Een dag eerder..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Een dag eerder..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Een dag eerder.....

22 Februari 2014 | Thailand, Ranong

De meeste scholen maken zich op voor de laatste weken van dit schooljaar. Dat gaat gepaard met het afnemen van testen. Maar niet elke school doet dit op hetzelfde moment. Er zijn er die nog een week of soms 2 wachten. Dat komt ook omdat eigenlijk niemand precies weet wanneer de vakantie zal beginnen. Op Bangnon LC hebben we geen zin daar op te wachten en al enige weken besloten dat 14 maart de laatste schooldag van dit jaar zal zijn. Dus ook de testen zijn afgelopen week afgenomen. Zowel voor de leerkrachten als kinderen een paar spannende dagen. De eerste resultaten zijn echter zeer goed. Dat is zeker mooi voor een 6 tal leerlringen uit de hoogste groep, die aanstaande dinsdag een test gaan doen voor MMR. Mochten zij dat voldoende goed doen, dan liggen er mooie mogelijkheden voor een verlenging van 4 jaar studeren in het vooruitzicht. Ik vernam vandaag dat er ongeveer 60 kandidaten zijn voor waarschijnlijk 40 plaatsen. Dat wordt dus spannend.
Ook zelf les gegeven, dat blijft leuk om te doen, maar elke keer ervaar ik ook dat het belangrijk is de “taal” te spreken. Ook al is de uitleg, in dit geval in het Burmees, niet veel, voor kinderen om het te begrijpen is het van belang dat de leerkracht de taal “machtig” is. En daar kan je je wel eens in vergissen, ook al was de les goed voorbereid. Dit geeft aan dat je nooit te oud bent om te leren. Aan de ander kant ging de handenarbeid les heel goed, mede dankzij de leerkracht die in Burmees vertaalde......
Was het lange tijd niet echt warm overdag, daar is sinds een week of 2/3 wel vanandering ingekomen. Eigenlijk lagen de temperaturen lager dan normaal, maar nu is het gewoon 36 graden. Je ziet het in vele dingen terug: minder energie om iets te doen, mensen sneller moe en rustiger op straat.
Dan dus maar weer een dag in de bus zitten. Dat mag ik morgen doen. Maandag is er een, voor mij laatste, vergadering met VSO in Bangkok. Aangezien ik beter over dag kan reizen dan in de nacht, heen in de dagbus en terug, maandagavond, met de nachtbus. Vandaar dit verhaal een dag eerder.

Ik ben dankbaar voor de lente, maar ook voor de zomer, de herfst en de winter, want alle vier samen vormen een geheel.

Chook dii
Wim

• 23 Februari 2014 - 07:56

Lia:

Hoi Wim, wat leuk te lezen dat misschien 6 jongeren van Banong LC een kans krijgen door te studeren. En wat de vakantie betreft...misschien een idee om dat in Nederland ook door te voeren; wordt de chaos alleen maar groter. Volgende week heeft namelijk zuid Nederland vrij i.v.m. Carnaval. Noord Nederland heeft al vrij gehad.
    Je spreuk van deze week: ze vromen samen inderdaad een geheel, maar dan moet er wel sprake zijn van 4 seizoenen. Dit jaar hebben wij geen winter gehad en we hopen allemaal dat de winter nu maar weg blijft.
    liefs Lia