Twee keer Sukhwan Nak Ceremonie - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Twee keer Sukhwan Nak Ceremonie - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Twee keer Sukhwan Nak Ceremonie

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

06 April 2008 | Thailand, Tak



Enige weken geleden schreef ik nog dat ik met mensen over deze ceremonie had gesproken. Deze week heb ik 2 keer, een kort gedeelte overigens van deze ceremonie meegemaakt.
Zondag vroeg een van de buren of ik zin had om met haar en een andere vriend naar die ceremonie te gaan. De zoon van een van haar vrienden zou voor enige maanden als monnik door het leven gaan.
Daar had ik wel zin in, en het is dan geen enkel probleem dat mensen, die uitgenodigd zijn, ook weer vrienden meebrengen.
Toen we bij de “Wat” aankwamen, was het er hartstikke druk. Een paar honderd man!
En aangezien wij wat later waren, was het feest al in volle gang. Er is een soort “voorzanger”, die gedurende 3, 4 uur zingt. Er is een band, en er wordt volop gedanst. Uiteraard is er ook voldoende te eten en drinken. Een bijzonder gezellige sfeer, waarbij een aantal rituelen uitgevoerd worden.
Vrijdag onderging een zoon van een mijn collega’s hetzelfde.
Het begint eigenlijk al op donderdag. Dan wordt het hoofd kaal geschoren en de wenkbrauwen verwijderd.
Vrijdag vond de ceremonie in het “Wat” plaats.
In optocht gaan de auto’s van de mensen, die uitgenodigd zijn naar het “Wat“.
In de eerste auto speelt een band, dus echt met de muziek mee.
Wij ( samen met een aantal collega’s)waren daar ook bij. Na verzameld te hebben, gingen wij eerst naar “Saan Taksin”. Dat is een soort tempeltje voor koning Taksin, die eeuwen geleden er voor gezorgd heeft dat de Burmesen definitief verslagen werden.
Het is een soort “heilige plaats “voor veel Thai. Elke dag zie je er wel mensen, die hun eer aan hem komen tonen.
Deze man moet je niet verwisselen met de heer Tak Sin ( of je dat hetzelfde schrijft, weet ik eigenlijk niet), maar hij is degenen die Manchester City heeft opgekocht. En nu zijn partij weer aan de regering is, hij zelf mag enige jaren geen functie daarin bekleden( !!!???), gaat het met het land weer dezelfde kant op als voorheen. Alles op de economie. De mensen hier zijn daar niet blij mee!
Daarna in optocht naar een ander Wat. Daarvan zijn er hier ook genoeg, dus ook keus genoeg.
Daar werden de “nieuwelingen “ toegesproken door en oudere monnik, met daarbij ook een aantal rituelen. En daarna het grote feest! Dat feest hebben we niet meegemaakt omdat we weer aan het werk moesten.

Afgelopen vrijdag is er ook afscheid genomen van een van mijn collega’s. Zij gaat bij een ander SEC werken. Dat is niet echt naast de deur, want wat ik begrepen heb, is het nog ten zuiden van Bangkok.
Dat afscheid werd gevierd met een maaltijd en een toespraak en uiteraard cadeaus. Ik heb gehoord dat er een nieuwe collega gaat komen, maar wanneer precies dat was nog niet duidelijk.

Afgelopen donderdag mijn eerste evaluatiegesprek gehad. Met de meeste collega’s en de directrice en Fohn, van de VSO.
Daarbij hebben we terug gekeken op de afgelopen 5 maanden. Ik had er zelfs een power point presentatie van gemaakt. Ik leer zo veel! Eerst wel op het goede spoor gezet door een paar coll.
Daarna de plannen voor de komende 6 maanden besproken. En in grote lijnen komt het hier op neer, dat ik, als de zomervakantie afgelopen is ( half mei) begin juni met een collega veel basisscholen ga bezoeken. Samen gaan we de hulp vragen inventariseren en daar plannen op maken.
Daarnaast samen met een andere coll. een plan maken voor de kinderen, die in het ziekenhuis onderwijs krijgen. Advies geven aan de coll., die met de autistische kinderen werken, en samen met een paar coll. plannen maken om bepaalde gemeenschappen meer bij de gehandicapte kinderen te betrekken.
Mooie plannen voor de komende tijd! En daarnaast willen coll. ook graag meer weten over het onderwijs in Nederland. Daar ga ik dan een power point presentatie over maken!!!

Zaterdagavond een gigantische onweer en regenbui. Dat koelt voor even wel heerlijk af.
Maandag is er een vrije dag. Zondag en maandag zijn “Boeddhistische feestdagen”. Van die vrije maandag zal ik zeker gaan genieten.

Ik wens dat jullie ook….genieten van vrije dagen/tijd.

Wim





  • 06 April 2008 - 07:54

    Plony:

    Hoi Wim,
    interessant om zo'n inwijdingsritueel van monniken mee te maken! En altijd maar weer lekker eten erbij, een kolfje naar je hand denk ik!
    Mooie plannen om naar uit te zien na de vakantie, he?
    Afkoeling na een onweersbui, ja daar is hier voortdurend sprake van: vandaag winterse buien en vannacht hier en daar
    -3 graden, brrrrrr.
    Ik ga weer gauw studeren, liefs,
    Plony

  • 06 April 2008 - 15:18

    Jeannette:

    Hoi Wim,

    Inmiddels is het een mooie dag hier geworden met veel zon! Dat is toch weer een soort belofte dat het echt lente is.
    Vrijdag had ik boekenclub en hebben we tot 2.30 zitten kletsen en echt heel vaak de slappe lach, wat kunnen dat soort avonden dan toch heerlijk zijn. We hadden een boek van Germaine Greer gelezen over de vrouw van Shakespeare, maar wat we niet van haar hadden verwacht bleek het meer een wetenschappelijke verhandeling van heel veel pagina's dan een verhaal vorm te zijn. Maar twee hadden het helemaal uit. Dus daar heben we niet zo heel lang over gesproken, alhoewel op zich het tijdsbeeld heel interessant is. Vrouwen trouwden pas ver in de twinitig en werken en hebben positie, tot hun man overlijdt en dan zijn ze bijna aan de goden overgeleverd. Maar een man kon neit zo maar een vrouw bezwangeren en haar in de steek laten, dus er was ook in de UK spraken van het "moetje", zoals in nederland to aan Napoleon.

    Dat boedhisme heeft trouwens veel weg van de katholieke kerk vind ik, al die feesten! behalve die wenkbrauwen dan.
    Gerard heeft net een boek lezen over God bestaat niet ofzo, en die wetenschapper was vanmorgen opd e BBC in eeng eweldig discussie programma over geloof en migratie enzo, daar kunnen Witteman en consorten nog een puntje aan zuigen.

    Ja, tijd daar ga ik nu eens van genieten Wim tijdens mijn sabbatical!

    dikke kus, Jeannette

  • 06 April 2008 - 20:45

    Nel:

    hallo wim

    was even benieuw wat je hadt mee gemaakt ik heb veel bewondering voor je wat je mee maakt mooie fotos en lekker eten ach wim geniet er van groetjes van ons uit ommerbos nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 193231

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: