Topdag................. - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Topdag................. - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Topdag.................

09 Maart 2014 | Thailand, Ranong

Nu het schooljaar 2013-2014 op zijn eind loopt, en daarmee ook het ECD project, hadden Jennel en ik het idee opgevat om als afsluiting er een special dag van te maken. De leerkrachten van de 3 LC’s, die we een jaar lang begeleid hebben, zouden de gelegenheid krijgen kinderen van een ander LC les te geven. Daarvoor moest natuurlijk heel wat geregeld worden en onze eerste bespreking hierover dateert nog uit het vorig jaar.
Allereerst moest er toestemming zijn van de LC’s, een plan welke kinderen waar naar toe, welke leerkrachten waar les te geven, extra leermaterialen, hoe te regelen met kleuters en basisgroepen, lunch, drinken, een versnapering en een plan indienen bij VSO voor........een aanzienlijk budget.
Dat laatste was geen enkel probleem. Men was enthousiast over ons idee en we konden eigenlijk “vragen wat we wilden”.
De leerrkachten waren ook zeer geintresseerd en een voorproefje hadden ze al gehad op zaterdag 25 januari jl. Toen lieten ze aan elkaar lessen zien, maar vrijdag waren het de kinderen, die er van mochten genieten.
Aangezien we Thiha, onze coordinator, ook hard nodig hadden, ook hem al vroeg over onze plannen geinformeerd. Hij zag het helemaal zitten en voor de nodige vertalingen naar de leerkrachten zorgen.
Al kort na 25 januari waren de leerkrachten van het schema op te hoogte gebracht.
In de ochtend Wattana kleuters naar Bangnon LC, kleuters van dit LC naar Bang Klang LC. Ook leerkrachten mochten op een ander school lesgeven. De basisgroepen van Bangno en Bang Klang zouden elkaar treffen op het grote sportveld , om daar spelletjes te spelen en daarna gebruik te maken van de vele sport matereialen, die daar zijn.
Na de lunch zo het hele circus omgekeerd worden: alle kleuters naar het sportveld en de basisgroepen naar Bangnon om daar les te krijgen.
Donderdag bracht ik nog een onverwacht bezoek aan de 2 LC’s, en wat ik daar zag, stemde mij niet erg gelukkig. “Hebben we hier nu een jaar aan gewerkt?” Allerlei afspraken werden weer ‘even” vergeten en daarmee ook de structuur.
In onze laatste bespreking nog eens alles doorlopen en eigenlijk leek alles in de bekende kannen en kruiken: alle drinken gekocht, versnaperingen op de afgesproken LC’s, vervoer in orde, lunches besteld en leerkrachten, die hun lessen hadden voorbereid en..........door een verstandig inkoopbeleid was er ook nog geld voor een ijsje. Wat wilden we nog meer......
Vrijdagmorgen kwam ik op Bangnon LC, opgewonden kinderen, wat gaat er gebeuren en ook enige spanning bij de leerkrachten...leuk!
Al snel verdwenen zij naar diverse andere bestemmingen en kondenwe de kinderen van Wattana en leerkrachten verwelkomen. Echter een van de leerkrachten was ziek en Thiha had aangegeven haar plaats over te nemen. Dat was prachtig, snel een les uit de hoge hoed getoverd en samen doorgenomen hoe het een en ander op te lossen: hij zou aanwezig zijn op het sportveld, dat was niet mogelijk, dus Wim op de fiets daar naar toe. Gelukkig zijn de 2 Thaise leerkrachten van Bangnon en Bang Klang ervaren, dus zij konden het wel regelen met de 2 andere jongere leerkrachten.Ik weer terug naar Bangnon en eerst maar eens de kinderen geteld. Oei dat waren er heel wat minder dan verwacht. Ik zag mezelf al heel veel lunches naar binnen werken....Naar de winkel waar we de bestelling hadden gedaan en ik uitgelegd, dat we eigenlijk maar 52 in plaats van 81 lunches nodig hadden. Dat was geen probleem en ik kon het rond half 11 op komen halen. Op Bangnon waren de lessen in volle gang en tot mijn grote verrassing arriveerden er 6 leerlingen van Satri Ranong school, een middelbare school, vlak bij Bangnon LC. Zij kwamen met volle tassen met.......juist...lunches, drinken en versnaperingen voor alle kinderen. Ik in mijn beste Thai uitleggen dat we dit enorm waarderen maar dat het het vandaag een andere dag is dan gewoonlijk. Voor hen geen probleem. Zij zouden wel wachten tot lunchtijd en dan de diverse zaken uitdelen. Ik moet zeggen dat zij dat netjes regelden en als kinderen nog niet genoeg hadden, konden ze nog een 2 portie krijgen. Ook de versnaperingen en het drinken gingen er goed in. En toen ik aangaf dat we de ruimte waar ze zelf hun lunch hadden, na 12 uur weer nodig hadden voor lessen, was die binnen een zeer korte tijd schoon opgeleverd.
Waarna het de beurt was aan de leerkrachten van de basisgroepen om hun lessen te geven. Zij hadden gekozen voor Thai, Engels, wereld orientatie en rekenen.Er waren 3 ronden en zij zouden geen les geven aan de groep waar zij op school verantwoordelijk voor zijn. Het werd voor iedereen een buitengewone ervaring en kinderen hebben er van genoten, net als leerkrachten. Krijgt dit een vervolg???
En bleven wij met 50 lunches zitten? Nee toch, ook al hadden kinderen al veel gehad, een extra rijst met kip gaat er altijd nog wel in. Waar we wel mee zijn blijven zitten: flesjes water, sapjes, versnaperingen, maar aanstaande vrijdag, de laatste dag, is er een schoolreisje voor Bangnon en donderdag voor Bang Klang en dan hebben ze ..........nodig, dus voor de vakantie begint zijn ze los.
Echt een topdag en een prachtige afsluiting voor ons projekt voor dit jaar, hoewel.....de echte afsluiting komt vrijdagavond a.s. met hoe kan het anders een .....” dank jullie wel diner” voor alle leerkrachten, waar dan ook de leerkrachten van een 4e LC bij zijn uitgenodigd, waarmee ik sinds november 2013 heb samen gewerkt.

Mocht iemand je soms in de steek laten, denk dan aan de talloze zaken waar je hem/haar nog dankbaar voor zou moeten zijn.

Chook dii
Wim

• 09 Maart 2014 - 08:39

Lia:

Hoi Wim, wat een uitdaging. Leuk dat de leerkrachten er gelijk zo enthousiast over zijn. Maar wat zal daar veel tijd en energie in zijn gaan zitten.
    succes deze week met alle afrondende zaken en het heerlijke diner.
    liefs Lia