Als je het niet probeert....... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Als je het niet probeert....... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Als je het niet probeert.......

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2008 | Thailand, Tak


Op stap naar Khampang Phet.
Degenen, die alle verslagen gelezen hebben zullen zich afvragen; al weer!
Ja, al weer. Maar deze keer met “de school”; leerkrachten, een aantal ouders en kinderen. In totaal …………
En nog wel vandaag. Gelukkig is deze plaats niet zo ver weg, slechts 70 km. van Tak. Toch op tijd vertrekken: 7.30 uur, want zo heb je ook wat aan je dag.
En omdat we goed herkenbaar moesten zijn, had iedereen eenzelfde kleur shirt aan. Tot mijn grote vreugde was er deze keer gekozen voor……………roze!
Deze keer gingen we met een grote groep op stap. Veel kinderen, bijna allemaal begeleid door een van hun ouders, meestal hun moeder. En veel van mijn collega’s.
De bus was dan ook behoorlijk vol.
Na een klein uurtje werden we ontvangen door en aantal mensen van het Historisch park Kamphaeng Phet. Ook de directeur van culturele zaken over 6 noordeljke provincies was aanwezig. Ik werd uitgenodigd om naast hem op de sofa plaats te nemen. Daardoor hadden we een par goede gesprekken, mede doordat hij goed Engels spreekt. Ook tijdens de lunch zat ik o.a. bij hem aan tafel. Dat komt voor een deel natuurlijk omdat zij het ook interressant vinden om met een buitenlander te spreken. Voor mij zijn het ook leuke momenten.
Een werden een aantal mooie video’s laten zien over de ontwikkeling van de stad en dit park. Zeker de moeite waard om deze provincie vaker te bezoeken.
Voor de lunch lieten de kinderen een aantal ingestudeerde dansjes zien en liedjes horen.
Bij het afsluiten van dit deel kreeg ik nog een mooi info pakket over het park en de stad.
Na de lunch werden we in wagens door het park gereden. Een aantal keren stapten we uit om alles beter te kunnen zien. De rondleiding werd afgesloten met een bezoek aan het museum.
Uiteraard werd het eten en drinken niet vergeten. Alles prima geregeld!
Ik denk dat kinderen en ouders van deze dag genoten hebben. Voor mij in ieder geval een reden om nog eens terug te gaan.

In het begin van de week hebben we er op het SEC en nieuwe auto, nou ja, mini bus bij gekregen. Deze is door iemand of een organisatie geschonken en een aantal collega’s en de directrice zijn die in Bangkok op gaan halen.
Vol trots wordt deze dan aan de anderen getoond, en bij het maken van foto’s wordt ook een bord met het bedrag wat de auto gekost heeft laten zien. In dit geval Baat 1.300.000!
Ik denk dan; als het geld er is, weet ik wel andere bestemmingen. Ook gezien het feit dat er 2 heel goede, vrij nieuwe auto’s zijn!
Ik zal wel zien wanneer deze nieuwste ingezet gaat worden.

Afgelopen donderdag werd er op alle scholen inThailand informatie gegeven over drugs. Ook op de Pamamuangschool, waar ik in de ochtend ben. Een aantal uitgenodigde gasten vertellen de kinderen over de gevaren van drugsgebruik.
Er was ook een kleine andere school uitgenodigd, en een van de 2 leerkrachten sprak ook Engels. Hij vertelde mij dat het in de provincie Tak nog meevalt, maar de problemen groter zijn in de grotere steden.
De sprekers kon ik niet zo volgen, maar de kinderen zaten aandachtig te luisteren. Ik hoop dus dat het goed overgekomen is.

Over 3 weken wil ik als het goed gaat een marathon gaan lopen in Pattaya. Deze plaats ligt ten zuid oosten van Bangkok en op ongeveer 550 km, van Tak. Je moet er even voor reizen, aar dan heb je ook wat!
Aangezien ik al een aantal keren een goede ervaring had met aan te geven dat ik hier als vrijwilliger werk; het entrée geld, in sommige parken is dan een stuk minder, dacht ik dat ga ikook bij deze marathon proberen.
Thaise deelnemers betalen aanzienlijk minder dan de buitenlanders.
Ik heb een mail gestuurd en mijn situatie uitgelegd. Kreeg ik gisteren een bericht terug dat ik voor het zelfde geld als de Thai mee mag doen. Dat is toch klasse, niet!
Nu alleen nog even bekijken hoe ik het inschrijfgeld via de bank over kan maken.

In Thailand is men gek op gokken. Zo wordt er 2 keer per maand een loterij gehouden.
Ook zijn de mensen gek van voetbal. Het EK is door zeer velen gevolgd, en ik werd door verschillende mensen op de hoogte gehouden.
Nu bij de finale, is er weer een kans om veel prijzen te winnen. Op een kaart, die te koop was voor 2 baat, kan je aangeven wie er kampioen wordt. Dat is nu niet zo moeilijk meer, omdat er nog maar een keus is uit 2.
Er zullen dus miloenen kaarten richting Bangkok gaan. En ook ik speel mee! Want je weet nooit wie er wint, toch! Misschien wel een huis rijker in Bangkok, want dat schijnt de hoofdprijs te zijn!

De schoolvakantie is in het westen begonnen. Mijn biologische klok vertelde mij ook dat het nu vakantie is, maar die het ik even uitgezet. Voor het geval hij binnenkort weer afgaat!
Degenen, die nog even door moeten, sterkte , maar jullie komen later aan de beurt!
De anderen veel plezier en goede reizen.

Wim








  • 29 Juni 2008 - 10:56

    Saskia:

    He Wim!
    Wat maken jullie toch vaak uitstapjes! Leuk dat zowel de kinderen als hun ouders hiervan genieten.
    Alvast veel succes bij de marathon, goed geregeld van dat inschrijfgeld!
    groetjes,
    Saskia

  • 29 Juni 2008 - 12:33

    Klazien:

    Hoi Wim,
    Je bent en blijft een Nederlander he! Afdingen op de marathon. Maar je hebt groot gelijk. Zoals je weet deed ik dit ook tijdens mijn verblijf in Rusland. Het blijft raar dat je als buitenlander meer moet betalen. Zouden we hier eens moeten doen.
    Leuk dat jullie er weer opuit zijn geweest en dat ook de moeders meegaan.
    Ik had begrepen uit de vorige brief dat je op dinsdag roze draagt? Hoe kan het dan dat de kinderen nu op zondag in het roze gekleed gingen?
    Dinsdag komt Leif aan en ik heb nu 2 weken vakantie, heerlijk!
    Een fijne week.
    Liefs, Klazien.

  • 29 Juni 2008 - 15:51

    Lia:

    Hoi Wim,
    Ik vind deze kleur rose mooier dan die ik vorige week vaag op de foto kon zien. Is toch niets mis mee.....met deze kleur.
    Prima dat je uitgespaard hebt op je inschrijfgeld. Misschien kun je de rest overmaken naar Nederland i.v.m. de Dijkenloop, pikken wij er ook nog een graantje van mee.
    Onze vakantie begint pas 14 augustus dus dat duurt nog even. Ik ben dan alweer 2 weken aan het werk op mijn nieuwe werkplek. Dus er komen nieuwe dingen op mij af.
    goede week en tot horens.
    liefs Lia

  • 01 Juli 2008 - 09:48

    Jeannette:

    Hee Wim,

    Sommige kleuren have to grow on you, ha, ha, ha!

    Ik ben druk bezig met het bestellen van een nieuwe auto, luxe hoor, maar het wordt geen bestelbusje, het is dus duidelijk dat er nog geen medezeggenschap is in de school, die over grote aanschaffen meepraten!!!

    Mooie foto's weer, ik ga morgen proberen de foto's van het straattheater in Woerden op Hyves te plaatsen, erna naar Londen.

    dikke kus, ik gan nu met Gerard lunchen want hij heeft zijn en Ans reis dan geboekt!
    Jeannette

  • 02 Juli 2008 - 11:13

    Franske :

    Hai wim,
    Het heeft even geduurdt tot mijn grote spijt (ik schaam me een beetje)maar was dit adres kwijt en heb hem nu eidelijk wat maak je veel mee daar als ik het zo lees heb je het erg naar je zin. Hoorde van jodi dat ze je daar gaat opzoeken echt leuk.
    Ik ga zo nog even verder lezen wat je daar allemaal heb meegemaakt.

    kus franske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 193242

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: