Song Kran - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Song Kran - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Song Kran

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

20 April 2008 | Thailand, Tak


Song Kran is het Thaise nieuwjaar en werd op 13/14/15 april in Thailand en Laos gevierd. Het Thaise woord komt uit het Sanskriet en betekent: "verplaatsen" of "van plaats veranderen". In dit geval verandert de zon haar positie.
Ook wordt je door de mensen een gelukkig “Bpii Mai”gewenst. Of te wel een gelukkig nieuwjaar.
In de grote steden duurt het vaak drie dagen tot een week. In deze periode gaan de bewoners uit de grote steden terug naar hun eigen provincies om samen met hun families dit feest te beleven. Dat was de zaterdag ervoor al duidelijk op de weg te merken. Het was erg druk en de bussen afgeladen vol. Want voor velen is het een lange weg terug naar hun geboorteplaats. Veel mensen werken en wonen namelijk in en rond Bangkok, maar komen uit het verre noorden. In de meeste plaatsen is het een 3 daags feest. Op woensdag was het weer erg druk op de weg, omdat dan iedereen weer terug naar zijn/haar woonplaats gaat.
De dagen er voor zijn er vele kleurrijke shirts te koop. Heb ik ook gedaan. Ja,….. ik heb weer eens een shirt gekocht. Dat moet ook wel eens, want zoveel wedstrijden loop ik niet meer!!! En dit zal zeker Jeannette goed doen!
De moderne Songkran wordt ook wel "het feest van het water" genoemd omdat gedurende de drie dagen iedereen elkaar nat mag gooien met water. Langs de weg staan hele families met emmers water, tuinslangen en waterpistolen klaar om voorbijgangers nat te gooien. Pick-up trucks rijden langzaam rond, vol met mensen die in hun midden een groot watervat hebben. Met bakjes gooien ze iedereen nat die ze maar tegenkomen. Vaak hebben ze ergens een groot blok ijs opgehaald om het water ijskoud te maken. En dan is het water koud…..!!!! Iedereen probeert iedereen nat te gooien, maar aan de andere kant heb ik ook gemerkt dat er wel degelijk rekening wordt gehouden met mensen, die niet nat willen worden. Toen ik aan het filmen en foto’s maken was, kreeg ik ook niet de volle laag. Natuurlijk werd ik wel nat gegooid, maar men spaarde de camera.. Ook ouder mensen werden niet nat gegooid. Sommigen hebben bakjes met wit menthol poeder vermengd met water bij zich om mensen vegen in hun gezicht te geven. Daarbij wensen ze je dan ook een goed nieuwjaar. Iedereen heeft veel lol en doordat het zo warm is, is het vele water een welkome verkoeling. Er wordt dan ook niet op een litertje gekeken.
De sfeer was erg ontspannen. Er wordt veel gegeten en behoorlijk wat gedronken, maar vervelende zaken heb ik niet mee gemaakt. Je zou kunnen zeggen dat iedereen met respect de volle laag krijgt.
In de ochtend wassen de monniken de boeddhabeelden (om genoeg regen voor de rijstvelden af te smeken) en vaak worden kleine dieren uit hun kooi vrijgelaten. Ook worden tijdens deze dagen de grootouders, oudere familieleden en leraren geëerd door de jongere generatie. Met de handpalmen tegen elkaar gieten de jongeren geparfumeerd water over de handen van de ouderen. In ruil hiervoor krijgen ze wensen voor goede gezondheid, een lang leven en welvaart.
Toen ik zondag door de straten liep, werd ik door een jongen gevraagd of ik een biertje met zijn familie wilde drinken. Dat wilde ik wel, En voor je het weet het je er zo meer te pakken. Want ze zorgen goed voor je.
Op een gegeven moment vond er ook dat ritueel plaats, zoals hier boven beschreven. Het was mooi om dat van dicht bij mee te maken. Op de foto is dat ook terug te zien.
Na een tijdje vond ik het wel mooi en ging verder. Lang hoefde ik niet te lopen, want ik werd uitgenodigd om achter op een pick-up truck te komen zitten. Dat wilde ik ook wel mee maken, dus waarom niet. Zo kon ik het even van de andere kant bekijken. En omdat je dan als farang mee rijdt, krijg je natuurlijk de volle laag. Prachtig!
Het grootste deel van de middag en de andere dagen heb ik langs de kant gestaan en veel water gegooid, en nog meer water over me heen gekregen. Dat was met deze temperaturen absoluut geen probleem. Met het nodige eten en de nodige biertjes was het een groot feest.
Hier in Tak gaat het door tot 19.00 uur. Dat stopt iedereen. En dat is goed, want het wordt dan donker en “koelt”het iets af. Nou ja, koelt af…..
Het is overigens wel te merken, dat de dagen “langer”zijn. Was het in november al om ongeveer 18.00 uur donker, nu toch maar mooi een klein uurtje later.
Afgelopen donderdag een temperatuur record, voor mij; 43 graden. En dat zijn al meer graden dan dat de marathon in kilometers lang is!!!
Maar goed, dinsdag de laatste dag, 19.00 uur sluiten!
Regelmatig ga ik ‘s avonds naar de rivier De Ping. Daar is vaak meer wind, en geeft wat verkoeling. Dat was ik ook dinsdagavond van plan. Ik loop de straat uit, en vlak in de buurt is een juwelierswinkel. In de tuin is nog een feest aan de gang. De mensen vragen of ik er bij kom. Even aarzel ik, … maar denk..ook wel gezellig even een biertje drinken.
Gelukkig was er een jongen, die een beetje Engels sprak. Er werd volop gedanst, gegeten en gedronken. Wat dat laatste betreft; daar kunnen ze wel iets van hier.
En ..ook hier werd er goed voor me gezorgd. Als ze in de gaten kregen dat mijn glas leeg raakte, werd er al weer bij gevuld. Het was bere gezellig, en een voordeel; ik was binnen 1 minuut weer thuis. En…… de rivier heb ik die avond niet gezien.
Een prachtige afsluiting van 3 zeer geslaagde dagen.
De rest van de week heb ik het maar rustiger aan gedaan. Ik was heel blij vrij te zijn, en daar heb ik dan ook van genoten.
Door de warmte word je ook wel gedwongen om het rustig aan te doen. Na een uur of 12 zie je ook maar weinig mensen op straat. Tot een uur of 5, dan komt het leven weer langzaam op gang en wordt de avondmarkt ingericht.

Afgelopen donderdag nog een leuk mailtje uit Bangkok. Daar zit het hoofdkantoor van VSO Thailand. In de mail werd aangegeven dat we met ingang van 1 april dit jaar een verhoging van onze vergoeding krijgen. Dat was al in een paar jaar niet meer gebeurd, en de in december opgerichte VC (vrijwilligers commissie) heeft hier een belangrijke rol ingespeeld. Ook het feit dat de prijzen de laatste tijd behoorlijk gestegen zijn.
Rijst is nu erg duur; betaalde ik eerst voor een baal van 8 kg. nog 160 baat, later was dat al 180 baat en gisteren hoorde ik dat de prijs nu al ruim boven de 250 baat ligt.
En dat merk je natuurlijk ook in de prijzen van de rijstkoeken, rijstwafelen, rijstbureaus, treinrijsten en busrijsten.
Veel andere producten zijn de afgelopen maanden in prijs gestegen, dus deze verhoging komt als geroepen!

Iedereen veel plezier gewenst de komende week.

Wim



  • 20 April 2008 - 08:47

    Ans:

    Lieve Wim,

    ha weer eens de eerste die reageert. Goh, wat een goed idee om zo je auto te laten wassen, ik boek mijn in voor een 'service', als die wasbeurt nodig heeft. Het lijkt wel of je niet uit gefeest raakt, wat leuk al die uitnodigingen. Het respect voor oudere doet mij goed, waar is de westerse cultuur fout gegaan? pakketje ligt klaar!

    veel liefs & a HUG

    Ans xxxx

  • 20 April 2008 - 09:26

    Plony:

    Ja, Ans was me voor.Wij zijn een weekendje weg en dus niet zo vroeg op! We hebben het ook geprobeerd, elkaar nat gooien, maar met de huidige temperaturen hier is dat niet gezond!!!!
    Wat een feestbeest ben je geworden Wim, onherkenbaar (of eindelijk je ware aard?)
    Veel plezier verder, groeten, ook van Henk, Jenny, Ron en Sonja,
    Ton en Plony

  • 20 April 2008 - 17:19

    Sylvia:

    Beste Wim,
    Leuk en lekker verkoelend nat verhaal was dat, zalig, en zo lekker gewoon!
    Het gaat daar echt over de mensen en kinderen, die staan op de voorgrond centraal.
    Hier gaat het altijd meer om de commerciële kanten en luxe-artikelen, en het willen hebben en kopen wat de ander ook heeft of graag wil!
    Aan de achtergronden op de foto's is steeds weer duidelijk te zien, dat er armoede heerst, en dat ze met weinig veel gelukkiger zijn dan hier met veel te veel welvaart....zelfs ongelukkig!
    Feest lekker door Wim, zoveel en vaak als het nog kan daar.
    Dit blije en onbezorgde"ögende"leven wat je nu daar meemaakt, zal je voor altijd bijblijven, denk ik. Das maar goed ook!

    Liefs, kus, en Proost!
    Sylvia.
    X

  • 22 April 2008 - 13:25

    Jeannette:

    Hoi lieve Wim,

    Ja, goed zo, zomaar een t-shirt gekocht! Ik heb deze week aan Yoon, mijn Koreaanse gastheer (eigenlijk familienaam, maar echte naam is te moeilijk voor ons buitenlanders)jouw leefstijl uit de voeten gedaan. En hij herkent het, daarom zijn er geen meubels in zijn huis, behalve wat boekenplanken en een klein laag tafeltje, waaraan je zittend op de grond eet.
    Zoals overigens in elk restaurant hier!
    Maar vergeet niet dat men hier al een eeuwe oud vloerverwarmings systeem: ondol, nu gemoderniseerd, dus je zit warm. Je slaapt ook warm op een yo, maar dat is mij te spartaans, of hier moet ik eigenlijk de schuld geven aan Confucius.

    We zijn nu in de provincie Jeollanam-do, in het plaatsje Gangjin, na een dikke zes uur ofzo rijden op zeer goede wegen, langs groene bergen en overal bloeien azalias en magnolias.
    Vanavond heb ik voor het eerst best spicy eten gekregen, in Seoul is het allemaal heel mild, ik heb alleen vers hart en longwandjes (rauw) overgeslagen, ook ik heb mijn grenzen. Maar verder is het eten hier echt geweldig, je moet je er even over heen zetten dat je in de ochtend rijst eet met van alles.Je kunt wel yoghurt en net als in Thailand verslaafd aan yakult zijn ze hier, snap je dat nu Wim? Gefermenteerde kimchie, rauwe kimchie en gestoomde kimchie zijn wel zeer populair!
    Ik kan niemand bellen hier of emailen, omdat het systeem hier anders is, dus Yoon heeft me nu even zijn laptop geleend.
    Ik heb een kamer in een motel waar mensen ook voor een uur terecht kunnen, dus we heben de attributen even gefotografeerd en ik heb wat uit moeten leggen aan Yoon, ha, ha, ha! 38 maar toch een beetje een provincie jongen gebleven, we hebben ons een kriek gelachen. En alle plus films zijn hier gratis, vreselijk!!! Gelukkig ook CNN, Yoon heeft geen televisie, dus even nieuws inhalen. De kamer kost 35000,- won, dat is denk ik 20 euro, het is 1,5 op 1000 won geloof ik.

    De hoteluitbaatster, ze loopt scheef en is vel over been en lijkt heel oud,is hartstikke lief en brengt ons door allerlei straatjes naar het restaurant, want de andere restaurants hier zijn voor reizigers en dus niet zo goed, vertrouwd ze ons toe.
    Eigenlijk is iedereen hier vreselijk aardig, en er is in Korea bijna geen misdaad, dus echt heel veilig land en mooi!!!! De taal is het enige obstakel om hier alleen te reizen.
    De kamer is warm, het is hier 25 graden maar geen airco. Morgen ga ik naar het beroemde pottenbakkers centrum en museum. Dan natuurlijk een hoeveelheid tempels bezoeken, ik heb er al wat gezien, en ze zijn erg mooi en de priesters, zoals alle Koreanen zijn nieuwsgierig naar vreemdelingen, en in dit geval spreken ze vaak engels en willen dat graag oefenen. Erg fijn want ondanks Yoons pogingen is mijn Koreaans niet zo gevorderd. De tempels zijn ook versierd met lampionnen omdat in mei de geboortedag van Boedha gevierd wordt, dat zal bij jou ook wel zo zijn Wim. Weer een dag vrij, ha, ha, ha!
    Donderdag gaan we naar de ouders van Yoon en blijven daar twee dagen slapen en dat vind ik wel heel spannend, en ik hoop dat de kaas en de jenever nog heel zijn! Morgenavond gaan we naar een motel dat heet: het motel van de vrouw die beroemd is om haar bonensoep! Dus dat belooft wat! Vandaag konden we er niet terecht want ze was in Seoul maar ze verzekerde ons dat zeer beroemde mensen bij haar overnacht hadden, acteurs, politici etc.
    En met Yoons moeder moet ik nog naar een sauna-badhuis, en in je nakie, dus die mensen gaan hun ogen uitkijken, dat wordt lachen.
    Nou een beetje groot verhaal voor je, maar ook een beetje voor Gerard!!
    Dikke kus, Jeannette

    P.s. Ik moest even aan Christine denken want Paris baguette en Tous les Jours met croissantjes enzo zijn hier heel populair, zoals chinese restaurants bij ons! In Carlisle hebben ze ook zoiets op het pleintje! Doei!

  • 23 April 2008 - 20:07

    Nel:

    hallo Wim
    zo te lezen heb je weer van alles mee gemaakt mooi weer
    nou bij ons is alles goed we
    weer je fotos gezien
    groetjes uit ommerbos

    w

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 193240

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: