Herrie...... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Herrie...... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Herrie......

18 November 2012 | Thailand, Ranong

Afgelopen week veel overleg gehad. Met diverse mensen praat ik dan over verschillende onderwerpen. Het begon afgelopen zondagavond met een gesprek met Jenell, een VSO vrijwilligster, die sinds begin oktober in Ranong is neergestreken. Zij werkt in een ander district tot eind december 2012 en wilde graag haar eerste ervaringen met mij delen. Ik zelf was heel benieuwd hoe zij de eerste weken was doorgekomen. Een en ander heeft geresulteerd in een bezoek aan haar werkplek, komende dinsdag en woensdag.
Zo ook gesprekken met Somkiert en dan komen er altijd veel onderwerpen op tafel, ook daar we elkaar nog niet eerder gesproken hadden. Een van de zaken, die hij mij vertelde, was dat onze geplande sportdag op 7 december geen doorgang kan vinden. De reden: er komt een een soort van inspectie voor alle Thai scholen en nu moet iedereen echt aan het werk om alle papieren in orde te maken en de omgeving
op te ruimen. Ik heb wel begrepen, dat er niet echt geobserveerd gaat worden in de klassen: als de papieren maar in orde zijn en alles er netjes uitziet! De directrice van de Bangnon school heeft voorgesteld deze dag nu ergens half januarie 2013 te houden. Best een tegenvaller. Zeker daar de leerkrachten van de LC, die de kinderen al over deze dag hadden laten weten. Oplossing: we houden de dag nu in verkorte versie en alleen voor het LC .Zie het maar als een soort “generale repetitie”.
Maandagmiddag hadden we een vergadering met de ouders van Bangnon LC. Het werd een open gesprek, waarin ouders hun ideeen over de ontwikkeling van het LC konden geven en de leerkrachten aangaven wat zij op dit moment doen om hun lesgeven te verbeteren en zo de kinderen nog beter te kunnen begeleiden.
Ook onze wekelijkse vergadering met de leerkrachten verliep gezellig. Zij vertelden o.a over de lessen, die zij voorbereid hadden en hoe die in de praktijk verliepen. We spraken over de observaties, die ik gedaan had. Ik kan niet anders zeggen dat zij alle 4 heel goed bezig zijn. En dat is zo mooi om te zien! Dat komt voor een groot deel doordat zij heel open zijn naar elkaar en graag van elkaar willen leren.
Donderdag weer eens naar het ESA. Sinds niet al te lange tijd zitten we in een nieuw gebouw. Echter, de elektriciteit kan alle activiteiten niet altijd aan. Zo ook niet afgelopen week. Woensdag was er geen elektriciteit en ook donderdag voor een groot deel van de ochtend niet. De werkzaamheden liggen dan op een laag pitje: alles wordt gedaan met de computer…..Toen er echter weer stroom was, werd er wel uitdrukkelijk vermeld…de airco mag niet aan, anders zou het direct weer mis gaan. En dan wordt het toch wel warm. Een van mijn collega’s vertelde later, dat dit in het oude gebouw nooit gebeurd is!
Dit alles geeft natuurlijk niet zoveel herrie. Dat klopt. Die herrie is ook niet van lange duur maar…..elke avond rond 17.45 uur beginnen een aantal insekten zich te laten horen: een hoog geluid, alsof er tientallen fluitketels afgaan en er niemand is, die ze van het vuur wil halen. Het duurt ongeveer 30 minuten en het stopt net zo snel als het begint.
Toen ik het voor de eerste keer hoorde, dacht ik “wat gebeurt, wat gebeurt er,”... gelukkig is het onschuldig. En ik weet weer hoe laat het is.

Was ik de eerste week nog te moe van de reis om het lopen te hervatten, afgelopen week ook daar een begin mee gemaakt. De eerste 100 km. zitten er bijna weer op.

Wees oprecht in wat je denkt. Wees zuiver in wat je voelt. Je zult het geluk niet hoeven najagen. Het geluk zal achter jou aan rennen. ( Sri Chinmoy)

Chook dii
Wim