Zo maar een dag.... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Zo maar een dag.... - Reisverslag uit Tak, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Zo maar een dag....

Door: wim epskamp

Blijf op de hoogte en volg

04 Juli 2010 | Thailand, Tak


Laten we zeggen afgelopen dinsdag.
Om ongeveer 6.45 uur wordt er opgestaan. Even snel op de fiets naar de markt om daar bananen te kopen. Duurt nooit zo lang en de banaan is een belangrijk bestanddeel van mijn ontbijt. De banaan wordt duur betaald deze dagen: normaal kosten ze tussen de 10 en 15 baath, maar vandaag moet ik er 25 voor betalen. Komt door de vele regen leggen ze mij uit. Maar ze smaken er niet minder om. Na het ontbijt , wassen, scheren en tandenpoetsen.
Dan even controleren of ik alles in de tas heb om vandaag de dag door te komen.
Dinsdag is in de ochtend naar de Pamamuang school en in de middag naar de Mai Ngaam school. Alles klopt dus ik kan er weer tegen aan. Fiets uit het huis gehaald en daar gaat ie. Over de hangbrug naar de Pamamuang school. Binnen 5 minuten ben ik er. De deur van het lokaal staat al open, de luiken zijn ontsloten, wordt allemaal door de kinderen gedaan, klaar om te starten. Maar eerst een kopje koffie, glas water erbij, en dat zal niet het laatste glas van die dag zijn.
Om 8.15 gaat er een bel en verzamelen alle kinderen zich voor de school voor de opening van die dag. Dat gaat o.a gepaard met het volkslied en het hijsen van de vlag en mededelingen door een van de leerkrachten.
Even over half negen is het klaar en gaan de kinderen per groep naar hun klas. Niet veel later komt groep 6 naar “mijn “ lokaal en starten we de eerste les van die dag. Zij hebben er altijd wel zin in, proberen ook wel eens het een en ander uit, zoals een goede puber dat doet, maar met een grap is het allemaal wel op te lossen. De les verliep leuk en tot mijn grote verbazing snapten ze goed waar het over ging ( dat is zeker niet altijd het geval met deze groep!), het lenen van iets van en aan een ander. Dat is een mooie start. Vervolgens komt groep 5. Dat is ook altijd leuk. Het niveau van veel kinderen ligt wat betreft Engels hoger dan dat van groep 6. Zij kunnen ook al aardig met elkaar een gesprekje je aangaan en dat gaat vandaag ook weer goed.
De afsluiting van de ochtend is groep 1. Tja, vinden het leuk om te komen, maar hebben nog een concentratie van een paar minuten en bij hen blijft nog maar heel weinig “hangen”. Deze keer verloopt het ook niet echt gemakkelijk, dus veel korte pauzes en letters overtrekken en kleuren.
Ik vraag me dan ook regelmatig af wat het voor zin heeft om hen al Engels te geven. Ze zijn nog bezig hun eigen taal onder de knie te krijgen……..
De les eindigt om 11.30 uur en ik ga snel even wat eten. Dat staat al klaar, prima verzorgd dus…. Na het eten alle spullen weer in de tas en op naar de andere school. Dat is 10 km. fietsen en de eerste les daar staat om 12.30 uur gepland.
Meestal ben ik even voor half 1. Vandaag ook. En zoals altijd komt er water, een kopje koffie en wat fruit. Even uitzweten, een ander shirt aan en naar de klas, waar ik groep 3/4 les geef. Zij zijn altijd bijzonder enthousiast, vinden het leuk om te leren en kunnen het ook goed met elkaar vinden. Ook gaan ze steeds gemakkelijker in het Engels spreken. Hier wordt nog heel veel klassikaal gedaan en dan kan je je natuurlijk mooi “verstoppen” achter de rest. Maar ze weten inmiddels dat ik ook individueel vragen stel, dus moeten ze wel…….
Hier moet ik als ik een stencil geef altijd wel mijn naam of handtekening zetten…..ik heb er inmiddels heel wat gezet!
Groep 5 is het 2e uur. Vorig jaar nog gecombineerd met groep 6, maar nu apart en dat gaat veel leuker. Ze doen goed mee, luisteren goed en eerst moeten we even doornemen welke landen er nog in de competitie zijn. Zij volgen het WK dus.
Gisteren hadden we het over sporen gehad en vandaag beeld ik een sport uit en moeten zij antwoorden welke sport het is. Dat verloopt heel gezellig en allemaal willen ze ook wel een sport uitbeelden.
Als laatste ga ik naar groep 6. Ook zij zijn erg enthousiast en doen het goed. Ook bij hen had ik de dag ervoor het over sporten gehad en beeldde ik die nu uit. Zij stonden bij wijze vanspreken in de rij om dat ook te mogen doen. Geeft een gezellige sfeer binnen de groep.
Om 15.30 uur is de les afgelopen en ga ik bij een van de collega’s langs om mijn salaris op te halen. Ik word hier per week betaald.
Inmiddels had ik wel gezien dat de lucht iets donkerder was geworden. Niet veel later kwamen de eerste druppels. Toch snel op de fiets gesprongen en terug naar huis. Maar het begon harder te regenen en ik dacht ik doe mijn poncho maar eens aan. Die heb ik niet voor niets meegenomen, toch!
Nou ja, mijn shirt was net zo nat bij thuiskomst als ik die poncho niet had aan gedaan. Maar als je thuis komt is er een douche en zijn er andere kleren, heel comfortabel dus.
Rijst koken, eten kopen op de markt en vanwege het feit dat het nog regende, binnen gegeten.
Na het eten het een en ander opgeschreven over hoe de lessen verliepen en waar ik de volgende les aandacht aan wil besteden.
Dan nog even de lessen voor woensdag doorgenomen en de werkdag zit er op.
Om 21.00 uur aangeschoven bij de buren om daar naar een van de 1/8 finales van het WK te kijken. Ik heb alle 1/8 finale wedstrijden bekeken,die om 21.00 uur begonnen, om het even wie er speelde. Engeland-Duitsland was een leuke wedstrijd. Die avond speelde Japan tegen Paraguay. Er moest verlengd worden, maar daar ik de wedstrijd niet echt interessant vond heb ik die aan mij voorbij laten gaan. Gaan slapen is dan beter, want de volgende dag is er weer een nieuwe dag, toch! En echt ver hoef ik dan niet te lopen, ik hoef nog niet eens het huis bij de buren te verlaten want ik zit al buiten!
Overigens wel genoten van de 2e helft van Nederland en gisteren van Argentinie tegen Duitsland.
Het zijn overigens wel de laatste wedstrijden, die ik gezien heb want de halve en hele finale wordt midden in de nacht gespeeld. En dat laat ik aan mij voorbij gaan. Ik lees het wel de dag erna.
Iedereen, die wel kijkt, veel plezier en nog even in het oranje en dan weer terug naar………



De Boeddhistische wijheid:
Wees altijd eerlijk tegenover jezelf en de ander.

Wim

De foto’s heb ik er maar eens afgehaald.








  • 04 Juli 2010 - 08:03

    Lia:

    Hoi Wim
    Nou wij hebben gisteren ook heel wat regen te verstouwen gekregen. Dit kon ook niet uitblijven, want de temperatuur was uitzonderlijk hoog. Maar niet zeuren!!!
    Grappig dat jij het voetbal zo volgt; en ik neem aan dat jij in je verhaal hier boven bedoelt, dat je sporten hebt uitgebeeld.
    Een mooie eerlijke week toegewenst.
    liefs Lia

  • 04 Juli 2010 - 11:13

    Klazien:

    Hoi Wim,
    Een leuk en lang verhaal deze keer.
    Je houdt het aardig bij zie ik, het WK bedoel ik.
    Heb je ook nog iets van Wimbledon meegekregen? Vandaag de laatste dag al weer.
    En gister is de Tour begonnen, gestartt in Rotterdam. Veel mensen hebben het druk momenteel met al dat sporten!
    Zelf was ik afgelopen week ziek, griep. Ja, hoe is het mogelijk om nu met dit prachtige weer ziek te worden.
    Gelukkig voel ik me vandaag wat beter en om dat uit te proberen ben ik vanmorgen naar de sportschool geweets. Morgen zal ik me weer beter melden en dan woensdag weer aan het werk.
    Jij een hele fijne week weer! liefs, Klazien.

  • 04 Juli 2010 - 12:29

    Sylvia:

    Haai die T(h)aaie Wim,
    Leuk verslagje over zo'n dag door de week van jou.
    Zalig voor je dat je bijna nooit zelf hoeft te koken...soms wat rijst dus, met iets lekkers erbij?
    Ik ben nog wel even hier in Z-België, met goed warm weer nog...en nog steeds kurk-droog...het lijkt wel T(h)aïs!

    Jammer dat je niet gaat of kan kijken naar de finales van het WK, en niet eens op wil blijven voor je eigen Nederlandje??
    Dan laat je de klasgenootjes ook kijken, zodat je wat later kan komen?

    Liefs Syl x x x

  • 04 Juli 2010 - 18:14

    Ben:

    Ha die Wim,
    jij kan toch geen oog dichtdoen, als de buren luid de beeldbuis het werk laten doen?
    Maar zonder gekheid, ik heb de wedstrijd tegen de kanaries ook pas de laatste 5 minuten kunnen zien. Zolang er dan toch wordt gewonnen, vind ik het geen probleem hoor.
    Zeker voor jou zou het prachtig zijn, na een hollandse wereldkampioen Thai-boxing, nu eindelijk goud bij het voetbal.

    Thumbs up, volgende week om deze tijd de finale????

    groetjes

  • 05 Juli 2010 - 18:46

    Bettie:

    Hoi Wim.

    Leuk om te horen hoe de dag op school er bij jou uit ziet.
    Bij ons zijn ze ook al bezig een methode te zoeken om ook de kleuters Engels te leren.
    Het zal mij benieuwen hoe dat gaat.
    We kunnen volgend jaar altijd jou nog inhuren als het allemaal niet lukt.
    Een fijne tijd en tot de volgende keer.
    Groetjes Bettie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 193181

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: