Schoolreisjes en....prachtig nieuws... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Schoolreisjes en....prachtig nieuws... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Schoolreisjes en....prachtig nieuws...

16 Maart 2014 | Thailand, Ranong

De laatste week van dit schooljaar zit erop. Kinderen en leerkrachten gaan genieten van een welverdiende vakantie, .....hoewel niet alle kinderen het hiermee eens zijn. Bij het afscheid nemen liet menigeen blijken helemaal geen vakantie te willen en gewoon naar school te willen......wat zullen zij uitkijken naar 14 mei, want dat is de dag dat er weer met lesgeven begonnen wordt!
De week kenmerkt zich door zaken af te ronden en .......op schoolreisje gaan. Ik had 2 uitnodigingen op zak: voor Bang Klang op donderdag 13 maart en met Bangnon op vrijdag 14. Dat kwam dus even mooi uit. De te bezoeken locaties waren ook verschillend, dus nieuwe ervaringen opdoen.
Donderdag met 2 “bussen” , 40 kinderen en 5 leerkrachten op pad. De eerste stop was aanhet strand: echter om hier te komen moesten we wel een klein uurtje rijden. Voor niemand een probleem. Eigenlijk moest er entreegeld betaald worden, maar doordat de Thaise juf weer iemand kende, die weer een kennis was van ...en die werkte hier , dus gratis. Deze manier van “werken” zou nog vaker deze dagen prima passen.
Het is een prachtige locatie: veel bomen, zodat we in de schaduw konden zitten en een prachtig strand, dat volop speelmogelijkheden voor de kinderen gaf.
Binnen zeer korte tijd waren allen bij het water te vinden en ze hielden zich goed aan de afspraak niet te ver in zee te gaan. Volop waterpret! En de af en toe aanwezige golven zorgden voor nog meer vermaak.
De lunch werd door de leerkrachten verzorgd. Hoewel alle kinderen hun eigen lunch hadden meegenomen, was er ook extra: kip, rijst en drinken. In groepen van 8 zaten ze gezellig te genieten van deze maaltijd.
Daarna was het tijd om een paar spelletjes te spelen. Eigenlijk was dat de reden dat ik mee mocht: “Wim, ga je mee op schoolreisje?”” Dat lijkt mij gezellig”. “Ok, dan moet je wel voor een paar spelltjes zorgen......”
Voordat we vertrokken, moesten we nog eenmaal naar het strand. Inmiddels was het eb geworden en een breed strand. Er werd gevoetbald, naar schelpen gezocht, eigenlijk hoef je niets te doen om het de kinderen naar de zin te maken!
Aangezien we ook nog naar een ”hot spring” zouden gaan, was het tijd om te vertrekken. Ook bij de hot spring genoten de kinderen met volle teugen. Op de weg er naar toe, vielen al velen even in slaap, maar op het moment dat we arriveerden, hadden ze weer volop energie.
Vrijdag ook met 2 ‘bussen” nu met 43 kinderen en 6 leerkrachten op stap. Het eerste bezoek was aan het magrove bos, niet ver van Ranong. Voordat we een rondleiding kregen, was er een video te zien, waarin uitgelegd werd hoe het bos is ontstaan en wat er nu allemaal gedaan wordt om het te onderhouden. Later vertelde de directeur mij dat hij de enige is die voor de regering werkt en alle andere stafmedewerkers werken op een tijdelijke basis. Hij kan wel wat hulp gebruiken....Zijn er geinteresseerden?
De rondleiding met behulp van 2 medewerkers was interessant en we kregen voldoende informatie om een beeld van de huidige situatie te krijgen.
Daarna was het tijd om naar een locatie voor de lunch te gaan. Daar konden de kinderen ook nog wat spelen. En dan op naar het zwembad. Dat bad blijkt op ongeveen 1,5 km. van de school te zijn, ik was er nog nooit geweest, is niet groot maar voldoende voor de kinderen. Gelukkig waren er weinig anderen en ondanks dat we wel moesten betalen, toch een korting.
Kinderen, die niet konden zwemmen moesten in het ondiepe blijven en de zwemmers mochten in het “diepe”. Ook nu veel plezier, vooral toen de leerlingen van de hoogste groep de juffen en meester, die niet vrijwillig het water in wilden, hen daar een beetje mee hielpen. Sommigen wilden toch graag leren zwemmen en daar hebben we ze een beetje mee geholpen. Eigenlijk is het dan te snel tijd om naar school terug te gaan.
Twee zeer ontspannen dagen en zo leuk om die met de kinderen en juffen door te brengen.
De kinderen waren net naar huis, toen er gebeld wed door Fr. Kevin van MMR. Drie weken geleden hadden 6 leerlingen van Bangnon meegedaan aan een toelatingsexamen voor die school het volgend schooljaar. Er waren veel kandidaten. Hij vertelde mij dat alle 6 leerlingen van Bangnon zijn aangenomen! Dat is een geweldig resultaat en ik hoef niet te vertellen hoe uitgelaten de leerkrachten waren en toen zij dit later aan de kinderen vertelden was er een eensgelijke reactie.
Hoe mooier kan je een schooljaar afsluiten!
Voor ons, Jennel, Thiha en mij, was de afsluiting van ons ECD projekt dit jaar, in de vorm van een “ dank jullie wel etentje”. Helaas konden 2 leerkrachten niet aanwezig zijn, maar daar smaakte het niet minder om.
Drie LC’s hebben al laten blijken ook in het neiuwe jaar door te willen gaan met het projekt. Dat zal dan lopen tot eind november dit jaar en gedaan worden door Jennel, dan wordt het gehele projekt afgesloten. Ik heb haar aangeboden daar waar nodig te ondersteunen, maar dan niet meer als VSO-er, maar als kleine zelfstandige.

Kijk niet naar wat je hebt volbracht, maar naar wat je nog te doen staat.

Chook dii
Wim

• 16 Maart 2014 - 08:05

Lia:

Hoi Wim wat een ervaringen weer. Geweldig om zo met elkaar het jaar af te sluiten. En nu ook jij genieten van een welverdiende vakantie.
    De kroon op je werk is ongetwijfeld de aanname van 6 kinderen voor het vervolg onderwijs.
    Trouwens ook leuke foto's...en bijna net zulk lekker weer als hier.
    liefs Lia

• 16 Maart 2014 - 08:30

Plony:

Je ziet het, overal op de wereld genieten kinderen van spelen met/in het water! Heerlijk!
    En wat een succes voor jou en alle leerkrachten, dat deze 6 kinderen naar het vervolgonderwijs mogen!
    Geniet van je welverdiende vakantie! Gaat de reis naar Chang Mai nog door?
    Liefs, Plony

• 16 Maart 2014 - 11:44

Ans:

Te gek. Wat een heerlijk eind van het schooljaar. Wij ook goed nieuws donderdag, christine heeft een aanbod gehad voor Sheffield uni, voor het onderwijs. Leuke foto's. XXX

• 18 Maart 2014 - 17:37

Sylvia:

Beste Wim,
    Wat een leuke en vrolijke en vooral ook scherpere foto's. Heb je een ander toestel?
    Ik heb er van genoten! Zo lief en mooi die kinderen in dat prachtige verre land!
    Hopelijk Schrijf je nog wel over je vakantie ervaringen verder?
    Anders zal ik je vaste wekelijkse verhalen erg gaan missen.
    Fijne vakantie, en geniet ervan!
    Groetjes van Sylvia.