzorgd !) met als afsluiting het ijs.
In de middag bij de aller jongsten gekeken, die na de lunch ongeveer 2 uur gaan slapen. Met die leerkrachten nog over wat verschillen met Nederland gesproken, zo goed en kwaad als dat gaat!
Zo het eerste jaar op een mooie manier afgesloten!

Al vele maanden zijn er demonstraties gaande, tegen de regering, in Bangkok.
Tot deze week verliepen die zeer vreedzaam. Deze week is dat veranderd, door een aantal bezettingen.
Tot heel grote ongeregeldheden heeft dat nog niet geleid, maar dat kan natuurlijk wel gebeuren.
De mensen, en het zijn er veel meer dan degene, die aan het demonstreren zijn, beschuldigen de regering ervan het beleid van de afgezette premier Taksin voort te zetten. Hij mag zelf geen politiek bedrijven, maar oefent zijn macht uit via de regeringspartij. Er is tegen hem en zijn vrouw inmiddels een arrestatiebevel uitgegeven. Maar op dit moment zitten zij in Engeland.
Dat die regeringspartij aan de macht is gekomen, komt voor zover ik begrepen heb,omdat er tijdens de laatste verkiezingen. Dec 07, door Taksin veel stemmen gekocht zijn.
De mensen beschuldigen hem er ook van dat hij zich verrijkt heeft met het geld van de gewone burger.

Hier is het nog rustig, wel hebben mensen de hele dag de t.v. aanstaan om het nieuws te volgen, maar dat doen zij al die maanden al. Mensen, die ik ken, staan pal achter de demonstraties, en hopen dat Taksin wel berecht zal worden.
Hoe het af gaat lopen………Ik zal het nieuws blijven volgen, en vragen aan coll. en buren wat de ontwikkelingen zijn.

Inmiddels aan het 2e jaar begonnen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Wim








  • 31 Augustus 2008 - 11:46

    Nienke:

    Ben ik dan toch echt de eerste dit keer?
    Weer een prachtig verhaal Wim! Gek hoor dat je alweer een jaar weg bent, de tijd is echt voorbij gevlogen! En volgens mij heb je het daar goed naar je zin, je doet en ziet zoveel, je bent gewoon geen tijd om je te vervelen! Geloof trouwens wel dat eten een soort rode draad in het leven vormt daar! ;)
    Fijne week!
    Liefs,
    Nienke

  • 31 Augustus 2008 - 11:48

    Nienke:

    Oei, spelfout! Bent moet hebt zijn natuurlijk!

  • 31 Augustus 2008 - 14:43

    K@rin:

    hoi wim,

    een jaar alweer!

    hopelijk blijft alles 'rustig'!toeristen hebben er nog niet veel last van, van de onrusten. Hopelijk is het een manier om de corruptie af te zweren (hoewel dat vlgs mij een utopie is in Azie).

    enjoy your time!

  • 31 Augustus 2008 - 18:37

    Marion:

    Jemig....je kent me niet Wim maar ik wil dit ook..

    groetjes Marion

  • 01 September 2008 - 17:44

    Jeannette:

    Hee lieve Wim,

    Gefeliciteerd met je jubileum!!!
    OP HYves heeft je nicht Yvonne mijn stukje over jou gelezen, ze vond het heel leuk, ik zal haar nog attenderen op je site, kan ze je ook volgen.
    Het was leuk om tante Jopie, Lia, Wilco en Chris te zien, en Gerard en Keith hadden op het feest weer dolle pret met zijn tweetjes!Zijn zonen waren erg onder de indruk van het feit dat er een man op het feest was die groter was dan hun vader, ha, ha, ha!

    Ik krijg van mijn oude collega en vriendin veel berichten over Thailand vanuit Bangkok, en ook de vakbonden onder steunen het verzet tegen deze regering.
    Veel mensen hadden het idee dat Taksin omdat hij al veel geld had, niet zo corrupt zou zijn, want geheel niet, inderdaad Karin is een utopie, en niet alleen in Azië is dat een probleem! Het is altijd spannend wat het leger doet in dit soort gevallen.

    Inmiddels zijn ook bij die mensen de ogen open denk ik, ik kan me nog herinneren hoe we een heel debat hadden voor de verkiezingen met onze gids uit Bangkok, die grote fan was van hem.

    Leuk al die noord euorpeanen, dat moet je toch goed doen!!!

    groetjes, Jeannette

  • 02 September 2008 - 14:58

    Cees:

    Ha die Wim,
    Ik zie ons nog op schiphol zitten, koffie en gevulde koek ! is daar het eten al begonnen ?
    We blijven je ook dit jaar weer volgen, fijne tijd verder toegewenst

  • 02 September 2008 - 16:01

    Sylvia:

    Hai Wim, Hierbij ook mijn felicitaties met jouw eerste volgehouden hele jaar lang in Thailand!!!
    Hoop hierna nog veel van je te kunnen en mogen lezen en te beantwoorden!
    Blijf je nu nog een heel jaar lang weg?
    Dat hou ik N O O I T vol!
    PS; Die mooie dame N O O Y lijkt me wel wat voor jou...valt zij onder een van je weinige onderdelen waar je het nog niet over hebt gehad, misschien?

    Mooie foto's weer!

    Liefs en geef Nooy een dikke knuffel, als je dat nog niet hebt gedaan....
    Vette kus van Sylvia.X.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 193250

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: