Lange dagen....... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Lange dagen....... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Lange dagen.......

30 September 2012 | Thailand, Ranong

Maandag was Ey, een van de leerkrachten jarig. De andere 3 leerkrachten hadden dit aan de kinderen verteld en zij hadden weer een cadeau voor haar meegenomen. Zowel de kinderen als de juffen hadden niets laten merken, dus een complete verrassing voor haar. Ook kwam er in lunchtijd nog een verjaardagscake en werd er door alle kinderen voor haar gezongen. Dat zij zelf deze dag ook niet geheel ongemerkt voorbij wilde laten gaan, bleek in de middag toen zij alle kinderen op limonade en een koek trakteerde.
Na onze wekelijkse vergadering mocht ik nog aanschuiven bij een bespreking over activiteiten op een Thaise school. Deze school is op steenworp afstand van mijn huis, dus dat was makkelijk. Meestal gaat het dan om Engelse lessen, maar deze keer mochten we over andere activiteiten nadenken: spel en knutselen/tekenen.
Dat kon ik niet direct invullen en zou er thuis rustig over nadenken.
Woensdag was het plan klaar en heb ik doorgegeven welke materialen ik nodig had.
Dinsdag naar het ESA kantoor om de nieuwe ruimte en werkplek te bekijken. Het is nu nog een grote ruimte maar men is bezig er kleinere units van te maken. Veel herrie dus. In de loop van de dag werd mij verteld dat ik weer terug zou gaan naar mijn oude kamer, men vindt dat ik daar toch beter tot mijn recht kom…………..
Wanneer dat precies gaat gebeuren, weet ik nog niet, wel dat ik met iemand anders ga “samen kantoren”. Volgende week nog maar eens kijken……
Later in de middag een besprekingop een van de LC’s over een veranderigninde financien. Dat deed ik samen met Kanittha van JRS. Gelukkig nam dit niet heel veel tijd in beslag en warden we het redelijk vlot eens met elkaar.
Dat was in de vergadering , wie woensdag gepland stond wel anders. We moesten met de 5 LC’s een overeenkomst zien te maken voor alle leerkrachten. En dat neemt altijd weer meer tijd in beslag. Komt ook door de manier van vergaderen: laat beginnen, weinig voorbereidingen, ook al was dat van te voren wel gevraagd en eigenlijk maar een paar mensen die het word voeren ( de hoofden van de scholen)
Maar goed er is een voorstel, dat weer opnieuw beschreven moet worden in Burmees, Thai en Engels. Dan bekijken of iedereen het er mee eens is,,,,,
Saw Aung, die onderzoek doet voor de VSO in Ranong voor het jonge kind project, vertelde dat hij vrijdagavond weer naar Mae Sot zou vertrekken, daar zijn werk er in Ranong op zit. Hij en Thi Ha, die hier de zaken coordineert, hadden met alle mensen, die de interviews in de afgelopen maanden hadden afgenomen, een evalutie met diner gepland op donderdagavond. Of ik ook wilde komen. Uiteraard!
Iedereen had veel geleerd en een nieuwe ervaring opgedaan. Ook werden er tips gegeven om het een volgende keer beter/anders te doen. Maar iedereen was wel tevreden over hoe alles verlopen en geregeld was. Eigenlijk was het een soort samenwerking tussen 10 leerkrachten van 6 verschillende LC’s. Dit riep bij mij de vraag op of het ook niet mogelijlk was dat er door de leerkrachten van de verschillende LC’s meer samengewerkt zou kunnen worden in de vorm van ervaringen uitwisselen en praten over onderwijs, want dat wordt eigenlijlik nooit gedaan, naar mijn mening. De aanwezigen zagen dit wel zitten en gaan nadenken over de vorm waarin……….
Vrijdag was voor de kinder van Bangnon LC de laatste schooldag. En dan wordt er oo iets speciaals gedaan: deze keer naar een mangrove woud en de hotspring.
In de ochtend zag het wer er redelijk uit…..maar al snel nam het de vorm aan waarvan we al vele weken genieten….regen, regen regen. Dat doet het hier nu al dagen, weken achtereen. ( af en toe droog open dag en heeeeeeeeeeeeeeel soms een droge dag) Maar een schoolreisje zeg je niet af, en het maakte de kinderen ook niet uit. Zelfs van de rondleiding door het woud inde regen genoten ze.Het was wel jammer dat de vele dieren, die er zitten er nu niet waren. Dus nog maar eens terug!
Meestal kunnen ze ook zwemmen bij de hotspring, maar de stroom van het water was zo krachtig, dat dat veel te gevaarlijk was. Niet getreurd dan spelen in de verschillende basins met warm water. De gehele dag verliep zonder problemen, kinderen en leerkrachten genoten volop, en natuurlijk is het dan altijd te vroeg omnaar huis te gaan…Aangezien het een stukje rijden is, met 2 “bussen” naar de plaatsen: ongeveer 30 kinderen in een bus. Spullen op het dak. Ach er kan er nog wel een bij……veiligheidsgordels….(wat zijn dat)…en gaan.Op deze manier worden heel veel kinderen naar en van school vervoerd.
Na deze zeer geslaagde dag, volgde voor mij nog een avondprogramma op de Thaise school. Dat werd een gezellige avond met veel leuke activiteiten. Zaterdag mochten we het nog eens overdoen. Ook die dag werd door de kinderen als gezellig ervaren…….en daar gaat het uiteindelijk om, toch!
Als dank kregen alle de uitgenodigde leerkrachten een fruitmand. Ze dachten waarschijnlijk, Wim kanwe wat extra gezondheid gebruiken…..en ze hebben gelijk!

Leef in vrede met jezelf, dan kunje ook anderen vrede brengen: een vreedzaam mens doet meer goed dan een geleerd mens. (Th a Kempis)

Chook dii
Wim

• 04 Oktober 2012 - 20:37

Plony:

Pfffffff, Wim, wat een drukke week weer. Dan kun je inderdaad wel wat vitamientjes uit een fruitmand gebruiken. Tot gauw, liefs, Plony