Tien lessen op een (zater)dag..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu Tien lessen op een (zater)dag..... - Reisverslag uit Ranong, Thailand van wepsinthailand - WaarBenJij.nu

Tien lessen op een (zater)dag.....

Blijf op de hoogte en volg

26 Januari 2014 | Thailand, Ranong



Deze week geen vrije dagen dus volop aan het werk. En dat ik ook nog echt aan het werk zou moeten, had ik maandag niet verwacht, zelfs donderdag nog niet. Nee, pas toen ik vrjdag bij Bang Klang LC aankwam vertelde een van de juffen mij dat Sakai ziek was. En aangezien zj een van de leerkrachten is waar ik lessen mee bespreek, zou dat vandaag na school vrije tijd opleveren. Diezelfde juf vertelde ook dat zij JRS al had gebeld en dat Kyi Thar, een coordinator, zou komen om bij te springen. Hij zou wat later komen, dus dacht ik dan kan ik wel even bijspringen en de handen uit de mouwen steken, anders krijg ik weer koude handen, omdat ik de hele tjd zou zitten. En nu, heel aktief, warme handen......
De eerste les aan groep 3 Engelse les gegeven en na deze les, Kyi Thar was inmiddels gearriveerd, met hem overlegd wat zijn plannen waren. Die had hij eigenlijk ook niet: ik stelde toen voor dat als hij rekenen aan groep 4-6 geeft, dan geef ik aan diezelfde groep later Engels. Dat vond hij prima. De ochtend was geregeld. In de lunchpauze, groep 3 zou beginnen met rekenen, weer even overleg en besloten dat ik die les zou geven als hij het een en ander kon vertalen in het Burmees, dan zou hij een Burmese les geven en we zouden de dag afsluiten met een handvaardigheid/teken les. In die laatste les zou hij weer voor de vertaling zorgen. De dag verliep prima, kinderen reageerden goed op deze andere omstandigheid en met elkaar hadden we aan gezellige dag. Het is dan toch ook weer heel leuk zelf les te geven en omdat er nu iemand was die voor goede vertalingen zorgde, was het voor kinderen ook heel duidelijk en gezellig.
De dag erna naar 10 lessen gekeken en deze besproken. We zijn nu zo’n 9 maanden onderweg met ons ECD projekt en met nog minder dan 2 maanden in dit schooljaar te gaan, besloten een dag te organiseren waarbij alle leerkrachten een les zouden geven en de anderen als leerlingen in de klas aanwezig zijn. We hadden dit al enige weken geleden aangekondigd om zo voldoende te tijd geven voor de voorbereidingen. Elke les mocht tussen de 20-25 minuten duren en daarna zouden we evalueren zodat we ook van elkaar konden leren. Op deze manier zou elke leerkracht 30 minuten krijgen. En daar er kleuter en basisschooljuffen waren gaf dat een prachtige mix van verschillende lessen. Elke les was bijzonder goed voorbereid, diverse materialen gemaakt en de overigen toonden zich goede leerlingen. Het was mooi te zien hoe verschillend er les wordt gegeven en dat is niet vreemd, iedereen is uniek. Ook waren velen in staat feedback te geven na de ervaring van de les. En natuurlijk mochten Jennel en ik daarna ook nog iets zeggen. Wat we vooral zagen was hoe iedereen haar lessen anders en beter indeeld, structureerd en van voor kinderen interssante aktiviteiten voorziet. Een hele verbetering met 8 maanden geleden en het geeft voor ons aan dat we manier waarop we begeleiden zijn vruchten afwerpt.
Die ervaring had ik eigenlijk ook afgelopen donderdag op Bangnon LC. Sinds november vorig jaar beginnen de juffen hun rekenles met hoofdrekenen. Via vriend Rob had ik de 1 minuut tempo toest opgestuurd gekregen en deze bij kinderen van groep 3-6 afgenomen. Ik had met de leerkracht doorgenomen hoe de test gemaakt moest worden en toen ik de uitleg gaf, vertaalde zij dat in Burmees. De kinderen waren de dag ervoor hierover al geinformeerd en toen we dan ook de klas binnen kwamen, waren ze zeer opgewonden. En natuurlijk is een minuut veel te snel voorbij! Het werk is inmiddels nagekeken en de score bepaald. Ik moet zeggen dat ze het voor de eerste keer prima gedaan hebben. Ook de kinderen die in groep 6 zitten hebben en hogere score dan die in groep 3. Eigenlijk is er maar een die wat deze test betreft iets buiten de boot valt. Ik ben er vanovertuigd dat het dagelijkse hoofdrekenen oefenen daar toe bijgedragen heeft. Met de juf dit inmiddels besproken en zij was ook heel blij met dit resultaat. Maandag ga ik het aan de kinderen uitleggen, een nieuw “opgewonden” moment voor hen.

Hou het doel voor ogen, niet de mogeljke hindernissen die het bereiken ervan in de weg staan.

Chook dii
Wim



  • 26 Januari 2014 - 08:16

    Lia:

    Hoi Wim,
    Leuk om de leraressen en leraren zo aan het werk te zien. Fijn dat jullie ook ervaren dat de wijze van werken hun vruchten beginnen af te werpen.
    succes deze week. Een aantal materialen zijn binnen, hoop ze deze week te verzenden.

    liefs Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ranong

wepsinthailand

Recente Reisverslagen:

30 Maart 2014

En...... de laatste.....

23 Maart 2014

Pensioen.....

16 Maart 2014

Schoolreisjes en....prachtig nieuws...

09 Maart 2014

Topdag.................

02 Maart 2014

Bezoek uit Mae Sot

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 193128

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2007 - 12 Augustus 2010

Mijn eerste reis

22 Februari 2011 - 30 November -0001

wepsinthailand

Landen bezocht: