oud/nieuw..07/08 Mae Sot.....Tak - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu oud/nieuw..07/08 Mae Sot.....Tak - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

oud/nieuw..07/08 Mae Sot.....Tak

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

06 Januari 2008 | Thailand, Tak

Iedereen en heel gelukkig en gezond 2008, of zoals hier in Thailand 2551. ( de Boedistische jaartelling).
Ik hoop dat iedereen het nieuwe jaar goed begonnen is, en diegenen, die 2 weken vakantie hebben gehad uitgerust morgen weer kunnen beginnen.
Oud/nieuw in Thailand. In Tak was er gedurende een week een Taksin festival. Niet vernoemd naar de man , die met het geld van de bevolking een voetbalclub in Engeland heeft gekocht, maar naar koning Taksin, die als laatste de Burmesen heeft verslagen, en er voor gezorgd heeft dat Thailand vanaf dat moment aan een goede periode is begonnen. Hij wordt hier nog steeds vereerd en in Tak staat ook en soort tempel ter nagedachtenis aan hem. Veel mensen bezoeken die.
In de omgeving van die tempel vonden alle activiteiten plaats. Naturlijk een uitgebreide markt, met van alles te koop, eten en drinken. Er was een speciale plaats voor de jongeste kinderen, waar zij voor iets van attracties gebruik konden maken.
Elke avond waren er optredens en sportwedstrijden: volleybal, basketbal, voetbal 5 tegen 5, dus een soort zaalvoetbal, maar dan buiten, en takrouw. Dat laatste is een voetbalspel op techniek, souplesse, behendigheid. Prachtig om te zien. De telling gaat zoals bij volleybal, en er wordt gespeeld 3 tegen 3. Bij het net staan 2 spelers, een van hen gooit de bal op naar de man in het midden, en hij zorgt ervoor dat de bal over het net gaat. Het is een kleine harde bal. Ik heb er een paar foto's van gemaakt. Die geven denk ik een aardig beeld.Naar dit soort wedstrjden ben ik regelmatig gaan kijken.
Het was elke avond, ik ben niet elke avond geweest hoor, ontzettend druk. Ook een gezellige sfeer.
Op oudjaarsdag was ik door een buurman van Kaseem uitgenodigd, om een ceremonie bij hem thuis mee te maken. je kunt het vergelijken met de ceremonie bij de opening van een nieuw huis. Nu ging het erom alle goeds voor het nieuwe jaar te krijgen voOr gezin, famIlie, buren en vrienden. En.....natuurlijk gaat dat gepaard met eten en drinken. dat betekenT al vroeg aan het bier, want dat wordt direct geschonken!
Met mijn buurvrienden had ik al afgesproken om een oudjaarsdiner te hebben. Ook hier veel eten, dit keer op de bbq. Er was veel vis... en ja hoor, Wim heeft al heel vaak vis gegeten.Het werd en zeer gezellig en heerljke maaltijd.
Na afloop gaat ieder zijn eigen gang. Ik besloot nog even naar het festival te gaan en van het vuurwerk te gaan genieten. Dat was ook erg mooi. Het is ook het enige vuurwerk dat afgeschoten wordt. Er is niemand, die vuurwerk voor eigen gebruik heeft, en is volgens mij ook niet te koop. Dat was dus wel even anders dan in Nederland. Het was een stuk rustiger......
Woensdag weer aan het werk. In de nacht van dinsdag op woensdag is de oudere zus van de koning overleden. Het verzoek ging naar alle overheidsinstellingen om 15 dagen witte of zwarte shirts te dragen. En aangezien ik die niet heb, kreeg ik donderdag 2 witte shirts.
Donderdag hadden we een nieuwjaarsdiner op het centrum. Ook dat was heel gezellig en lekker. Tja, je eet wat af in die dagen.....maar dat is in Ned. niet anders!
Vrijdag nam een volunteer, Philip, afscheid. Zijn tijd zit er op, en gaat weer terug naar Schotland. Voor hem was een afscheidsfeestje georganiseerd in Mae Sot, waar hij al die tijd gewerkt heeft.

Ik had begin december al aangegeven dat ik daar naar toe zou komen. Direct speelde in gedachte om dan de dag erna terug te lopen. En aangezien ik 2 lange weekenden had, heb ik die benut om langere duurlopen te doen. Dat pakte vrij goed uit, en mijn besluit stond vast; ik ga het proberen. Zaterdag dus van Mae Sot naar Tak, een afstand van 87 km.
En het is gelukt! Daar ben ik best wel blij om. Ik heb het in mijn eentje gedaan, maar op tijd mijn rust genomen en absoluut niet de gedachte gehad dit even snel te doen. Het is eigenlijk een heel gezellige dag geworden.Weer veel meegemaakt;
na z'n 27 km. zijn er wegwerkzaamheden.
De vrouwen , die daar aan het werk waren zagen me al van ver aankomen. Ze stonden al klaar met rijst, en vroegen of ik dat wilde, en of ik nog iets anders wilde. Dat zag ik wel zitten....dus sticky rice ( niet zo droog als de andere rijst, iets gezoet, heerlijk) vers water, en bananen.
Ongeveer 8 km. verder dacht ik, ik koop een aantal bananen voor de komende km. want ik wist dat er de komende km. niet veel stalletjes zouden staan. Ik vraag om 3 losse bananen,krijg ik zo'n hele tros! Ik eet er 4 van op, en loop verder met ongeveer een kilo bananen. Dat is toch wel en beetje te gek, maar ik wilde ze ook niet weggooien. Ongeveer 5 km. verder staat er aan auto langs de kant. Ik vraag de chauffeur of hij de bananen wil, dat wil hij wel, en ik neem er zelf nog 2 mee voor onderweg; dat loopt een stuk makkelijker.
Het deel tussen 45/50 was echt heel pittig; lange stijgingen, maar daar kwam ik goed doorheen. Er is nog een brommerrijder, die vraagt of ik mee wil rijden, maar dat aanbod sla ik af, het gaat nog veel te goed! Na ongeveer 50 km. kwam ik bij een grote markt; groenten en fruit. Ik koop daar water en cola, en ik wil weer 2 losse bananen. Daar moesten ze al om lachen, maar ik kreeg ze voor niets.
In de vroege morgen, ik vertrok om 7.00 uur was het heerlijk fris, maar in de middag wordt het toch wel warmer. Na 64 km. besluit ik te gaan wandelen; ik merkte dat dat nodig was, en wilde blijven genieten van deze tocht!
Ik kreeg onderweg veel leuke reacties; toeteren, duim op steken en roepen dat ze het hartstikke goed vinden...... Terwijl ik aan de wandel was, stopte er een auto en vroeg of ik mee wilde rijden, maar ik vertelde dat het goed ging, en zij gingen er weer vandoor.
Ik besloot 4 km te wandelen, en in die tijd ook drinken te kopen en dat op mijn gemak op te drinken. Aangezien ik door een man werd aangesproken waar ik vandaan kwam, en hij ook cola verkocht , stopte ik daar, en had een leuk gesprek met hem.
Ik was net weer aan het lopen toen er van de andere kant van de weg werd geroepen , waar ik vandaan kwam. Aangezien het weer heel lekker ging dacht ik ach, laat ik er maar even naar toe gaan. Zaten allemaal vrouwen bij zo´n eetkraam. Een van hen vroeg of ik iets wilde drinken, maar ik zat nog vol en nam alleen water. Daarna vroeg ze of ik al een vriendin had, ik zei nee, en zei ze dan ben ik dat wel!!
Ik zei ; oke en ging er weer vandoor.
Na 7 km. had ik mijn volgende rust gepland. Ook daar cola en water, en een leuk gesprek; hoewel ik best moe begon te worden, ging het nog redelijk in Thai. Van een jongen, die later aankwam, kreeg ik sweets, wat ik mee naar huis nam. Eigenlijk weer dezelfde vragen en ook iemand, die dan wel mijn vriendin wilde zijn, hahahaha. Je moet er even voor lopen, maar 2 aanzoeken op 1 dag, niet gek, toch!!!!!hahahah
Ik wandelde 3 km, en nam daarna het tempo weer op. het was verrassend hoe dat die 2 keer ging.
Met nog 4 km te gaan kwam ik bij de rivier aan. Ik ging weer aan te wandel...... voor mij was ook iemand aan het wandelen.....ik dacht nog even, die is dan nog eerder vertrokken......maar toen ik hem inhaalde, bleek dat hij een grote ronde, tussen de 2 grote bruggen aan het wandelen was. Ook weer een leuk gesprek, en ik besloot het maar bij de wandel te laten.....van hem kreeg ik een mandarijn.
Via de oude brug terug naar huis.
Blij en tevreden, maar ook moe. De buren, die rond de tafel zaten, wisten niet dat ik die afstand gelopen had. Nooy, was heel bezorgd, maar ik vertelde haar, morgen is het weer een stuk beter. En dat is ook zo!
Ondertussen 10 uur en 2 minuten onderweg.....maar bijzonder genoten. En ik wist dat het na 65 km. zwaar zou worden, gezien de minder hoeveelheid training km. en het constant klimmen en dalen.
Nog even was ik bang dat ik bij Magic Hill zou blijven steken, omdat ik telkens weer terug geworpen zou worden, maar dat is dus niet gebeurd....
Als je bij die heuvel op een bepaald punt de auto stopt, in z'n vrij zet dan gaat de auto vanzelf de heuvel weer op! Ook achteruit!

  • 06 Januari 2008 - 14:05

    Ton En Plony:

    Lieve Wim,
    Wat een geweldig verhaal weer!Heerlijk land,dat je er zo veilig zo'n lange afstand kunt lopen en dan onderweg ook nog aanzoeken krijgt. Kan geen datingbureau tegenop! Mooi ook, dat je steeds meer profijt krijgt van je taallessen zodat je leuke gesprekjes met de Thaise mensen kunt voeren!
    De foto's geven een goed beeld van al je activiteiten. Die met de monniken was zeker de oudejaarsceremonie?
    Veel liefs,
    Ton en Plony
    PS:We hebben Viang Tak Riverside geboekt.Aankomst 1 maart,vertrek 5 maart.

  • 06 Januari 2008 - 14:30

    Ans:

    Lieve Wim,

    Heb het je al persoonlijk gezegd, maar toch nog een keer de beste wensen voor 2008. Wat heb je het toch druk en wat leuk al die reacties tijdens het lopen, misschien kun je een fanclub opzetten. Hoop dat je wel telefoon nummers en addressen hebt van de twee aanbidders, je kunt nooit weten wanneer je die nodig hebt.
    Alvast een hele fijne verjaardag dinsdag en nog vele jaren in goed gezondheid (of vieren ze geen verjaardagen in Thailand).

    Heel veel liefs
    Ans en co xxxxxxxx

  • 06 Januari 2008 - 17:05

    Saskia En Pascal:

    Hoi Wim,
    Nog een heel gelukkig 2008!
    Wat een fantastisch verhaal weer, we kijken er elke zondag naar uit. Leuk dat je zo van het lopen en alles wat je meemaakte onderweg hebt genoten!Een hele bijzondere ervaring.
    Het lijkt ons wel een vreemde overgang van een week lang feest naar de rouwperiode, hoe gaan de thai daar mee om?
    We wensen je een goede week met een leuke verjaardag!
    liefs van Saskia en Pascal

  • 07 Januari 2008 - 10:00

    Jeannette:

    Hoi Wim,

    Maar goed dat het voor mensen niet werkt die magic hill, ik vond dat zo'n grappige ervaring!
    In Brussel is er altijd een groot vuurwerk, maar door het terreuralarm was dit afgelast. Heel veel mensen gingen naar de Grand Place om te laten zien dat ze zich niet bang wilde laten maken en ze lieten zich heel gedwee fouilleren, wij konden vanaf het balkon de massa zien, echt enorm.
    Ik vind, een voorwaarde voor een vriendin is wel dat ze met je mee gaat fiesten voor de bananen enzo!!;-)
    Goed hoor dat je zo gelopen hebt, maar dat betekent wel nog meer bananen vrees ik!
    Hele fijne verjaardag!!!! MIsschien ook met heel veel vrouwen als het zo door gaat!

    dikke kus, Jeannette

  • 07 Januari 2008 - 15:34

    Sylvia:

    Ik wilde je feliciteren met deze marathon die je hebt gelopen, wat een grote afstand, en dat met die warmte!
    En ik wil je feliciteren vlak voor je grote dag morgen, met je 54ste Verjaardag. Ook al heb ik dat al eerder naar je ge-e-maild. Zo dan weten ze meteen hoe jong wij allebei zijn, toch?

    Fijne dag gewenst, Wim.
    Met heel veel lekkere vis en vooral geen bananen!!!

    groetjes, en met verjaarsliefs van Sylvia.
    X X X


  • 07 Januari 2008 - 20:37

    Nel:

    hallo wim van harte gefelicteerd met je verjaardag een fijne dag toegewenst van ons uit hoofdorp je verhaal weer gelezen je maakt veel mee groetjes van henk nel en arnold

  • 07 Januari 2008 - 21:08

    Agatha:

    Lieve Wim,

    Eerst nog de beste wensen voor 2008 in goede gezondheid en dat je weer met leuke verhalen en mooie foto's komt dan kunnen wij ook meegenieten.
    Als ik zo je verhaal lees zijn de mensen heel vriendelijk en ook bezorgt en gastvrij. Vind het knap van je al die lange afstanden lopen, is wat voor mij dan val ik meteen een paar kilo's af.
    (hou het maar bij de sportschool hoor)
    Hier gaat alles goed alleen allebij al de griep gehad. Begonnen het nieuwe jaar goed en ik loop met een dik en opgezet been. Opgelopen in Londen vorig jaar.
    Voor de rest mogen we niet klagen.
    En teven wens ik jou morgen een fijne verjaardag toe (ook namens Rob). Geniet er maar even van .

    Groetjes en liefs van Rob en Agatha

  • 08 Januari 2008 - 09:26

    Nienke En Mario:

    Lieve Wim!
    Wil je eerst nog een fantastisch 2008 wensen! En daarna natuurlijk; VAN HARTE GEFELICITEERD!!! De eerste keer jarig daar aan de andere kant van de wereld, ga je het nog vieren? Misschien op een echt Hollandse manier met ezeltje prik en spijkerpoepen? ;)
    En wat maak je een hoop mee! Je zit zeker niet stil! Wat een prachtige ervaring die lange loop die je hebt gedaan, met alle gastvrije mensen die je overal tegenkomt! Heel speciaal en super leuk!
    Dat takrouw ziet eruit als een prachtige sport, wel moeilijk denk ik! Ben wel een beetje jaloers hoor, je doet en ziet zoveel mooie dingen! Geniet ervan!
    Liefs,
    Mario en Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 193241

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: