plotseling..... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu plotseling..... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

plotseling.....

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

15 Juni 2008 | Thailand, Tak

Donderdagmorgen was ik aan het werk in de klas met de autitische kinderen. Rond 11 uur belde de directrice naar een van mijn collega's, ik heb mijn telefoon tijdens werktijden nooit aan, dat ik met haar en 3 andere collega's naar Mae Sot district zou gaan. Ik moest thuis spullen gaan halen, want we zouden overnachten in de buurt. Waar we precies naar toe gingen, waarom en wat te doen, dat was mij niet duidelijk. Ik naar huis wat zaken geregeld, en terug naar het SEC. Bleek later dat we pas tegen half 3 vertrokken, want eerst moest er door de directrice nog het een en ander op het SEC geregeld worden.
Na een kort bezoek aan een kantoor in Mae Sot, reden we naar Kha Song Yang, een plaats ongeveer 70 km. ten noorden van Mae Sot.
Onderweg werd mij duideljk dat we de volgende dag naar een vluchtelingen kamp zouden gaan. Langs de Thai-Myanmar grens zijn er een aantal, waar veel vluchtelingen uit Myanmar al vele jaren leven. In deze kampen zijn in de loop van de tijd allerlei voorzieningen gekomen, opgezet door de mensen zelf.Het is zeer lastig de kampen zo maar in te komen, voor mij bijv. moesten heel wat papieren ingevuld worden.
De reden was dat er in kamp Maela een nieuw informatie centrum voor gehandicapten geopend zou worden. En het SEC was daarbij uitgenodigd, om met een soort stand, ouders te laten zien wat er mogelijk is voor gehandicapte kinderen. In een gesprek met iemand van "Handicap International", een organisatie die nauw betrokken is bij dit project, werd mij duidelijk, dat er nog veel onwetendheid is onder de mensen als het gaat over gehandicapten. Met dit centrum hopen zij de gemeenschap meer informatie te geven, om zo meer begrip te kweken voor mensen met een handicap, en aan te geven dat er veel mogelijk is voor die doelgroep. Ook UNHCR en de EU sponsoren dit project. Als het gaat draaien, willen ze het ook in andere kampen gaan opzetten. Later had ik nog een gesprek met de directeur van Handicap International, een Fransman, die mij vroeg hoe ouders van gehandicapte kinderen reageren op de handicap van hun kind. Ik zei hem dat ik vond dat de ouders,die het SEC bezoeken daar in mijn ogen heel open in zijn. Hij wilde graag eens komen kijken!
Hoewel we maar een klein stukje het kamp in gingen, het centrum ligt vlak aan de weg, was dat wel heel indrukwekkend.Zoveel huizen en mensen op een klein stukje grondgebied.Toen er ook werd aangekondigd, dat er voor de kinderen de mogelijkheid was om te komen spelen, kwamen in een mum van tijd overal en nergens kinderen vandaan. Ze genoten vam alle spullen, die wij mee genomen hadden; puzzels, consructiemateriaal, kleurplaten, rijgsnoeren, enz.Ook werden er wat groepsspelletjes gedaan. Een andere organisatie die veel voor kinderen doet is "Right to play". Ik sprak nog even een Nederlandse, die voor ongeveer anderhalf jaar daar zou werken.
Tijdens het officiele gedeelte veel sprekers, van verschillende organisaties, en een aantal ouders, die vertelden over hun positieve ervaringen in de opvang van hun kinderen.
Na afloop konden we het centum bezoeken, en daar werd door een aantal blinde mensen traditionele thaise massage gegeven. Aan mij werd gevraagd of ik dat ook wilde proberen. Dat wilde ik wel. Het is even wennen, want soms wordt er flink druk gezet, maar het was een prima ervaring. Zeker voor herhaling vatbaar.
Na afloop weer terug naar Tak.

Vandaag zou ik Rose ontmoeten. Zij heeft gelijk met mij de in country training gedaan en werkt in Mae Sariang. Zij belde mij vorige week op om elkaar in Mae Sot te ontmoeten, want zij zou 2 weken in de vluchtelingen kampen werken, en het weekend in Mae Sot verblijven. Ik dacht een mooie gelegenheid om haar ervaringen te horen. Maar helaas belde zij mij gisteren op dat het niet door kon gaan omdat zij het weekend ook in het kamp zou blijven. Ik hoor het later wel van haar!

Iedereen veel oranje plezier, want hoewel ik zelf niet kijk, veel te laat, word ik wel op de hoogte gehouden.

Wim

Geen nieuwe foto's deze week!


  • 15 Juni 2008 - 07:18

    Plony:

    Hoi Wim,
    Een mooie, maar heftige ervaring denk ik, zo'n bezoek aan een vluchtelingenkamp.
    Leuk dat je de Thaise massage hebt ontdekt!Nu elke week even laten verwennen?
    Liefs uit een oranje Nederland,
    Plony

  • 15 Juni 2008 - 07:44

    Ans:

    Het blijft elke week weer een verrassing jouw verhaal, wat een ervaring zeg. Zal ook wel leuk geweest zijn om weer even nederlands te praten. Ik volg oranje wel, maar er wordt hier in Engeland weinig aan gedaan, want het engelse team speelt niet. Agatha en Rob zijn hier op dit moment, bepakt met nederlandse shirtjes en slingers.
    Een goed week.
    Veel liefs Ans xxx

  • 15 Juni 2008 - 08:29

    Nienke:

    Hey Wim!
    Heb een tijdje niets van me laten horen, maar lees wel iedere week je verhalen hoor! Je maakt echt veel mooie, leuke en indrukwekkende dingen mee! Dit bezoek zal wel heel veel indruk op je hebben gemaakt, maar ik denk dat de wetenschap dat er wordt geprobeerd een informatiecentrum op te zetten erg goed voelt. Hopelijk kun je daar (indirect) ook een steentje aan bijdragen!
    En trouwens, als je toch nog de hoogtepunten van het voetbal wil meemaken, met Nederlands commentaar, kijk dan eens op uitzendinggemist.nl, en zoek daar bijvoorbeeld NOS studio voetbal op! Kun je nog even genieten van de mooie doelpunten! :)
    Dan ga ik nu maar weer eens leren voor mijn tentamen! Tot volgende week!
    Liefs,
    Nienke

  • 15 Juni 2008 - 11:06

    Petra:

    Ha wim, wat een enerverend bestaan.. raak je eraan gewend en of verslaafd.. ws. ga je je daar wel vestigen of niet? Piet is net met Veron en Ron T. naar Antibe geweest voor zesdaagse Ultra van Ron!! of die mensen nu toch echt gek zijn of niet waren ze niet uitgekomen.. Een Duitse vrouw had gewonnen 770 km?? ga jij er nog eens voor??
    Hee all the best daar met alle ervaringen en projecten, liefs Petra

  • 16 Juni 2008 - 17:23

    Sylvia:

    LieveWim,
    En deed die massage je aan onze klassieke massage-cursus denken van vroeger...heel lang geleden?
    Die was toen ook wel erg lekker hè, vooral toen we met zijn allen bij jou thuis verder gingen masseren, met New-Age muziek erbij, toch?
    Die tijd zal ik nooit vergeten, met jou!!!

    Heel veel liefs,
    Sylvia...X X X

  • 17 Juni 2008 - 11:05

    Lia:

    lieve wim,
    dat noem ik nog eens dynamisch en flexibel.
    momenteel ben ik dat minder, heb een blessure opgelopen met muziekuitvoeringen.
    dus voor die massage kun je mij ook wel inschrijven.
    alle goeds.
    lia, karel en ricardo

  • 19 Juni 2008 - 21:12

    Jeannette:

    Hee die Wim,

    Ja, die massages daar valt best aan te wennen, hier bij de detox en slimfit, krijgen we die vijf dagen in de week in allerlei varianten, en dat is echt geweldig, het gaat ook wel eens mis, maar zo'n aroma massage, geweldig. En dan zijn er ook nog de massagebaden, zon drie per week.
    Ik zit nu aan het einde van de drie weken, en zal blij zijn als ik naar huis ga! Ook al is het ook gezellig en valt 800 caloriën best mee. Nou dan zou jij toch wel van omvallen denk ik!

    Wat goed dat er toch ook veel steun is voor de vluchtelingen en voor jouw doelgroep. Waar komen de meeste vluchtelingen vandaan, Birma neem ik aan?

    groeten, Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 193235

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: