Sport......schoolbezoeken(2).....moederdag viering - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Sport......schoolbezoeken(2).....moederdag viering - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Sport......schoolbezoeken(2).....moederdag viering

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

10 Augustus 2008 | Thailand, Tak

Vorige week schreef ik al dat Tak deze week in het teken van de sport staat. In de afgelopen 10 dagen zijn er op veel onderdelen sportwedstrijden geweest. Wielrennen, atletiek, handbal, badminton, zwemmen, judo, enz. Op een groot scherm werd bijgehouden welke provincie een “gouden, zilveren of bronzen medaille” had gewonnen.
In totaal werd er door 15 provincies, uit het noorden van Thailand aan deze wedstrijden deel genomen.
Voor mij wel jammer, dat op het moment dat ik van het werk thuis kwam, de meeste wedstrijden afgelopen waren. Maar er toch een paar avonden op uit getrokken, en trainingen gekeken.
Toen ik bij de badmintonhal was, had ik een gesprek met de coach van Chiang Mai. Hij vertelde dat er in die provincie veel goede badmintonspelers wonen. Ook dat er 4 spelers uit Thailand naar de Olympische Spelen zijn.
De avond er na naar het zaalvoetbal, maar ook hier slechts een trainingswedstrijd. Daar een gesprek met de coach van Tak. Hij zei dat ze de volgende dag de halve finale moesten spelen. En dat het zaalvoetbal nog niet zo lang gespeeld wordt in Thailand.
De handbalwedstrijden gingen elke dag wat langer door, en daar heb ik dan ook een aantal wedstrijden van gezien.
Wat voor iedereen heel jammer was, dat het veel geregend heeft de afgelopen week. Zeker in de ochtend en ‘s avonds. Voor de markt was dat een streep door de rekening. Want hoe druk het vorige week vrijdag was, zo rustig menig avond gedurende de week.
Als ik de uitslagen bekijk, blijkt dat de provincie Phitsanulook, verreweg de meeste medailles gewonnen heeft. Wel kort gevolgd door de provincie Chiang Mai. En Tak….moest het doen met 5 medailles. Ik haal dan maar even de Olympische gedachte aan: “meedoen is belangrijker dan winnen”
Geldt dat overigens nog steeds voor de Spelen, die vrijdag 8 augustus van start zijn gegaan?? Ik betwijfel het!

De schoolbezoeken hebben ook hun vervolg gehad, maar met een verrassende wending. Ik zou volgens schema dinsdag en woensdag met 2 verschillende collega’s scholen bezoeken, maar zij vertelden mij in de ochtend, dat zij een vergadering hadden en dus niet mee konden. Voor mij is het nog lastig scholen te bezoeken, waar ik nog niet geweest ben. Want uitleggen waar de scholen zijn, is al een kunst op zich. En verder is het heel prettig als ik de eerste keer met een college ga, die mij dan ook kan voorstellen.
Wat ik wel kon doen is terug te gaan naar de scholen van vorige week, omdat we toen nog niet alle leerkrachten hadden gesproken. Dat leek mij een prima idee. Dus er alleen op uit.
Dat werd een mooie ervaring.
Nadat ik dinsdag het gesprek met de leerkracht had gehad, werd er gevraagd of ik een Engelse les wilde geven aan groep 5 ( er is hier een andere indeling dan in Nederland). Dat wilde ik wel. En aangezien er wat personele problemen waren, een leerkracht moest op 2 groepen letten, stond ik er vervolgens alleen voor.
Het was weer echt genieten, de kinderen genoten er ook van. Toen ik vertelde dat de les voorbij was, en ik het bord schoonveegde, vroegen ze of ik niet door wilde gaan met de les. Tja, en wat doe je dan……..
Ik wilde een spel met ze spleen, en probeerde uit te leggen hoe dat ging. Dat viel niet mee, maar met de hulp van de kinderen kwamen we er uit, en bleken ze “Bingo” gewoon te kennen!!! Maar nu moest het in het Engels!
Tijdens de lunch vroegen de leerkrachten of ik niet elke dinsdag terug kon komen. Tja, dat is lastig, maar ik zal zeker nog eens terug komen.

Woensdag naar een andere school. Alleen. Hier met 5 leerkrachten een gesprek. Ook een kijkje in de klas. Heel leuk om te zien hoe er in de klassen gewerkt wordt.
Maandag ging het bezoek met collega Pat wel door. Toen na het gesprek ook een Engelse les gegeven. Dat was eveneens genieten.

Dinsdag 12 augustus is het moederdag in Thailand. Het is ook de verjaardag van de koningin. Gewoonlijk wordt er op de scholen, op de dag voor deze dag een dag speciaal voor de moeders georganiseerd.
Dat zou aanvankelijk ook op het SEC gebeuren, maar in de loop van de week is dat gewijzigd naar vrijdag.
Er waren ongeveer 20 moeders met hun kind aanwezig. En ook hier is dan een soort ceremonie aan verbonden.
Er wordt een monnik uitgenodigd, en na de nodige “gebeden” en “zegeningen”, worden de moeders uitgenodigd om voor in de zaal te komen zitten. Hun kind zit dan op de grond voor hen, en overhandigt haar/zijn moeder een bloem. Zij doet haar kind vervolgens een koord om de pols, als teken van verbintenis met haar. Het kind geeft moeder een kus, en samen gaan ze weer terug naar hun plaats.
Ik vond dit heel mooi om te zien.
Na de lunch wordt er aan de moeders een presentje gegeven, en vervolgens gaat iedereen naar huis, of wordt door een van de collega’s naar huis gebracht. Sommigen komen van ver!

Dinsdag de echte moederdag zal er veel gereisd worden, want velen zullen naar huis gaan om hun moeder daar te bezoeken.
En voor mij betekent dat…….juist ……………een vrije dag!
Ik zal eens zien hoe ik die zo goed mogelijk kan invullen!

Ik weet dat in het westen en noorden de scholen weer gaan beginnen. Iedereen veel succes en plezier.

Wim






  • 10 Augustus 2008 - 06:24

    Lia:

    lieve Wim,
    jouw beschrijving over de sportevenementen doet mij ook denken aan de Olympische Spelen. Jammer dat daar volgens mij het geld belangrijker is dan de sport. Ik hoorde net dat een vrouwenzwemteam van Nederland een gouden plak heeft, het begin is er.
    prachtig die symboliek rondom moeder en kind. Er is in Thailand geen splitsing tussen kerk en staat?
    Fijne week . liefs Lia

  • 10 Augustus 2008 - 08:53

    Plony:

    Hoi Wim,
    Prachtig, zo'n moederdagceremonie. En schitterend om de gezichtsuitdrukkingen van de kinderen te zien, zo blij en liefdevol.
    Ik wens je weer een fijne week, met leuke schoolbezoeken.
    Liefs, Plony

  • 11 Augustus 2008 - 07:00

    Saskia:

    Hoi Wim,
    Weer een mooie week achter de rug lees ik. Ik vind het erg leuk om te lezen hoe je geniet van de schoolbezoeken en het lesgeven. Grappig idee om bingo in het engels te spelen. Hopelijk kun je dit vaker doen.
    Liefs Saskia

  • 14 Augustus 2008 - 19:18

    Ans And Christine:

    hello,

    it is good to see you work, and at the same time enjoying it. take care.

    ans and christine
    xxxxxx

  • 15 Augustus 2008 - 10:11

    Jeannette:

    Hoi Wim,

    Wij gaan vandaag naar Brussel met Maria ten Hemelvaart, ook een soort moederdag, maar dan van de katholieke kerk. Op de grote markt is er dan een enorm bloementapijt en dat is gisteravond ingezegend en wordt iedere avond speciaal verlicht enzo.
    Terwijl het warm is en de zon schijnt hoor ik weer het eerste onweer, het weer is een beetje gek geworden in Nederland.

    groeten, Jeannette

  • 15 Augustus 2008 - 12:48

    Bettie:

    Hoi Wim,

    Bij ons is de school inderdaad weer begonnen. Ik heb al weer een paar dagen gewerkt. Wel leuk weer.Wat een mooie moederdag ceremonie.Is beter dan alleen een cadeautje, zoals bij ons. De foto van groep 1 vind ik ook heel leuk, maar ik vraag me af waarvoor die "handdoekjes" aan de kant hangen. Wat doen de kinderen daar mee?
    Een fijne tijd ,groetjes Bettie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 193251

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: