Het blijft verrassend..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Het blijft verrassend..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Het blijft verrassend.....

02 Februari 2014 | Thailand, Ranong

Maandag, ik was op Bangnon LC, toen er in de middag een busje voor de school stopte. Naar buiten kwamen 9 leerlingen en een leerkracht van Anoebaan Ranong school. Dat een van de de grootste basisischolen in Ranong. Zij vroegen of zij melk mochten geven voor de kinderen van de LC. Zij deden dit volgens het idee van” we willen elkaar helpen”. Het was de eerste keer dat deze kinderen een Burmese school bezochten. Zij hadden van het bestaan eigenlijk geen flauw idee. Op de vraag hoe zij aan het adres waren gekomen antwoordde de juf, dat zij dat door hadden gekregen van een monnik. Vele scholen hebben wel een bepaalde relatie met een tempel, en de monnikken zijn wel goed op de hoogte. Ey nodigde hen dan ook uit om een kijkje te nemen in de diverse klassen. Dat deden ze maar al te graag.Hoewel we wat matereial en absoluut niet klagen, de school van deze kinderen staat ook als rijk aangschreven en zal dus van alles wel heel veel hebben. De kinderen waren dan ook verrast wat juffen en kinderen deden met beperkte middelen. Toen ze in de hoogste groep kwamen, was het ook mogeljk een gesprek met vele Burmese kindren te hebben, daat zij goed Thai spreken. Het was ook mooi te zien dat een van de bezoekers, zij leren ook Burmees op school, iets in het Burmees wilde zeggen. Na een half uurtje vertrokken zij weer en wie weet laten zij nog eens eens iets van zich horen.
Het zal ook Nederland niet ontgaan zijn: afgelopen vrijdag was het nieuw jaar, voor de Chinezen. En dat werd in Ranong ook uitvoerig gevierd.Het blijkt dat veel Thai van Chinese afkomst zijn en dat de handel die hier is ontstaan, opgezet is door Chinezen, die jaren geleden naar Ranong kwamen ( de eerste gouverneur blijkt ook van Chinees afkomst te zijn). Vele winkels dicht, fabrieken gesloten en scholen......dat is toch wel weer apart. Aangezien het geen officiele feestdagen zijn, zijn die ook niet gesloten, maar daar hebben we het volgende op gevonden: de gold voor donderdag en vrijdag. Als je geen zin hebt om naar school te komen, blijf je thuis en anders is er wel opvang op school. Maar echt les wordt er niet gegeven.....
Het resultaat: een paar kinderen komen naar school en worden eigenlijk bezig gehouden. Ook zag ik dat er scholen waren, die er maar wel vrije dagen van gemaakt hadden. Bijzonder overzichtelijk.....
Maar maandag weer vrolijk verder.
Zaterdag een bespreking gehad met ouders van een van de LC’s, die meedoen aan ons ECD projekt. Dat was een gezellige en leerzame ervaring. Het was de 2e keer dat wij er waren, en zullen dat ook bij de ander 2 LC’s doen in de komende weken om zo het projekt voor dit schooljaar af te sluiten.

Juist handelen doe je voor de ander, maar indirect vaar je er zelf ook wel bij.

Chook dii
Wim

• 02 Februari 2014 - 08:12

Lia:

lieve Wim,
    dat is inderdaad een verrassing. laten we hopen dat hier een klein draadje is gespannen tussen een van de thaise scholen en een learning centre.
    bijzonder!
    een mooie week, met misschien wel andere verrassingen.
    liefs Lia