Loi Khatong en meer......... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Loi Khatong en meer......... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Loi Khatong en meer.........

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

02 December 2007 | Thailand, Tak

Zoals belooft, een terugblik op het Loi Khatong festival. Dit evenement vindt elk jaar plaast eind november bij volle maan. Het is een feest van licht, zoals jullie ook op de foto's kunnen zien. Daarbij laten mensen hun eigen khatong vanaf zaterdag tot en met dinsdag in de rivier stromen. Alles begint eigenlijk al weken van te voren met het opzetten van diverse podia, en markt. De laatste dagen voor het festival begint, zijn er dan ook al optredens, en is de markt te bezoeken.Uiteraard komen de meeste mensen vanaf vrijdag. Vrijdag is er een soort optocht met praalwagens. Je zou het kunnen vergelijken met een bloemencorso, maar dan met minder bloemen. Daar komen duizenden mensen op af, uit de verre omgeving van Tak.Tijdens deze optocht worden de khatongs geshowed, die meedingen naar de prijzen. Deze worden de dagen erna tijdens vele optredens te water gelaten, samen met vele andere, kleinere khatongs.
De sfeer tijdens deze dagen is zeer ontspannen. Iedereen vindt zijn/haar weg, en van ongeregeldheden heb ik niets gemerkt. De optredens de dagen erna waren prachtig om te zien. Traditionele muziek en dans. Optredens van soms zeer grote groepen. Een genot om naar te kijken.Ik ben dan ook verschillende avonden naar het festival geweest, en heb mij goed vermaakt.
Ook moest er natuurljk weer gewerkt worden. Soms krijg ik vrij laat door wat er op een dag gaat gebeuren. Zo ook maandag. Tijdens de ochtend werd mij duidelijk adt we met een aantal naar een welkomsfeest van een nieuwe directrice zouden gaan. Oke, denk je dan, een diner gaat er altijd wel in. Zij gaat werken op een school voor doven en geestelijk gehandicapten. Geen idee waar het zou zijn, maar toen we eenmaal vertrokken, bleek dat het slechts 2 uur rijden is!
Dat is dus even naar ongeveer Maastricht om een nieuwe colega te vewelkomen!!Hieruit blijkt wel dat het speciaal onderwijs heel anders georganiseerd is dan in Ned. Het feest was mooi, met optreden van kinderen. Prachtig om te zien hoe leerkrachten en kindern in staat zijn om dansen in te studeren.
Het werd dus een latertje!
Dinsdag kreeg ik van een colega te horendat we vrijdag naar Mae Sod zouden gaan om tijdens een open dag voor gehandicapten met een stand aanwezig te zijn. Deze plaats is op slechts 90 km van Tak, door de vele bochten en klimwerk kost het gemiddeld toch wel 1 uur 15 min.
Ik word woensdagavond gebeld en mijn collega zegt, dat we donderdag al gaan, en daar blijven overnachten.
Met volle bepakking nar Mae Sod. Veel spullen meegenomen. De ouders van een van mijn colleaga's wonen daar in de buurt, dus werd er ook een bezoek bij hen afgelegd. Wonen in en klein dorp in een simpel huis.
Nadat we ergens gegeten hadden, gingen we naar de plek waar we zouden overnachten. Dat bleek bij de broer van de directrice te zijn. Het contrast met het eerder huis was bijzonder groot. Hij en zijn gezin wonen werkelijk in een kast van een huis, met een groot stuk grond er om heen voorzien van alle luxe. Zo kunnen de verschillen dus zijn.
Vrijdag werd de dag, zoals ik nu wel gewend ben met veel ceremonie geopend. Tijdens deze dag zouden veel gehandicapten hun nieuwe prothese krijgen, en dat gaat niet zo maar even.
De broer van de koning was aanwezig, omdat hij zeer betrokken is bij het welzijn van de gehandicapten.
Ik was door de directrice uitgenodigd, om bij de "genodigden"te gaan zitten. Zo gebeurde het dus, dat ik achter de broer van de koning zat, vervolgens gevraagd werd om aan een paar mensen hun prothese te overhandigen, en even later in onze stand met een geestelijk en lichameljk gehandicapte vrouw een soort hamertje tik spel zit te spelen. Beiden genoten daar zeer van!!
Ik spreek over gehandicapten, omdat dat hier in Thailand heel gewoon is om er op deze manier over te praten.
Het werd een geslaagde dag!
Aangezien het hier de komende maanden zeker in de ochtenden en avonden frisser tot koud gaat worden, besloot ik mijn gewonnen geld van de Bangkok marathon om te gaan zetten in een warmwaterinstallatie. Tot nu toe waren de douches koud. Zeker de laatst dagen viel dat wel wat tegen!Met een van de buren op zoek, en na enig vergelijk werk er een gekocht. Zij wist ook wel iemand, die het voor mij wilde aanleggen. Ook dat was snel geregeld, en korte tijd later was ik voorzien van een warme douche. En vanochtend na het lopen............heerljk.
Voor jullie staat er de komende week het sinterklaasfeest op het program. Ook voor mij is het die dag feest. Diezelfde dag is de verjaardag van de koning en is iedereen vrij. Een ander feest is,dat Gerard en Jeannette vanaf maandag 3 dagen in Tak zullen zijn. Met 5 dec. een sinttintje!??
Iedereen veel plezier met de laatste voorbereidingen en een zeer gezellige avond!
Tot slot.....mijn adres.
Je weet maar nooit of er iemand onverwachts langs wil komen......
95/16 Mahadthaibamrung
T. Nong Luang
Muang Tak
Tak
Thailand

Wim

  • 02 December 2007 - 10:20

    Jan-Piet:

    Hey Wim,

    Goed dat je je adres hebt gegeven, is het nl. mogelijk om even langs te komen? Ik ben nu een paar dagen in Bangkok en pak morgen de trein naar het Noorden. Zou je mij een mailtje kunnen sturen of dat dat mogelijk is, evt. samen met een vriend van me?
    Graag hoor ik van je op mail@janpiet.com.

    Dank alvast!

    Jan-Piet

  • 02 December 2007 - 14:04

    Sylvia:

    Haai Wim,
    Jij ook een gezellige Sinterklaaspakjessurpriseavond gewenst...op zijn Thai's!
    Ik vier het met de familie in Almere, omdat er nog kleine nichtjes en een neefje bij zijn.
    Prachtige foto's van het Lichtfeest had je erbij.
    Wat maak je toch veel mee al die tijd!
    Om jaloers op te worden...en dan ook nog een warme douche er nu bij...het kan niet op.
    En je krijgt er misschien nog 2 gasten bij, bij de 2 gasten die ook zouden komen...tjeetje, kan je dat allemaal wel bergen?
    Blijf feest vieren, Wim, dan krijgen wij steeds leuke positieve berichten van je binnen....dat werken doen wij hier wel voor je..haha.
    Liefs,met een kus,
    van Zwarte(ondeugende)Piet. x x x

  • 02 December 2007 - 16:59

    Lia:

    Lieve Wim,
    Nooit verwacht dat je het nog eens zo ver zou schoppen. Een plaatsje bij de broer van de koning en als echte VIP behandeld worden.
    Wij hebben ons Sint feest er al op zitten, maar zullen woensdag bij de warme chocolademelk en speculaas aan jou denken.
    Liefs Lia en de rest

  • 03 December 2007 - 20:42

    Nel:

    hnallo wim

  • 03 December 2007 - 21:02

    Nel:

    hoi wim nou je heb weer van alles mee gemaakt mooie fotos zo veel lichtjes van het lichtfeest het is mooi omte zien we gaan op na het sinterklaasfeest dat gaan we bij esther vieren met ze alle best spannend hoe sofia het vindt dus op na 5 december ikweet niet of die ook nog aan meester wim denkt zo ver weg maar ach je weet maar nooit groetjes uit ommerbos henk nel en arnold

  • 04 December 2007 - 12:12

    Lia :

    op de dag dat op het Kompas de surprises op de witte kasten komen, een klein berichtje. Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt met deze site. En dat hamertje-tik spelen zag ik helemaal voor me. We vermoedden toch al dat het meer so dan sbo lln. zouden zijn? Is dat ook zo?
    Veel plezier met je familiebezoek deze dagen.
    Houdoe, Lia (niet de zus)

  • 04 December 2007 - 15:00

    Baukje:

    He Wim,

    Jan-Piet is een goeie, via zijn site toevallig op de jouwe gekomen. Mooie foto's en leuk om te zien dat het goed met je gaat. In Namibie ook alles goed. Knetterheet hier, superleuke collega's, fantastisch mooi land, maar een totaal niet bijzondere hoofdstad, leuke dingen al meegemaakt en bijna toe aan mijn verplichte kerstvakantie, die voor mij naar Botswana, Noord-Namibie en stukje Zambia zal leiden, kan niet beter toch??
    Succes verder en tot horens/mails.

    Baukje vanuit Namibie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 193231

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: