van alles wat............ - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu van alles wat............ - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

van alles wat............

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

30 Maart 2008 | Thailand, Tak

Vorige week zondag werd ik gevraagd of ik zin had om naar de waterval te gaan; bpai tiaw. Nu was ik dar al eens geweest, maar het is een mooi park en biedt veel schaduw, en het geeft de kinderen gelegenheid heerljk in het water te spelen. Daar had ik wel zin in, want het werd die zondag weer warm. Uiteindelijk met z'n vieren en 1 kind daar naar toe. Weer op de scooter, maar deze keer wel 2 scooters!
Als je dat op deze manier meemaakt, krijg je een steeds beter idee wat het nu inhoud, dat bpai tiaw. Ik was er wel eens alleen op uitgetrokken, maar dat doe je dus niet. Je gaat met een groep!
En hoe groot die groep is,hangt van het aantal mensen af, dat mee wil/kan. Wat ook deze afspraken worden veelal op het laatst gemaakt.
Het was er druk. Veel grote groepen, niet alleen je eigen gezin, maar ook opa, oma, broers en zussen met eventuele kinderen gaan mee. Wel heel mooi om te zien, hoe jong en oud dan met elkaar optrekken. En iedereen zorgt ook voor iedereen.Wij waren dus maar met een kleine groep, en dan nog eens een farang met 3 vrouwen en een kind.Dat levert wat bekijks op. Maar dat overkomt me toch nog steeds, waar ik ook loop, fiets, vaak wordt er nog wel eens gezegd, zeker door kinderen; kijk een farang.
Iedereen neemt veel eten en drinken mee, want daar gaat het voor een groot deel om. En verder om met elkaar te praten, een beetje in het water te spelen, zeker door de kinderen, en verder ook veel heerlijk niets!
Alles wordt neergezet op een soort grote mat. Die weegt niets, maar is wel sterk. Daar mag je niet met je schoenen op komen.Waar de mat neergelegd wordt, hangt van de schaduw af, en niet van de ondergrond. Waar ik zelf altijd iets had van; als het maar een beetje geljk is, dan kan ik wel zitten of liggen, hier zit men ook op ongelijkmatige ondergronden. Het maakt niet zoveel uit. En ,zoals ik al eerder schreef, ze kunnen toch overal zitten.
Het werd een gezellige dag. En niks doen met deze temperaturen is eigenlijk ook wel prettig!
Nu ik het toch over de temperaturen heb; afgelopen vrijdag boven de 40 graden. Voor mij een persoonlijk record hier! En ik ga er voor om dat te verbereren!
Ook de minimum temperatuur is er een waarvan jullie, denk ik, al dromen als maximum: rond de 28 graden!
Maar nu in Nederland de zomertijd weer is ingegaan, heb ik begrepen, zal de temperatuur met sprongen omhoog gaan!
Woensdagavond zaten we te eten, toen "Pen" weer zo'n bijnaam, na een fietstocht er even bij kwam zitten. Zij vertelde dat er een grote fietsgroep is in Tak, die had ik wel eens gezien als ik aan het lopen was, en als ik het leuk vond kon ik best eens mee fietsen. Direct voor de volgende dag afgesproken, want anders wordt het weer niets!
Om 5 uur samen met Pen het eerste deel gefiets. Dat was en mooi heuvelachtig stuk. Een mooie opwarmer. Ergens op een hogere heuvel zou iedereen zich vezamelen, en diegenen, die zin hadden om een grotere ronde te maken ging dan mee. De anderen zouden terug naar huis gaan via dezelfde route. Het leek mij wel iets om mee te fietsen.
En dan merk je dat zij gewend zijn elke dag te fietsen; want het ging op een gegeven moment hard. Ik kreeg nog een aanwijzing om naar een andere versnelling te gaan. Dat gaf iets verlichting. Maar het bleef hard gaan. En zeker heuvelaf is dat prachtig!!
De totale ronde was ongeveer 24 km. Het was hartstikke leuk, en men vroeg of ik vrijdag weer kwam. Ik denk dat ik eens in de week wel mee ga fietsen, want om die tijd loop ik ook vaak.......
De laatste tijd koop ik ook regelmatig eten op de avondmarkt.
Dat is dan kant en klaar en samen met de rijst heb je dan een prima maaltijd. Aan de rijst hoef ik ook al niet veel te doen, want dat doet de rijstcooker.
Mijn vrienden hadden al gezegsd, dat ik moest aangeven; "khon dio". Dat betekent dat je alleen bent. En voor 10 baat kon ik dan wel iets te eten kopen( een soort) Dat is niet genoeg , dus vraag je gewoon nog eens eventueel ergens anders of het daar ook mogeljk is.Zo heb je voor in totaal 20 baat een prima maaltijd. Samen met wat anderen kopen, is er keuze genoeg op tafel.
Ik er op uit. Bij de eerste lukte het niet, die wilde alleen voor 20 baat ( het meeste kost 20 baat) verkopen en niet voor de helft. Dan niet, dacht ik. Bij de volgend had ik meer geluk. Geen probleem! dat is mooi. En als ze me nu al aan ziet komen lopen, want automatisch ga ik daar natuurlijk regelmatig naar terug, zegt ze zelf al: "khon dio". Dat is toch mooi,..... toch!
Ik vertelde al over het warme weer. En waar ik in Nederland moeite had om aan 2 liter water per dag te komen, sta ik hier versteld waar al dat water toch blijft. Liters gaan er op een dag doorheen, en voor alle duidelijkheid; water! natuurlijk ook wel eens iets anders, maar gewoonlijk niet overdag!

Ik ga nog even in mijn boek thai lezen;
het eerste boek ben ik aan het herhalen, want het gaat om het herkennen van structuren. En aangezien er een Engelse vertaling bijzit, snap ik het ook nog!
Ik wens jullie sterkte dit kortere weekend...... tijdverschil met hier nog maar 5 uur!!!!!
Maak er een mooie week van!

Wim

p.s. de foto's laat ik staan, want er zijn geen andere. Wie weet volgende week!

  • 30 Maart 2008 - 07:06

    Plony:

    Hoi Wim, mooi toch, met je harem en een kind op de scooter erop uit, heb je toch een beetje familie!
    40 graden..... ik sta op het punt om naar Zandvoort te gaan om de circuitrun te doen in de stromende regen en een strakke zuidwester wind!!
    Pas je je tempo en productiviteit al een beetje aan, bij die hoge temperaturen? begrijp je al een beetje beter hoe het komt, dat de mensen soms liggen te slapen op de werkplek?

    Wim, hou het hoofd koel, ik mail je vanavond uitgebreid. Liefs,
    Plony

  • 31 Maart 2008 - 14:50

    Sylvia:

    Thaaie Wim,
    Weer een leuk verhaal!
    Kun je me ook vertellen hoeveel 10 of 20 baat is in Euro's?
    Het kan nooit erg duur zijn, toch?
    Zodat je het toch ook met anderen kunt delen als de portie te veel was?
    Of gedraag je je daar als zo'n gierigaard, waar de Hollanders om bekend staan? Vooral in het buitenland?
    Ahum, sorry hoor, tís maar een hint!
    hou je verder THAAI in het zomerse klimaat...en stuur ons een beetje ervan naar ons hier door, als het lukt?

    met liefs
    van Syl met x x x


  • 31 Maart 2008 - 17:25

    Rene (sint) Bleije:

    Beste Wim,leuk om je verhalen te lezen. Hoorde van mijn bijna buurman Wim,die hardloper uit Nieuw-Vennep dat het goed met je gaat. Alles zal wel een beetje taai-taai zijn. Bij ons betekent khon dio geschreven als con dio toch iets anders! Ik wens je uiteraard een goed vervolg met je thaise avontuur. Iedereen is misbaar maar het is wel effe anders! Ik kijk nu af en toe tegen andere hardlopers aan. Veel succes en de hartelijke groetjes!

    Rene.

  • 01 April 2008 - 14:08

    Jeannette:

    Hoi Wim,

    Ja wij hadden vorige keer de Epskamp wedstrijd verloren om als eerste achter de PC te zitten en nu ook al weer.
    Het feest was super en als klap op de vuurpijl, vuurwerk met sneeuw. Toen we boekten zeiden we nog mischien is het al zo mooi weer dat de deuren open kunnen en we het terras kunnen gebruiken, maar dit was even bijzonder.
    Het feest begon voor ons al donderdagavond met de eerste gasten uit Denemarken en die vertrokken weer dinsdag. Dus zaterdagmiddag een historische rondwandeling en zondag op een overdekt bootje over de Nieuwkoopse plassen. Het feest was zo goed gedaan, drankjes hapjes, de band, de dj, alleen internet verbinding met jou was niet gelukt. JAMMER, maar het lied is zeer gewaardeerd.
    Het was net een turkse bruiloft, heerlijk.
    Nu zitten we een lang weekend in Praag, kadootje van Gerards werk, en het is hier stralende zon, geen 40 graden, maar met 15 graden en uit de wind wat hoger, toch ook super.
    Groeten van Aranya, ze was deze week in Brussel en ik heb gezegd dat als we komen we ook iets met haar afspreken, ze vindt het heel bijzonder dat je als Farang dit werk doet.

    Nou dikke kus, Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 193241

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: