Kerst....2007 - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Kerst....2007 - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Kerst....2007

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

30 December 2007 | Thailand, Tak

De laatste volle week van dit jaar zit er op. Een lang weekend net als vorige week, dat betekent 2 extra vrije dagen.
Volgend de Thai heb ik 4 vrije dagen, want zij zien het weekend, als je niet hoeft te werken als vrije dagen.( voor ons in het de normaalste zaak, dat je het weekend vrij bent) Daar houd ik het dan maar even op.
De vorige keer schreef ik al dat Kerst nu niet bepaald uitvoerig gevierd wordt. En dat is ook wel gebleken. Voor de mensen hier was het een gewone 25 december, dinsdag, net als alle andere dinsdagen; aan het werk, en geen extra festiviteiten.
Toch heb ik nog wel iets aan Kerst gedaan.
Aangezien ik van mijn buren de afgelopen 2 maanden veel hulp had gekregen, dacht ik op deze dag iets voor hen terug te kunnen doen.Kerstkaarten gekocht, die zijn er dan wel, er in het Thai iets in geschreven, en een lot voor de loterij erbij gedaan. Twee keer per maand wordt er een grote loterij gehouden. De mensen hier zijn er gek op, en doen bij elke trekking wel mee. Het is geen probleem om en lot te kopen, want op de hoek van de straat en op de markt worden ze door velen aan de man gebracht.
Vandaag is de trekking en wie weet is er een van hen wel een paar baat rijker.
Ook het avondeten een klein kersttintje gegeven. Zie de foto's. Je moet wel heel goed kijken, maar toch!
Zo werd het een gezellige dag, die op een leuke manier werd afgesloten.
Maandag was ik op de fiets naar het Lan Sang nationale park geweest. Dat is ongeveer 20 km. van hier. Een mooi park met een aantal watervallen, maar omdat we nu in het droge seizoen zitten was er niet echt veel water; dus nog eens terug in het regenseizoen.
Iedereen , die het park binnen wil, moet betalen. Er is echter een groot verschil tussen wat de Thai en de farang moet betalen.De Thai mag voor 40 baat naar binnen, terwijl de farang 200 baat moet neerleggen.
Tijdens de incountry training was ons al verteld dat we overal moesten zeggen dat we vrijwilligers zijn, en onze kaart laten zien. Dat deed ik nu dus ook. En na enig overleg mocht ik voor de helft, 100 baat naar binnen. Toch mooi meegenomen. Toen ik het later aan anderen vertelde, vonden zij het vreemd dat er een verschil is in prijs. Maar ik heb inmidddels wel begrepen dat het in meerder gevallen voorkomt.
Ik had een prachtge dag; mooi park, lekker gewandeld, genoten van de rust, en alles op mijn gemak.
Zowel woensdag als vrijdag waren er mensen, die de kinderen en hun ouders op het centrum een lunch aanboden. Dat was al eens eerder gebeurd, maar nu tegen het einde van het jaar nog eens dubbelop. En er was beide keren flink uitgepakt. Iedereen zat zichtbaar te genieten. Een aantal ouders en kinderen waren door collega's van huis opgehaald. Vrijdag ging ik met Kaseem mee om een aantal weer terug te brengen; afstanden van boven de 30 km zijn dan niets!!!
Geen wonder dat die kinderen niet alle dagen op het centrum zijn; want als ouders geen mogeljkheid hebben ze te brengen, gaat dan niet door.
Zo weinig als er aan Kerst gedaan wordt, zo uitbundig wordt oud/nieuw gevierd. Hier in Tak is het een hele week feest, met veel activiteiten en festiviteiten.
Daarover zal ik volgende week vertellen.
Ik wens iedereen een gezellig oud/ nieuw, een goed begin en alle goeds voor 2008.

Tot volgend jaar.
Wim

  • 30 December 2007 - 14:12

    Sylvia:

    Beste Wim,
    Om eerst maar even op het tussen haakjes geschreven berichtje in te gaan;
    Bij ons is het niet normaal dat we in de weekends vrij hebben hoor,als je man zelfstandig ondernemer is, en kok, en een eigen restaurant runt, dan zijn ook nog eens alle feestdagen met werken bezet. En na 3o jaar ben ik er nog steeds niet blij mee....
    wat beleef jij toch veel in een week!
    En zo leuk dat je de anderen mee laat genieten.
    Ik heb je kerstmannetje gevonden.ho ho ho
    Wat een lekkere hapjes hap jij steeds naar binnen..en samen met vrouwelijk schoon...hoe doe je dat toch elke keer weer? Verklaar je nader.

    wim, IK WENS JOU EEN MOOI EN FEESTELIJK UITEINDE, op mijn verjaardag, EN EEN PRACHTIG EN HARDLOPEND EN GEZOND thais 2008 TOE !

    Met liefs van een al bijna 54-jarige fan van JOU.X x X.

  • 30 December 2007 - 15:55

    Jeannette:

    Hee Wim,

    wat jammer dat het muziekje niet hoorbaar is, hoe vonden ze het??
    Ik heb je aangemeld voor Hyves, daar staan nu al je foto's op en ook van je afscheid, kun je ze makkelijk downloaden enzo, en hoef ik ze niet drie per keer op te sturen en af te latend rukken ;-)
    Moet je de uitnodiging wel accepteren natuurlijk.
    Kun je meteen ook mijn avonturen lezen. Wat fijn dat je ook echt kunt zien dat het water beweegt, ha, ha, ha!
    We gaan vanavond naar Brussel en hebben veel visite. Kerst was heerlijk en ook met de familie.
    De kerstmarkt is heel bijzonder, maar ook dat kun je zien op Hyves!

    groeten en dikke kus, Jeannette

  • 30 December 2007 - 17:15

    Anouk:

    hoi wim,
    we gaan morgen naar de winter efteling.
    en ik vind het leuk om je verhaalen te lezen.en de tijt gaat zo snel dat we bijna naartailand gaan.en ik wens je een gullukig nieuwjaar.

    groetjes anouk.

  • 30 December 2007 - 17:41

    Suzanne:

    Hallo Wim,

    Hoe is het?
    Met mij goed.
    Ik heb heel erg veel zin om naar Thailand te gaan.
    We gaan morgen naar de winter efteling, en zijn gisteren naar het dolfinarium geweest.( was super leuk.)
    Ik vind het je verhaalen ook altijd erg leuk om te lezen en vind je foto's ook leuk om te kijken.
    Doei!

    Groetjes Suzanne

  • 30 December 2007 - 18:49

    Plony:

    Hoi Wim,
    Ziet er gezellig uit,je kerstdiner! Had er iemand nog wat baat gewonnen?
    Ondanks de droogte zagen de watervallen er mooi uit. Hoe zullen ze zijn als wij komen?
    Dat toeristen meer moeten betalen dan autochtonen zie je veel vaker hoor, in Zuid Amerika was dat ook overal. Jij telt blijkbaar als een halve autochtoon (is beter dan een halve zool!)
    Ik wens je een goed uiteinde en een super 2008! Doe je voorzichtig met vuurwerk?
    Liefs, Plony

  • 30 December 2007 - 21:31

    Lia:

    Lieve broer, Je hebt wel heel erg uitgepakt met de Kerst, wat een aankleding van de tafel. Ik vind het wel een grappig beertje, kan het ook nog muziek maken?
    lIjkt mij wel vreemd, zo de kerstdagen door te brengen, maar Oud en Nieuw is kennelijk dubbel feest. Heb je nog wat vuurwerk over laten komen. De omzet bij de vuurwerkhandel zal nu wel minder zijn, nu jij in Thailand bent.
    Zeg wij wensen jou een spetterend einde van 2007 en een goed lopend 2008.
    Liefs Karel en Lia en de jongens.

  • 02 Januari 2008 - 13:39

    Adie:

    Hoi Wim,
    Leuk om je kerstervaringen te lezen. Wij hebben met kerst bij Annelies & Ernst hun reisvideo's van Thailand bekeken. Op deze manier was je heel scherp in onze gedachten aanwezig. We zagen hun fiets-, boot- en wandeltochten, en genoten van alle moois wat de natuur en cultuur daar te bieden heeft. Vanochtend hoorde ik op de radio bij wereldnet dat het echte T.s nieuwjaar pas in april is? Er staat je dus nog meer feestelijks te wachten. (met veel water en zo) Hier was het vuurwerk en oliebollengedoe als vanouds. De afgeladen karren in de supermarkt en koopzondagen gaven de omzet een enorme piek en deden de honger in de wereld even vergeten. Doe jij iets aan je verjaardag daar in Tak? Ik wens je heel veel positiefs in 2008 en dank je voor je mooie verhalen. Proost!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 193228

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: