nieuwe ervaringen............. - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu nieuwe ervaringen............. - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

nieuwe ervaringen.............

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

25 November 2007 | Thailand, Tak

............of zoals mijn collega Kaseem zegt:"Wim, wan nii, bpra sob gaan mai" wat niets anders wil zeggen dat we vandag iets gaan doen wat we nog niet eerder hebben gedaan; nieuwe ervaringen!Was de maandag nog een gewone dag, de dagen erna, stonden vooral in het teken van de opening van het nieuwe gebouw. Dat vond plaats afgelopen donderdag. Dus 2 dagen hard werken om alles op tijd klaar te hebben. Gelukkig was er ook het een en ander uitbesteed, maar er bleef nog genoeg over om met het team te doen.Dinsdag stond voor mij vooral in het teken van het opzetten van tenten. Geen 2 persoonstentje, maar flinke tenten goed voor tientallen mensen. Dan denk je toch dat men eerst goed bekijkt waar de tenten moeten komen, alvorens deze op te zetten, toch! Het ging echter iets anders. Daar waar alle spullen lagen werden de tenten ook opgezet. Dat ze dan later verplaatst moeten worden, daar zit volgens mij niemand mee. Zo gebeurde het dus, dat we met 6 tot 8 man de tenten mochten verplaatsen. Als je dan denkt, dan staan ze wel op de goede plek, helaas...... een aantal mochten we nogmaals verplaatsen. Uiteindeljk stond het dan wel goed en konden ze verder ingericht worden. Voor de ceremonie, die plaats vond, was een aparte tent besteld. En deze werd gelukkig door het leger opgezet! Tussen de bedrijven door colega's helpen met het in orde maken van hun plek, waar zij aan de gasten zouden laten zien, wat zij zoal met de kinderen doen. Normaal werken ze binnen, omdat het buiten vaak te warm is, maar deze keer mocht alles naar buiten, omdat de ruimten binnen te klein zou zijn voor de gasten.
Woensdag werden de laatste punten op de i gezet. Een veldje ,dat er niet zo mooi uit zag, werd voor een deel nog even voorzien van zand. Ook daar heb ik aan mee geholpen. Met een Thaise tractor volgens de een of met buffels, volgens de ander werd het zand op de juiste plek geschoven. ( zie foto's)
Ook het leggen van een nieuw grastapijtje, heeft nu geen geheimen meer voor mij!!!! Hoelang het er zal liggen...... Maar ik kan me nog iets herinneren van het veld in de Arena...ik denk dat dit dezelfde kwaliteit heeft..........
Donderdag de opening, een ceremonie met Boedistische monnikken ( weer 9), veel belangrijke gasten uit de provincie, het district, landelijk onderwijs.......maar ook de kinderen en hun ouders. En deze werden ook regelmatig genoemd! Dat is prima, want om hen gaat het tenslotte.
Natuurlijk veel en lekker eten, dat is altijd prima verzorgd, wat dat betreft gaat het voor mij gewoon verder zoals ik het op school ook gewend was!!!!!
Dan de after party: juist.....er mocht opgeruimd worden, tenten afgebroken ( dat ging een stuk sneller!) stoelen weg gebracht; we hadden een gezellige middag zo. Eigenlijk alle dagen was de sfeer prima, hebben veel plezier gehad, en met een resultaat dat er in mijn ogen mocht zijn!
Morgen loopt mijn visum af. Die is 3 maanden geldig, en dan moet die "vernieuwd" worden. Ook daar zijn we al 2 weken mee bezig om te zien wat de beste weg is omdat te doen. Het is zo dat ik bij de Thaise overheid werk, en dan is het niet per se nodig om het land uit te gaan, een stempel aan de grens te krijgen, en weer terug te komen. Op zich een bezigheid, met veel gereis, want het dichtst bijzijnde land voor mij is Laos. Maar ik ben zo 2 of 3 dagen onderweg. Als het op een andere manier kan, des te beter. En dat kon, dan was er alleen een reis naar Mae Sod, want daar is een immigratiekantoor. Mae Sod is slechts 90 km. van Tak.
Dan ga je echt op het allerlaatste moment die kant op, om de zaken te regelen. Wisten ze eerst niet dat het SEC een Thaise overheids instelling is. Telefoneren naar Bangkok, een fax terug, en uiteindeljk vlak voor sluitingstijd had ik een visum, nu voor 1 jaar!
Dat scheelt veel gereis, en tijd!
Sinds afgelopen donderdag heb ik mijn eigen internetaansluitng. Schreef ik eerst dat het nog wel een maand kon duren.....en ineens is alles binnen 2 weken geregeld! Heel prettig!
Dit weekend , en het loopt nog een paar dagen door, vind in Thailand het "Loi Khatong" festival plaats.
Vrijdagavond was een optocht door de straten van Tak, en gisteren werden de Khatongs te water gelaten. Een prachtig evenement. Wat schoonheid betreft behoort Tak tot de top 5 van het land. De afgelopen dagen heb ik er ook erg van genoten. Aangezien de foto's nog niet ontwikkeld zijn, zal ik er volgende keer als alles achter de rug is, er iets meer over vertellen.
Wat mij betreft voldoende nieuwe ervaringen. Dat zal gelukkig niet elke week zo zijn........
Iedereen weer hartstikke bedankt voor de leuke reacties en mailtjes. Ze doen mij goed.

Wim

  • 25 November 2007 - 09:56

    Ton En Plony:

    Hoi Wim,
    Wat een geweldig verhaal weer en leuke foto's! Allerlei verborgen talenten komen bij jou boven, ploegen, gras rollen en tenten opzetten, ongelooflijk! Fijn dat je het zo naar je zin hebt, maar was je daar nou om te feesten en te eten, of om te werken?????? Hahahaha, grapje......
    Veel plezier en succes de komende week; morgen sturen we je een uitgebreide mail,
    groetjes van Ton en Plony

  • 25 November 2007 - 15:46

    Sylvia:

    Lieve Wim,
    Heel leuk en mooi om te zien op de foto's wat je allemaal weer hebt ERVAREN!
    Leuk en interessant verhaal ook weer.
    Wat me het meest opviel is dat je overal en altijd LACHT, of is dat alleen voor op de foto? Wat een positiviteit en vrolijkheid straalt er van je af.
    Ze doen mij ook goed om je zo te zien en erover te lezen...bedankt!
    Met liefs, dikke K U S ...X
    Sylvia.

  • 25 November 2007 - 17:06

    Lia:

    Geweldig, het lijkt wel vakantie, al die vrolijke, lachende mensen en dan wordt er ook "af en toe"nog wat gewerkt.
    Goed dat ook de kinderen genoemd werden. Ben reuze benieuwd wat het centrum allemaal voor deze kinderen ontwikkelt.
    succes de komende week.
    liefs, Lia

  • 26 November 2007 - 14:39

    Jeannette:

    Hee die Wim,
    We komen er toch al snel aan hoor!!
    De dagen varieren van op een olifant zitten, zijde aanschaffen, tempels, ofwel WAT bezoeken. Ook een hele oude Khmer tempel, waarbij de gids vertelde dat ze erg veel moeite hebben met moslims en Taliban omdat ze niet zoals zij respect tonen voor de geschiedenis van andere geloven, de grote boedha beelden die vernietigd zijn in Afganistan heeft hier een diepe indruk achter gelaten. En eten, eten en nog eens eten, hoe blijven die mensen hier slank?
    Allemaal erg vermoeiend natuurlijk ha ha ha! Wat we niet wisten is dat we en een chauffeur en een gids hebben en dat dubbel, grote volvo's, het is een luxe, en dan kom je in de avond of einde dag aan en dan neem je een duik in het zwembad, maar dan heb je toch een kleine hartstilstand, ijskoud!
    Vandaag waren we in een zijde productie atelier en dat is toch wel erg (Carol en ik moesten als goed vakbondsmensen natuurlijk even van de hoed en de rand weten), die vrouwen zitten daar nog met weefgetouwen in erbarmelijke situaties te werken, het kind ligt op de grond met de radio aan te slapen, en ze verdienen maximaal 4000 bath per maand, dus jouw prijs was voor hun twee keer modaal!
    We waren ook op de technische school waar ze leren lassen etc. En op een school met een nieuw boedha beeld, het hoogste werd er gezegd, en daar werden ook de novicen opgeleid, hun engelse lerares hebben we even mee gekletst.
    Vorige week kreg ik een armbandje met leve de Koning, en dit is echt hylarisch op mijn werk maken ze al een tijdje grapjes dat ik zo koningsgezind ben en dat dat niet samen kan gaan met vakbondswerk (ik krijg alle mappen en schriften in oranje ha, ha, ha). Nu kwamen we bij een fabriek ( we hebben voor die mensen nog wat geholpen met hun werkgever) en een van de kaderleden wilde me zo graag iets geven en het enige wat hij had was een armbandje van de Koning dus deed hij dat af, tja dan ben je wel verplicht het te dragen en heb ik mijn collega's maar uitgegled dat het dus wel samen kan gaan in ieder geval in Thailand ;-)
    Carol en ik zijn beide blij dat alle vergaderingen voorbij zijn in een heel koud conferentie centrum met muggen, werkelijk bizar, maar om al je collega's van over de hele wereld te zien, blijft heel bijzonder!
    Nou genoeg, Gerard en Tom klagen dat mijn Pina Coada aan het ontdooien is,

    dikke kus en tot snel!!
    Jeannette
    P.s. Kun je nog checken voor ons of alles in orde is bij het hotel??

  • 26 November 2007 - 20:13

    Klazien:

    Hoi Wim,
    Wat een prachtig verslag weer. Ik heb het weer met plezier gelezen. Je doet heel wat ervaringen op.
    Ik schrijf je deze week een langere mail.
    Liefs, Klazien.

  • 26 November 2007 - 20:38

    Ans, Steve And Hazel:

    hello,
    Hazel says you look better than the last time she saw you in the navy running gear. We are having by the looks of it as much fun as you are having, although it has been snowing here today.We are pleased that the dutch habits, ie the bike are still remaining. Also we would like to book you to do our garden when you come back, together with Karel and Ricardo you should be able to manage, now you have learned some new skills.
    Enjoy your time with Gerard and Jeannette. Steve is interested in hearing about some real thai recipes, should also do him good (weight wise, ha ha!)
    Lots of love from all of us. xxxxx

  • 26 November 2007 - 20:39

    Ans, Second Message:

    forgot to mention that we are in Bratislava at the moment!!!!

  • 27 November 2007 - 20:29

    Sofie:

    ha die Wim,
    Na al die maanden vandaag pas de moeite genomen om eens op jouw site te kijken! Man, wat ziet dit er allemaal professioneel en passioneel uit! Leuk om te lezen hoe het je de afgelopen tijd is vergaan. Vaak schiet je wel even mijn gedachten binnen als er over lopen of Thailand wordt gesproken, maar ik vind het fijn om nu even iets concreets te hebben gezien. Ik ga je volgen....
    Sofie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 193228

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: