Wat een week....prachtig - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Wat een week....prachtig - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Wat een week....prachtig

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

11 November 2007 | Thailand, Tak

Tja, de eerste week zit er op! En een aantal zaken zijn toch wel anders gegaan dan verwacht. Het welkom maandag was weer heel hartelijk..... met bloemen. Gelukkig had ik ook een presentje meegenomen,en dat viel direct goed.
En dan aan het werk. Allereerst was er een ceremoniele uitgave van soort coupons. Dat houdt in het kort in, dat scholen, die kindern hebben met speciale aandacht met die coupons materialen voor die kinderen kunnen kopen of mensen van het centrum kunnen inhuren voor kennis overdracht en extra ondersteuning. Denk nu niet dat het om geweldige bedragen gaat, want wat dat betreft is het denk in het onderwijs overal hetzelfde.
Wel leuk om dat mee te maken en voorzichtig de eerste contacten te leggen.
De andere dagen rond gekeken bij collega's, die met de kindern op het centrum werken.
Samen met Kaseem, mijn steun en toeverlaat voor de komende tijd, een aantal kinderennthuis bezocht. Het gaat om kinderen, die niet naar een school kunnen en thuis verder opgevangen worden. Wel zijn er ook kinderen bij die met een bepaalde regelmaat het centrum bezoeken. Een andere hulp, die het centrum biedt, is aan kinderen ,die in het ziekenhuis liggen. Naar wat ik begrepen heb gaat het om kinderen , die tijdelijk in het ziekenhuis verblijven. Dat zijn zaken, die ik in de komende tijd wel duidelijker krijg. Want de taal geeft dan toch wel wat verwarring, wat ook in en ander geval van toepassing is. En dat houdt het ook spannend!
De directrice dacht dat mijn kennis van Thai al zo goed is, dat zij mij samen met Kaseem naar een meeting in Bangkok heeft gestuurd. Dat kreeg ik woensdag laat in de middag te horen. Zij is zelf druk met de organisatie van de opening van een nieuw gebouw op het terrein, wat 22 november moet plaats vinden. Met de bus donderdagmiddag naar Bangkok. Een reis van ongeveer 7 uur, dan de taxi naar het hotel. De meeting ging over kinderen met het downsyndroom en over autisme.Er waren ongeveer 300 mensen van verschillende centra voor speciaal onderwijs. En ik........... Soms kon ik er wel iets van volgen, maar na de lunch, ook hier uitstekend verzorgd, was er een sprekerd, die zo snel sprak en dat 2 uur lang dat het me op een gegeven moment duizelde.
Wat natuurlijk belangrijker was, was het leggen van contacten, en aangezien Kaseem veel mensen kent in dit cicuit, is dat prima gelukt.
Ook een uitnidiging gekregen om in Bangkok bij een centrum voor spec.onderwijs te komen kijken. Eens kijken hoe ik dat kan regelen. Eigenlijk dus maar 3 dagen op het werk geweest. Deze week gaan we dan ook vrolijk verder.Wat ook belangrijk is , hoe verlopen de contacten verder. En ik kan wel zeggen dat dat prima gaat. De buren , en dat moet je dan ruim zien, zijn echt fantatisch. Elke avond kan ik zo aanschuiven, omdat er dat door een aantal gezamenlijk gegeten wordt.En dat is natuurlijk nooit weg. Verder helpen ze me aan alle kanten. Ik moest nog heel wat zaken kopen. De een kent dan wel weer iemand, die koelkasten verkoopt en over korting is dan te praten, een ander kent weer iemand, die kasten verkoopt. Ook daar is dan wel een korting te verkrijgen.
Weer anderen bieden aan bijv. schoonmaakspullen te kopen. Je kunt wel zeggen ; "ik heb het hier niet slecht" Over de spraakverwarring: schreef ik vorige week dat ik met een aantal "bpai tiaw" ergens naar toe zou gaan, bleek dat de opening van een nieuw huis te zijn. En dat gaat met een ceremonie gepaard( in de afgelopen week heb ik al veel ceremonies gezien). Een 9 tal monnikken zijn uitgenodigd om het huis in te zegenen. Zij zeggen gebeden, maken een rondgang. Daarna is er eten, veel eten..... en drinken. Was ik vrijdag de eerste buitenlander, die de meeting bezocht, ik denk dat ik in Tak ook de eerste buitenlander ben , die zo'n opening heeft meegemaakt.
De eerste week is dus uitstekend verlopen, misschien ben ik nog wel zaken vergeten, maar er zijn bijzonder veel indrukken. Ook de concentratie bij alles maakt dat ik s'avonds wel aan een loopje toe ben.En dat lukt aardig.
Groet uit het nog steeds warme Tak.
Helaas lukt het niet om foto's te plaatsen, een volgende keer.
Het zal nog wel even duren voor ik mijn eigen internet aansluiting heb. Ik verwacht zeker een maand! Wordt dus even behelpen.
Wim

  • 11 November 2007 - 13:44

    Ab:

    Hoi Wim, jij wordt toch overal voor vol aangezien. Dus ook in Thailand. Kan me voorstellen, dat het allemaal duizelt, maar jou kennende zal dat ook snel minder worden. Ik vind het fantastisch om het enthousiasme uit je berichten te lezen. Mocht je behoefte hebben aan korte tips over autisme, adhd, downsyndroom, etc. laat dat dan even weten. Stuur het direct naar je op. Blijf genieten, ik blijf lezen.

    groet, Ab

  • 11 November 2007 - 13:59

    Chris-Flora:

    Hoi Wim. Het heeft even geduurd, maar nu dan toch ook een reactie van ons. We lezen met plezier je verslagen vanuit Tak. We zijn benieuwd naar de foto's.
    Gelukkig dat je ook de tijd neemt voor je broodnodige looptrainingen.
    Blijf schrijven, we blijven je volgen. Groet, Chris en Flora

  • 11 November 2007 - 14:26

    Ineke:

    Hoi Wim. Nu in Tak kan dus het echte werk gaan beginnen.Ik vind het erg leuk om al je ervaringen te lezen en was enigszins verrast om te zien dat het je al weer gelukt was om iets op internet te plaatsen.Hebben ze soms een internetcafe in Tak? Vorige week hadden we als collega's wel met je te doen toen we lazen dat je spullen verdwenen waren. Gelukkig heb je het meeste weer terug. Succes maar weer en groetjes uit Hoofddorp!

  • 11 November 2007 - 15:37

    Plony En Ton:

    Hallo Wim, Toch wel erg heftig maar wel interessant zo'n congres. In je eigen taal is het al een prestatie om iemand 2 uur aan te horen en dan in een vreemde taal. Als we het goed lezen doen je collega's en je buren hun best zodat je je er snel thuis gaat voelen.
    groetjes
    Plony en Ton

  • 11 November 2007 - 15:58

    Klazien:

    Hoi Wim,
    Het is geweldig om je te volgen. Je bent ontzettend enthousiast eb zo te lezen snel ingeburgerd. Ik weet wat het is als je de taal niet machtigd bent, je wordt er doodmoe van. Maar het is de beste leerschool, op deze manier leer je het snelst.
    Blijf je volgen.
    Liefs, Klazien.

  • 11 November 2007 - 16:21

    Lia:

    Lieve Wim,
    Het is niet bij te benen wat jij allemaal meemaakt. Je bent weer in mijn aanzien gestegen dat je nu al een meeting mocht bezoeken en dan over deze onderwerpen. Die inzegening van dat huis bgeberude dat door Boeddhistische monniken. Ben benieuwd of jij je ook nog laat overhalen om je huis in te zegenen/
    liefs.
    Lia en de rest.

  • 11 November 2007 - 18:35

    Jeannette:

    HOI Wim,
    Net Gerard met Cobi en Anton uitgezwaait. We hebben weer een heerlijk weekend Brussel achter de rug, en zijn vandaag in centre Botanique op een ballroom dansmiddag in moderne versie gestuit en we hebben een dansje gewaagd!

    Dinsdag ga ik naar Orhcestra Bilbao daar een geweldige Afrikaanse band en dan is het nog anderhalve dag en we gaan naar Thailand!!
    Ik heb begrepen dat je zondag de marathon gaat lopen in Bangkok dus dat we je dan al gaan zien, super! Ik moet overdag wel werken, maar Gerard gaat je aanmoedigen en dan na de congresweek langzaam jouw kant op, ik kijk er erg naar uit en de eerste sinterklaas kadootjes zijn ingeslagen, je komt er echt niet onderuit hoor, surprise zal wellicht niet helemaal lukken, maar gedicht... maak je borst maar nat hoor!!!

    nou tot snel hoor!!!
    dikke kus,
    Jeannette

  • 13 November 2007 - 22:21

    Nel:

    hallo wim me oppas van onze van sofia en melvin zit er weerop even lezen hoe het gaat best spannend lijkt mijn ben benieuwd hoe je huisje er uit ziet geniet van deze kinderen op school want dat is jou wel toevertrouwd groetjes henk nel en arnold

  • 16 November 2007 - 18:00

    Saskia H.:

    Hoi Wim,
    Ook deze Hollandse collega heeft de weg naar je weblog gevonden. Erg leuk om te lezen, wat een indrukken allemaal. Ik ben benieuwd hoe het je verder zal vergaan, maar zo te lezen zit je prima op je plek!
    groetjes van Saskia

  • 18 November 2007 - 10:35

    Ans:

    heb net even naar het parcours and resultaat van de marathon bekeken, niet gek 46ste! wat moesten jullie al vroeg lopen, alhoewel niet zo vroeg als in schotland! Veel plezier deze week, wacht het volgende bericht vol spanning af. Veel liefs Ans & Co xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 193234

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: