een dagje school..... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu een dagje school..... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

een dagje school.....

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2008 | Thailand, Tak

Zoals de laatste weken het geval is, was ik ook deze week weer op de Pamamuangschool. Dat is de school waar wij een klas hebben.
De samenwerking met de leerkrachten is goed ( een van onze kinderen volgt in de ochtend lessen in een van de klassen )en ook de kinderen accepteren dat er en groep kinderen is, die zich wat anders kan gedragen.
Nadat wij afgelopen dinsdag onze pauze hadden gehad en weer naar binnen wilden gaan, bleek dat er ongeveeer 50 kinderen een soort uitstapje ging maken naar een "Natuurpad" vlak bij de school. Er werd gevraagd of wij zin hadden om mee te gaan. Dat zagen wij wel zitten met 4 van onze kinderen. Voor de andere 3 zou deze plotselinge verandering een te grote belasting zijn. Zij bleven achter met een van de leerkrachten.
De kinderen vomden een groot lang lint en liepen rustig langs de weg naar dat park. De leerkrachten hoefden alleen even op te letten bij het oversteken van een weg, maar verder hadden zij er geen omkijken naar. Iedereen bleef netjes in de rij, zonder elkaar te willen inhalen of druk te doen!
Met "die van ons" hadden we in zo verre meer moeite, dat we in ieder geval goed moesten opletten dat zij aan de kant bleven, want anders zouden zij zonder om te kijken de weg op lopen.
Op de plek aangekomen stelden de kinderen zich in rijen op, zodat de leerkracht uitleg kom geven en zij konden starten.
Eerst werd er nog even een "soort gebed"richting een Boedda beeld gedaan.
Ook tijdens de wandeling bleef iedereen netjes achter elkaar lopen en als er even ergens gewacht moest worden, was dat geen probleem.
Op een gegeven moment was er een tekenopdracht. Voor de kinderen geen probleem, want ze gaan ergens zitten, en het is mooi om te zien hoe gemakkelijk dat gaat. Zo blijven ze enige tijd zitten, in een soort kleermakerszit, en hebben dus ook niet veel ruimte nodig. Mij lukt dat nog steeds niet. Eigenlijk iedereen, jong en oud, kan in principe overal zitten en dat lang volhouden.
Dan ben ik maar een houten Klaas, want na korte tijd moet ik wel verzitten en het liefst op een stoel!!
Na alle opdrachten te hebben uitgevoerd, onze kinderen deden ook mee, weer op dezelfde manier terug naar school.
Het was mooi om te zien hoe gemoedeljk en ook gediciplineerd het allemaal ging.
Vorige week liet ik een foto zien van de ochtend activitieiten.
Daar zie je hetzelfde terug. Onze kinderen staan dan achteraan en doen hun best, maar soms lukt het gewoon niet, en dan doen ze maar wat. En dat vind ik nou weer prachtig om te zien. Soms moet ik daar ook harteljk om lachen.
Nu ik het toch over de school heb.... In Nederland was ik wel gewend dat er eens iemand aan de deur kwam; een vertegenwoordiger, de postbode, een inspecteur......
Hier kom je heel andere mensen tegen. En dat begint al vrij vroeg; het zijn mensen die allerlei zoetigheid verkopen
(in Thai ganom). Iedereen is daar wel gek op. En zo kan het gebeuren dat er met de regelmaat van de klok en ander aan de deur komt om te zien of een van de leerkrachten iets van hen wil kopen. Aangezien de deuren altijd open staan, lopen ze soms ook direct naar binnen terwijl er les gegeven wordt.De eerst keer had ik zo iets wat is dit nu, maar ook hier raak je aan gewend!!
Daarentegen heb ik de postbode, de inspecteur of en vertegenwoordiger nog niet gezien.
De foto's zijn deze keer denk ik iets kleiner.Zij zijn door een collega gemaakt tijdens ons uitstapje. Ik had mijn camera niet bij me en zij heeft foto's gemaakt met een telefoon.
Toen ik thuis kwam heb ik geprobeerd om te bellen met mijn camera, maar......
Ik hoop dat jullie meer technisch inzicht hebben........

Een week met veel inzicht toegewenst..

Wim



  • 17 Februari 2008 - 08:13

    Marianne:

    Hoi Wim,
    Je kent me niet, maar ik verblijf/werk in Mae Sot en was aan het googlen naar het programmakantoor van VSO in Thailand (ervan uitgaande dat Birma er geen heeft?) en kwam daarbij op jouw weblog. Ik lees iets over dat je opgehaald werd door VSO-medewerkers in BKK, maar betekent dat ook dat het kantoor is gevestigd in BKK? En heb je info over het kantoor (aantal medewerkers, nationaliteit, werkzaamheden, website?) Ik hoop dat je even wilt antwoorden op marianneblaak68@hotmail.com
    Alvast dank!
    Dan nog iets: ik ben zelf ook hardloper (ben overigens nooit verder gekomen dan de bescheiden halve marathon) maar hoe doe je dat toch met al die wilde honden hier (of hebben we alleen hysterische, kuitenbijtende honden in Mae Sot?)
    Groetjes, Marianne

  • 17 Februari 2008 - 09:16

    Plony:

    Hoi Wim, even een snel berichtje voor ik in de boeken duik, (donderdag weer examen.....)
    Mooi verhaal weer en dito foto's. Er spreekt zoveel plezier uit, prachtig.
    Ja, kunt dan als lompe Hollander misschien niet in kleermakerszit, maar bovenop het klimrek zitten dat lukt dan weer wel, dus al met al valt het nogal mee!!
    Tot gauw! Liefs,
    Plony

  • 17 Februari 2008 - 12:09

    Ans:

    Lieve Wim,
    Wat een fantastisch verhaal en leuke foto's. klimmen kun je dus nog wel! je moet maar lessen nemen om 'je kleermakerszit' te verbeteren.
    Een goede week, ik ga ook maar weer eens aan het werk.

    veel liefs
    ans

  • 17 Februari 2008 - 17:00

    Sylvia:

    Beste Wim,
    Erg leuk je verhaal over een dagje school. En over al je acrobatische vakkundigheid! Wat zullen dat lieve kinderen zijn, dat kun je zo aan ze zien ook. Dan zijn ze hier toch wel heel anders opgevoed of juist niet. Ben nog steeds blij dat ik ze zelf niet heb gekregen, jij ook?
    Heel veel speel-en werkplezier met die lieve schatjes daar.
    met liefs en een late Valentijnszoen van;
    ...... x

  • 18 Februari 2008 - 20:19

    Nel:

    hallo wim weer even nieuwsgierig wat je allemaal mee maakt ik heb veel bewondering voor je als ik dit weer lees maar als al die kinder gezichtjes ziet moeten ze wel heel blij met jullie daar zijn moet wel veel voldoening geven lijkt mijn groetjes van henk nel en arnold

  • 19 Februari 2008 - 21:02

    Jeannette:

    Hoi lieve Wim,

    Ik was even uit de lucht, want mijn laptop moest gecheckt bij onze Edwin, of zo als de Apeldoorn reclame zegt, ons mannetje!
    Ik heb weer een geweldig Belgisch woord geleerd, snotval, dat is niet aan je oren dan maar aan je neus. Iedere week leert Yamina mij een woord, het is werkelijk gieren, en nu heeft ze mij een boekje met Antwerpse woorden gegeven. Een Jeannetje is een homo, tja, dat wisten mijn ouders echt niet hoor, of juist wel ha, ha, ha. Om over een Joske maar niet te spreken, dan heb je het over het mannelijk geslachtsdeel.
    Zaterdag met Gerard, Ton en Jos en Wilma naar Mink/Willie de Ville geweest, het was heel erg. Gerard is verdrietig de zaal uitgelopen, zijn held ging onderuit. We hebben hem in alle vormen verslaafd gezien, maar nu was het wel heel erg. Hij had overigens een geweldige band waardoor jonge mensen waarschijnlijk niks in de gaten hadden.

    Maar ik had de indruk dat de hele zaal ontdaan was en gewoon stond te staren naar wat er op het podium gebeurd. Hij kon niet eens op een krukje blijven zitten, laat staan dat klimrek van jou!

    Nou ja, wat mag je verwachten van een 60 jarige junk? De grootste ontluistering is wel dat hij zijn teksten niet meer kan onthouden en moet zingen vanaf een blaadje op een katheder met een lampje, alhoewel mondhamronica dan weer super gaat, maar zijn stem is totally gone!
    Nou Wim, geniet weer verder daar in Thailand!
    dikke kus,
    Jeannette
    P.s. zo te zien heb je een loopmaatje in Mae Sot!!!

  • 21 Februari 2008 - 10:18

    Roger Henke:

    Beste Wim,
    Net als Marianne hieronder ken je me niet, al heb je me in het verleden wel eens bij een korte ultra zien lopen. Ik woon al weer een heel tijd in Cambodja en probeer hier het lopen een beetje bij te houden. Voor zover het wedstrijden betreft betekent dat veelal Thailand; ik realiseerde me pas achteraf dat we allebei in BKK gelopen hebben afgelopen Nov (je staat een eindje hoger in de lijst dan ik vandaar :-). Ik hoop dat we bij een volgende (misschien Phuket in juni?) kunnen afspreken om elkaar eens te ontmoeten. Met wat anderen proberen we de Cambodjaanse top en hun bond wat te helpen met het vinden van sponsors. Zou graag gebruik maken van je ervaring daarbij. Mijn e-mail is rhenke@online.com.kh
    Kan ik je ook via mail bereiken? Hartelijke groet,
    Roger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 193241

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: